1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Voor- en Nadelen PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 28 Maart 2007 15:38
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig informatie in te zamelen voor een werkstuk. Deze hoop ik te kunnen publiceren en het zo uit te kunnen geven aan niet-pgbers.

Nu ben ik nog erg opzoek naar de voor- en nadelen van PGB. Ik verwerk zelf de volgende stelling in mijn werkstuk:

PGB maakt de kwaliteit van de zorg beter en makkelijker voor iedereen.

Hopelijk kunnen jullie mij aanvullende informatie geven.
Alvast bedankt,

Groeten Wouter
Geplaatst: woensdag 28 Maart 2007 20:20
reactie op de stelling: pgb maakt de kwaliteit van zorg zeker niet beter! wel creatiever... met pgb zijn de ouders verantwoordelijk voor de zorg, en als de eindverantwoordelijke van erkende zorg het al moeilijk vinden om de gekwalificeerde zorg te omschrijven laat staan dat ouders een juiste controle kunnen uitvoeren over de kwaliteit van de zorg die ze wensen. ouders vragen niet hoe je aan je prijzen komt, vragen vaak niet naar de scholing, ehbo, verpleegkundige inzichten, gedragskenmerken, arbo eisen van de ruimte en omgeving. als alles perfect was, dat had je als aanbieder al lang voor in natura zorg gestaan. dat geeft veel meer zekerheid van klanten! maar de vrijheid van minder kwaliteit wordt niet per definitie roekeloos mee om gegaan,...! maar subtieler, iets toleranter en wat minder strak en dat maakt pgb zorg aantrekkelijker minder statisch, meer betrokken, flexibelder. dat is ook een vorm van kwalitiet. maar eerlijk is eerlijk, in natura is erkend en pgb streeft er naar of soms juist niet!

pgb is NIET gemakkelijker, het maakt je een mini baas. opeens moet je over vaak wel 15.000 euro per jaar verantwoordelijk. hoe meer kennis je hebt van belasting, personeel, hoe krijg ik personeel, hoe kom ik er van af? wat verwacht ik er van, hoe controleer ik de zorg, hoe ga ik om met mijn zorgverleners, hoe ga ik en zij om met onze privacy, regelmatig verantwoordingsformulieren invullen en je personeel ook inlichten over de financieele voor en tegens. kortom: behoorlijk pittig. je moet zelf goed weten hoe je dat moet doen of zo wijs wezen je hier in te laten steunen e de nodige hulp voor het geld en personeels zaken te zoeken. pgb geeft veel vrijheid en fantastische kansen maar is een groot risico voor bepaalde personen. mensen die zelf ook adhd hebben en moeite hebben met omgaan met geld en mensen moeten mogelijk niet zlef voor hunzelf of kinderen een pgb hebben.
(verwijderd) Geplaatst: vrijdag 27 April 2007 15:54
Ik ben het niet eens dat de kwaliteit van de zorg minder of hetzelfde is als instellingen die zorg in natura leveren. De reden waarom ik een kleinschalig Pedagogisch Bureau ben begonnen is dat ik veel mistte en dat ik veel ontevreden ouders sprak. En waarom ik geen zorg in natura-instelling wil zijn? Het ondernemen op zich is erg leuk, zelf klanten werven en de hele marketing eromheen. Daarnaast is het prettig om niet over elk dubbeltje verantwoording af te leggen. Ik kan zelf bepalen wat voor een activiteiten ik met de kinderen/jongeren onderneem en hoeveel deze gaan kosten.
Of mijn kwaliteit van de zorg minder is, ik denk beter. Als ik geen hele goede zorg zou leveren zou er geen klant overblijven! We hebben heel weinig verloop (verhuizing van kinderen) en besta nu toch al 2 1/2 jaar. Ik ben erg betrokken en de cliënten voelen zich hier thuis. Een voorbeeld: een client heeft 2 jaar niet thuis gewoond. Komt daarna weer thuis wonen in combinatie met logeren. Hij komt bij ons logeren. Hij laat zichzelf en zijn negatieve gedrag na een 8 dagen logeren zien. Durft dat, voelt zich daarvoor thuis! terwijl hij in die twee jaar vooral sociaal aangepast gedrag heeft laten zien! Waarom denk je dan? Hij komt in een normaal huis met duidelijke maar ook erg lieve leiding en maar twee verschillende. Niet die regel bij die en die bij die andere!
Veel zorg in natura instellingen doen het erg goed maar daarnaast ook veel bureau's die zorg mbv het pgb realiseren.
Ik heb tot nu toe erg goede resultaten geboekt m.b.t. ombuiging van gedrag van kinderen.

