1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bemiddeling mantelzorg - fiscale verplichting

Auteur Bericht
Clara Geplaatst: vrijdag 10 Februari 2017 17:57
Ik werk op dit moment als betaalde mantelzorger via de Regeling Dienstverlening aan Huis. Ik heb een overeenkomst met de bemiddelaar, die de verloning regelt en voor mij naar cliënten zoekt, en met de cliënt die mij vraagt bepaalde mantelzorgdiensten te verlenen en mij daar een bedrag per uur voor betaalt. De cliënt betaalt dit niet uit een pgb. Nu heb ik begrepen dat de Regeling Dienstverlening aan Huis onder vuur staat of op zijn minst arbitrair kan zijn als je je laat bemiddelen door derden. Ik ben geen zzp-er en niet ingeschreven bij de kvk. Ik ben ook geen freelancer.
Ik kan hierover heel weinig vinden op het internet, en ook bij de belastingdienst kom ik niet goed achter het antwoord. Vooralsnog weet ik dat ik inkomstenbelasting moet betalen.
Maar er is ook een kleine kans dat men denkt dat ik in dienst ben bij de bemiddelaar en alsnog loonheffing moet gaan betalen. En, er zijn ook bemiddelaars namelijk, die je niet willen laten werken via hen, als je al via een andere bemiddelaar werkt. Dat lijkt mij niet rechtsgeldig, tenzij je dan bij hen in dienst bent. Kortom. Ik hoop dat iemand mij helderheid kan geven.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 10 Februari 2017 18:07
Als de opdrachtgever rechtstreeks aan jou betaalt én je een contract met de opdrachtgever hebt, is er niets aan de hand. Je doet zelf aangifte bij de belastingdienst en Dan Ben je klaar. Als je opdrachtgever " verloont" via de SVB is het ook prima. Doe je het op een andere manier Dan kan de door jou gevreesde mist ontstaan. Ik raad je aan je zonder PGB rechtstreeks te laten betalen. Overigens: of je verleent mantelzorg en dat is gratis of je werkt en krijgt daarvoor betaald.
Gast Geplaatst: vrijdag 10 Februari 2017 18:32

Als de opdrachtgever rechtstreeks aan jou betaalt én je een contract met de opdrachtgever hebt, is er niets aan de hand. Je doet zelf aangifte bij de belastingdienst en Dan Ben je klaar. Als je opdrachtgever " verloont" via de SVB is het ook prima. Doe je het op een andere manier Dan kan de door jou gevreesde mist ontstaan. Ik raad je aan je zonder PGB rechtstreeks te laten betalen. Overigens: of je verleent mantelzorg en dat is gratis of je werkt en krijgt daarvoor betaald.




Verloning gaat niet via SVB. Misschien is verloning niet het goede woord. De bemiddelaar verleent de kassiersfuntie

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.