1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

budgethouder mag maar 1 zorgverlener in dienst??

Auteur Bericht
Lonny Geplaatst: donderdag 23 Juni 2016 22:06
Een nieuwe budgethouder wil graag van mijn diensten gebruik maken maar daarnaast ook van die van een andere zorgverlener.
Dit mag niet van de gemeente. Ze moet een keuze maken.
Kan dit? Kan de gemeente voor jou als budgethouder bepalen dat je al je pijlen op 1 iemand richt?
Het gaat om 6 uur per week. Het idee kan zijn dat ik de lijnen uitzet van de zorg en de ander de praktische invulling meer op zich neemt en ik haar vervang bij ziekte en vakantie.
HappyNurse Leusden thuiszorg Geplaatst: zaterdag 25 Juni 2016 18:52
Volgens mij mag de gemeente dat niet bepalen.
Als iemand een pgb budget heeft toegewezen gekregen mag diegene zelf weten welke zorg ingekocht wordt.
Is het een pgb budget vanuit de WMO en gaat het om huishoudelijke hulp kan alleen hulp ingekocht worden via een organisatie die een contract heeft met de desbetreffende gemeente. Maar die organisatie is er dan ook verantwoordelijk voor dat er vervanging bij ziekte en vakantie wordt geregeld.
Frederik Willem Geplaatst: zaterdag 25 Juni 2016 19:47
Beste mensen,

Mijn verzorgster doet zowel WMO HH ( gemeentebudget) als wel mijn verzorging ZvW ( budget bij ziekenzorg ) . Beide instanties hebben dit geaccepteerd en het netto loon van beiden worden na het inleveren van de urenbriefjes op EEN loonstrook vermeld en door de SVB aan haar overgemaakt. Er zijn hier geen problemen mee.

Eind van deze maand is zij opgezegd en dan komt de Poolse freelancer weer terug. Voor de ZvW levert zij haar rekening bij mij in en het bruto bedrag gaat dan van mijn rekening naar haar rekening uiteraard bruto. Het urenbriefje van de WMO HH. stuurt zij naar de SVB die dit rechtstreeks, uiteraard bruto , aan haar uitbetaald.

Zo is het in het verleden ook gegaan alleen zat daar dan ook de WLZ ( budget ) natuurlijk bij . Zij is drie maanden geleden overleden.

Met vriendelijke groet

F.W.
Corina Geplaatst: zondag 26 Juni 2016 11:32
Een budget houder mag meerdere zorgverleners in dienst hebben.
Mits alle papieren in orde zijn.
Dat is juist belangrijk.

Wel kan bv. Een zorgkantoor eisen dat een bepaald niveau voor het uur loon wat vast gesteld is moet komenkomen werken.
Dit vanwege de zorgvraag of zwaarte.
Star Counseling Geplaatst: zondag 26 Juni 2016 14:27
Gemeenten hebben beleidsvrijheid m.b.t. de WMO het kan dus zijn dat wat in de ene gemeente aan regels gelden in de andere weer anders is. Of deze 'regel" (het niet mogen inhuren van meer dan 1 zorgverlener) in de beleidsregels van betreffende gemeente staat zou u kunnen opzoeken. Of deze regel valt onder de beleidsvrijheid kan ik niet zeggen, dat is niet duidelijk. Het PGB was oorspronkelijk bedoeld om de zorgvrager een stuk eigen regie over zijn/haar zorg te geven. Het lijkt me duidelijk dat deze regel de eigen regie ondermijnt. Nu doen wel meer gemeenten dat, sommige gemeenten proberen het PGB zelfs te ontmoedigen door het af te raden of aan te geven dat een PGB niet zou kunnen. Het is daarom belangrijk om eerst duidelijk te krijgen of deze regel echt in de beleidsregels staat, zo niet dan kun je de gemeente daarop wijzen en mogen ze deze eis dan ook niet stellen. Zo wel, dan zou ik dit toch aan een jurist voorleggen of bijv. aan Per Saldo, met de vraag of deze beleidsregel niet in tegenspraak is met de Wet WMO 2015.
Lonny Geplaatst: dinsdag 05 Juli 2016 07:21
Dank allen voor de reacties. Zorgvragen heeft gekozen om voor een goedkopere oplossing te gaan en om mee te gaan in de wensen van de gemeente.
W Geplaatst: zaterdag 13 Augustus 2016 19:14

Volgens mij mag de gemeente dat niet bepalen.
Als iemand een pgb budget heeft toegewezen gekregen mag diegene zelf weten welke zorg ingekocht wordt.
Is het een pgb budget vanuit de WMO en gaat het om huishoudelijke hulp kan alleen hulp ingekocht worden via een organisatie die een contract heeft met de desbetreffende gemeente. Maar die organisatie is er dan ook verantwoordelijk voor dat er vervanging bij ziekte en vakantie wordt geregeld.



Ik heb een wmo budget voor huishoudelijke hulp en ik kies zelf mijn hulpen en sluit zelf de contracten af. is de hulp ziek dan moet ik dat zelf oplossen. Als ik via een organisatie een hulp zou willen inhuren dan had ik gekozen voor zorg in natura, via een thuiszorgorganisatie.
W Geplaatst: zaterdag 13 Augustus 2016 19:18

Beste mensen
Eind van deze maand is zij opgezegd en dan komt de Poolse freelancer weer terug. Voor de ZvW levert zij haar rekening bij mij in en het bruto bedrag gaat dan van mijn rekening naar haar rekening uiteraard bruto. Het urenbriefje van de WMO HH. stuurt zij naar de SVB die dit rechtstreeks, uiteraard bruto , aan haar uitbetaald.

F.W.



Ik hoop dan wel dat je de urenbriefjes goed controleerd. Normaal gesproken vult de budethouder de urenbriefjes in en stuurt de budgethouder de briefjes in. De budgethouder is immers verantwoordelijk.. De SVB betaald altijd rechtstreeks aan de hulp uit. Dat is ingevoerd op 1-1-2015.
Frederik Willem Geplaatst: zondag 14 Augustus 2016 09:51
Beste mensen,

Dit is fout : natuurlijk doe ik dat voor haar want zij schrijft en spreekt voornamelijk alleen maar Pools en een beetje Engels.

Fred de Muiter

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.