1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Nieuwe jeugddocumentaireserie Nog Een Week...

Auteur Bericht
Nationale Hulpgids team Geplaatst: dinsdag 06 Juni 2017 10:56
De Nationale Hulpgids is benaderd door de producent van deze serie om het onderstaande bericht te delen met jullie. Indien je wilt meewerken, dan kun je zelf contact opnemen met de producent.

Voor de VPRO produceert Moondocs de zesdelige nieuwe documentaireserie Nog Een Week. De jeugdserie wordt najaar 2017 uitgezonden bij Zapp op NPO3.

In de serie Nog Een Week wordt telkens een kind (9-14 jaar) geportretteerd in de aanloop naar een grote gebeurtenis in zijn of haar leven. Het is een verandering die niet gemakkelijk te bevatten is, iets wat het leven dat het kind kende in grote mate zal veranderen. Nog een week... en dan gaat mijn vader op vredesmissie naar Mali of Nog een week... en dan ontmoet ik voor het eerst mijn echte moeder. Om toch te kunnen bedenken hoe het leven dan zal zijn, moet de verbeelding flink aan het werk. Dit voorstellingsvermogen zal het mogelijk maken om het onbekende te bevatten en in beeld brengen hoe het kind denkt dat het zal zijn straks. Deze gedachten verwerken wij in animaties, die de toekomstige gebeurtenis toegankelijk maken. De serie is dan ook een ode aan het voorstellingsvermogen van het kind.

Voor deze serie willen wij graag een kind portretteren waarbij één van grootouders palliatieve zorg ontvangt. Het kind wordt in de aanloop naar deze grote gebeurtenis gevolgd. De aflevering duurt 25 minuten en wordt vanuit de blik van het kind verteld. Uitgangspunt bij deze specifieke aflevering is dat wij inzicht willen geven in hoe een kind het ervaart als het geconfronteerd wordt met afscheid en hoe een kind zich voorstelt dat zijn of haar leven eruit gaat zien als de grootouder er straks niet meer is. Hoe werken ze toe naar het moment van afscheid nemen? Welke voorstellingen maken ze zich daarbij? Maar ook vragen als: hoe ziet het er dan uit waar opa of oma naartoe gaat?

Een aflevering over het dagelijks leven van een kind waar een ingrijpende verandering in plaatsvindt en hoe een kind, veerkrachtig als het is, daar vorm aan geeft.

Over de producent: Moondocs ontwikkelt en produceert documentaires, auteursfilms, kunstfilms, educatief materiaal en series. We werken vanuit een brede culturele en maatschappelijke betrokkenheid. Moondocs is onder meer bekend van de prijswinnende jeugdserie Bikkels (VPRO). www.moondocs.nl.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Tessa Bouwmeester: [email protected], 020- 2184707.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.