1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorg om zorg fraude melding??

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 10 Februari 2017 09:01
Mijn vraag is niet meer actueel
Frederik Willem Geplaatst: zondag 12 Februari 2017 11:51
Ik kan u alleen maar helpen door te vertellen hoe ik het een en ander doe :

Ik ben gehandicapt : mis maar linkerbeen boven de knie , heb een blaaskatheder, zwaar overgewicht en ben 81 jaren oud en alleen.

Ik heb een PGB budget van het ZvW van 11 uren en 5 minuten per week en dat uitgedrukt in geld. Mijn verzorgster is een Poolse freelancer die de taak heeft aangenomen samen met huishoudelijke werkzaamheden en woont bij mij in.

Omdat ik een "heksenjacht" verwacht of er misschien al is heb ik op haar deur naar haar kamer een stuk papier hangen waarop ik elke dag een maand lang de zorgwerkzaamheden voor mij vermeld en aan het einde van de dag opschrijf hoelang daar over gedaan is. Ik heb niet planbate zorg. Aan het einde van de maand tel ik alle tijden op en maak voor haar een nota met het totaal aantal uren van €23.- per uur en zend dat naar mijn ziekenzorg. Mijn specificatie samen met een kopie van de rekening berg ik op in een ordner.

Voor de huishoudelijke werkzaamheden krijg ik van de WMO SVB als budget € 537.33.- per maand. Zij krijgt € 20.- per uur. Ook daar maak ik zo een specificatie van en hang dat aan haar deur. Dit urenbriefje aan het einde van de maand gaat dan naar de SVB. en zij krijgt dan het bedrag direct naar haar bank.

Omdat zij hier nog meer werkzaamheden doet zoals begeleiding etc. vul ik uit mijn eigen zak deze twee bedragen aan tot het bedrag dat is overeengekomen tussen haar en mij. Alles natuurlijk bruto.

Ik woon in een appartementengebouw met veel ouderen ; diversen vragen PGB aan maar krijgen die niet altijd om verschillende redenen. In het verleden was ik wel eens wat loslippig en vertelde dat ik een PGB krijg en dat komt mij nu een beetje duur te staan want het spreekwoord zegt : "je verraders slapen niet". Als ik vrolijk buiten op mijn scootmobiel naar mensen zwaai dan begrijpen sommigen dat niet want men denkt vaak dat je doodziek moet zijn voordat je een PGB krijgt. Dus dan doe ik dat niet meer en kijk somber voor mij uit.

Ik heb niets te verbergen maar een ander spreekwoord zegt : "wie zoekt die vindt ".

Advies : alles op papier en vooral somber kijken.

Fred de Muiter
Geplaatst: maandag 13 Februari 2017 09:48
Dankuwel voor uw verhaal
Frederik Willem Geplaatst: maandag 13 Februari 2017 17:45
Tja, de enige oplossing voor mij is toch het PGB en moet dan maar de clown spelen :

Aangenomen dat zorg voor mij in de nacht niet mogelijk is dan is het toch wel overdag en 7 dagen in de week omdat ik niet planbate zorg nodig heb in al die uren dat ik niet in mijn bed lig .Laat ik dat doen door een Nederlandse verzorgster waarbij er dan natuurlijk minstens twee personen voor nodig zijn dan kom ik heel veel geld tekort. Voor een natuurlijk persoon krijg ik totaal voor beide budgetten € 1640.- per maand.

DE oplossing is dus een verzorgster te nemen vanuit het buitenland voor kost en inwoning. Via een organisatie kost dat circa € 3000.- per maand en rechtstreeks circa € 2000.- Alhoewel het budget van de ZvW tijdelijk verhoogd wordt omdat die die ik voor ogen heb onder het label "formele zorg" hun diensten aanbieden moet ik toch nog momenteel circa €700.-per maand zelf ophoesten ; iemand die rechtstreeks vanuit het buitenland komt helpen kost mij € 400.- per maand.

Al met al zal de Staat dus veel minder kwijt zijn aan dat PGB dan de ZIN dus zullen zij dat PGB wel handhaven.

Ik snap tenslotte toch niet dat niet veel meer mensen overgaan tot een buitenlandse verzorgster maar ja men leert niet van elkaar maar willen "hun eigen wiel uitvinden"

Doe nu maar rustig aan ; een dag niet gelachen is een dag niet geleefd. Als ik dit alles zo van u lees dan vraag ik mij af of u geen psycholoog nodig heeft die u tot rust kan brengen. U heeft niets op uw geweten maar de ziekenzorg WEL.

De groeten

Fred de Muiter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.