1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Begeleiding partner betalen met PGB.

Auteur Bericht
Miranda Geplaatst: vrijdag 12 Mei 2017 17:02
Hallo,

Al jaren begeleid ik mijn partner wegens grote beperkingen door zijn angst en paniekstoornis.

Op dit moment besteed ik ruim 25 uur aan zorg, begeleiding en vervoer van mijn partner. Buitenshuis is mijn partner geheel van mij afhankelijk en ben ik altijd in zijn bijzijn.
Mijn partner heeft zeer veel baat bij mijn hulp, wegens gerichte inzet en activiteiten die wij ondernemen om zijn situatie te verbeteren gaat het ook de laatste jaren aanzienlijk beter en zijn we zelfs zover dat er mini stapjes zijn richting zelfstandigheid van mijn partner.

Nu is het probleem dat ik een eigen bedrijf run en dat de tijd die ik aan mijn partner besteed onder druk is komen te staan.
Vandaar dat mijn partner PGB heeft aangevraagd, om mijn zorg aan hem in te kunnen inkopen en ik de zorg aan hem kan continueren.

Nu geeft de WMO consulent die gaat over de aanvraag van PGB aan, dat ik mantelzorger ben en PGB geen inkomensvoorziening mag zijn, waardoor de aanvraag dreigt te worden afgekeurd.

Mijn vraag is waar mijn partner wettelijk recht op heeft. In mijn ogen heeft hij een dusdanige handicap dat hij recht zou hebben op PGB en met een PGB mag hij zelf zorg inkopen en mij uitbetalen. Heb ik dat juist of heeft de WMO consulent gelijk en is het verloren zaak?

Bij voorbaat dank.
Frederik Willem Geplaatst: zaterdag 13 Mei 2017 09:14
Beste mevrouw,

U zult moeten kunnen aantonen dat inkomsten uit uw bedrijf teruglopen omdat u uw partner ondersteund. Het moet resulteren in een bedrag . Mijn vraag is waarom u niet eerder "aan de bel" getrokken heeft want ik kan mij voorstellen dat uw partner minstens net zoveel hulp nodig had toen het slechter met hem ging. Indien die WMO consulent dit vraagt kunt u dit weerleggen door te vermelden dat hij in die tijd meer onder uw controle was en niet naar buiten ging zodat u minder tijd aan hem kwijt was.

IK ben gehandicapt, mijn echtgenote had COPD en zat in de WLZ. Zij is vorige jaar overleden ; In die tijd al heb ik contact gezocht met een verpleegkundige die gerechtigd was om een indicatie te stellen en heb toen een PGB gekregen van het Z.v.W. en die heb ik nog steeds. Ik wist eigenlijk niet dat het WMO van de gemeente ook de kennis in huis had om een indicatie te mogen stellen op medisch gebied.

Dit is wat ik u kan mededelen.

Met vriendelijke groet,

Fred de Muiter
M.C.T Geplaatst: dinsdag 16 Mei 2017 10:24
Het gaat eerst om de indicatie. Meent de gemeente ook, dat er hulp nodig is? Is dat meer Dan van echtgenoten verwacht mag worden? Vervolgens gaat het om de verstrekkingvorm: ZIN of PGB. ZIN heeft de mogelijkheid om huwelijk en zorg te scheiden. PGB behoort gelijkwaardig aan ZIN te zijn. Zowel U als de gemeente werken van achter naar voren I.p.v. Omgekeerd.
Kennelijk heeft het keukentafelgesprek plaatsgevonden. U kunt nu een formele WMO aanvraag indienen, waarna U evt. Een bezwaar kunt indienen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.