1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Pgb verpleging kan dit als niet verpleegkundige?

Auteur Bericht
Barbara Geplaatst: zaterdag 25 Februari 2017 13:28
Hallo,

Ik heb een gesprek gehad bij een moeder die voor haar zoon iemand zoekt voor de verzorging en (als het mogelijk is) darmspoelen. Zij heeft ook een pakket voor verpleging. Zelf heb ik geen verpleegkundige achtergrond. mag je dan wel onder dit kader werken? En als je een verpleegkundige handelingen uitvoert (waar ik dan wel de scholing voor wil hebben) hoe zit dit dan verzekeringstechnisch en met de aansprakelijkheid? Normaal doe ik wel verzorgende taken en begeleiding.
Groet Barbara
Leila Geplaatst: zaterdag 25 Februari 2017 18:12
Hallo,

Je mag dan ook geen verpleegtechnische handelingen uitvoeren. Je bent dus niet verzekerd als je deze zonder diploma en meestal met big-registratie uitvoerd en het gaat mis. Het beste is opleiding volgen en registreren.
Frederik Willem Geplaatst: zondag 26 Februari 2017 17:42
Beste mensen,

Aan een Poolse ZZP er natuurlijk persoon heb ik opdracht gegeven om mij te verzorgen. In mijn indicatie staat dat zij mijn blaaskatheter mag spoelen en de afsluiter verwisselen alsmede indien nodig de urinezakken mag legen maar NIET de katheter mag verwisselen wat dan ook in het ziekenhuis gebeurd.

Het vorige jaar op deze tijd leefde mijn echtgenote nog en diezelfde verzorgster mocht geeneens naar haar katheter kijken laat staan spoelen etc. De huisarts mocht de katheter verwisselen maar aangezien hem dat nooit gelukte moest zij in opdracht van hem dat doen. Zij heeft in Polen jarenlang in ziekenhuizen gewerkt maar dat geldt hier niet.

Ik wil nu graag wel eens weten welke katheterbehandelingen wel en welke niet als verzorgende mag doen. Trouwens, dat spoelen en van een nieuwe afsluiter te voorzien doe ik meestal zelf.

De groeten,

Fred de Muiter
Nelleke Geplaatst: zondag 26 Februari 2017 21:16
De BIG wet beschrijft risicovolle en voorbehouden handelingen en stelt zonder meer dat degene die ze uitvoert bekwaam moet zijn. Zonder bekwaamheid geen bevoegdheid. De wet heeft het over opdrachtgevers en opdrachtnemers. De opdrachtnemer (dus degene die de voorbehouden handeling uitvoert) hoeft niet per se BIG geregistreerd te zijn of een diploma te hebben. Een doktersassistente mag flink wat voorbehouden handelingen verrichten, maar komt niet voor in de beroepenlijst binnen de BIG. Bij Fokus wordt beademingszorg gegeven door bijgeschoolde ADL-assistenten, vaak zonder beroepsdiploma's. De enige eis die de wet stelt, is dus bekwaamheid. Binnen instellingen is het echter zo, dat de instelling verantwoordelijk is voor het scholen en toetsen van de zorgverleners, vandaar dat daar vaak strikte regels zijn wat betreft de voorbehouden handelingen.

Hoe word je bekwaam? Door scholing en het uitvoeren van de handeling onder toezicht. Hoe die scholing er uit ziet kan divers zijn. De opdrachtgever (meestal de arts) moet zich vergewissen van jouw bekwaamheid, want hij is verantwoordelijk voor de uitvoering van de handeling. Denk niet te licht over voorbehouden handelingen: meestal is de handeling zelf niet moeilijk aan te leren maar je moet je constant bewust zijn van wat er fout kan gaan en hoe dan te handelen.

Als er iets mis gaat: Jij bent zelf aansprakelijk, maar de arts die jou de opdracht geeft is ook aansprakelijk. Je valt onder het gewone strafrecht. Zorg voor een goede beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Kijk ook eens via onderstaande link naar de handleiding voorbehouden handelingen:

https://www.btsg.nl/downloads/handleiding_voorbehouden_handelingen_bij_VVT.pdf

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.