Groet,
Nicole Bent, eigenaar Pedagogisch Bureau Nicole in Lobith
Geplaatst: vrijdag 07 September 2007 20:45
Dag Wouter,
Leuk en ook nuttig dat je dit vraagstuk tot het onderwerp van je werkstuk hebt gemaakt.
Ook ik ben zeer geinteresseerd in de voor- en nadelen van de PGB, omdat ik op het punt sta om voor mijn moeder de Zorg in Natura (ZIN) die ze ontvangt om te zetten in een PGB.
Ik doe dat vooral in de hoop een betere kwaliteit en meer continuiteit in de zorg voor mijn moeder te krijgen.
Ik realiseer mij dat er een hoop administratie en gedoe bij komt kijken en ook risico's, want bijvoorbeeld: wie vervangt er als de verzorger ziek is?
Aan de andere kant verwacht ik dat ik te maken krijg met mensen die gekozen hebben voor dit beroep en dat met inzet, aandacht en plezier doen. Zoiets simpels als bereikbaar zijn omdat ze een mobiele telefoon hebben. Zien dat er iets nodig is, ipv altijd hetzelfde doen zonder reden.
Naar mijn smaak heeft mijn moeder (en ik dus ook) te maken gehad met meestal best aardige mensen, waarvan ook soms hele goede krachten met hart voor de zaak, maar helaas ook die dom, ongeinteresseerd, lui of onbetrouwbaar zijn, omdat ze meer tijd schrijven dan ze werken, omdat ze produktgericht (vlgns zorgplan) ipv klantgericht werken ("nee, ik heb t bed niet verschoond want dat staat niet in het zorgplan", waardoor mijn moeder in een nat bed moet slapen).
Ach, zoveel stompzinnige en zich herhalende incidenten maken dat we écht niets meer willen met, in ons geval, Thuiszorg Amsterdam. Een organisatie die, ons insziens, is kapotgemaakt door de vele reorganisaties en incompetente (interim)managers die wanstaltige beloningen opstrijken voor een langgerekte serie wanprestaties.
De betrokken en ervaren krachten heb ik zien verwelken in deze organisatie, en vervolgens zien vertrekken. Ze werden letterlijk ziek van alle reorganisaties en het zo weinig invloed hebben op hun eigen werksituatie en organisatie.
Wegens personeelsgebrek kan nu iedere idioot zich aanmelden en staat met een schriftelijke tweeweekse cursus op zak voor mijn moeders deur.
We zijn er klaar mee. Ze komen er niet meer in.
Ik ben mij bewust dat ik veel op mijn hals haal met de PGB, met name kwa verantwoording en administratie. Desnoods betaal ik de uitbesteding ervan uit mijn eigen zak.
Mijn moeder heeft misschien nog een paar jaar te gaan, en ik (zij ook) wil geen gedonder meer.
Er is in ieder geval veel aanbod op de PGB-markt en dat zijn ook mensen die initiatief nemen en het aandurven om ondernemer te zijn. Ik heb er veel vertrouwen in.

succes met je werkstuk,
hartelijke groet
Ammy
moeder van Nova (die wel en pgb heeft)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.