1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vragen MBT plichten zorgverlener bij PGB

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2016 15:16
Hallo allemaal,

Voordat ik mijn verhaal vertel en een vraag stel zal ik snel even wat achtergrond informatie geven. Ik heb van 2011 tot 2014 een PGB gehad. Van 2011 tot halverwege 2013 heb ik bij zorgverlener A zorg ingekocht, eind 2013 tot eind 2014 bij zorgverlener B. Tot 2013 werd alles (en ik bedoel dus echt ALLES) door mijn moeder geregeld. Ik heb meerdere diagnoses, die dit allemaal moeilijker maken. Echter is in 2013 tijdens de scheiding van mijn ouders mijn moeder voor verscheidene redenen gestopt met alles te regelen, waardoor ik het zelf moest uitzoeken.

Ik heb op het moment een zeer groot probleem: ik moet van het Zorgkantoor meer dan 12.000 euro aan PGB terugbetalen, omdat de PGB verantwoordingen niet goed zijn verlopen. Nou ben ik bezig om dit toch allemaal in goede banen te leiden, maar ik heb toendertijds van zorgverlener B van de benodigde documenten (zorgovereenkomst, zorgplan, urenstaten) niet overal een kopie van gekregen. Ik ben dus van deze zorgverlener afhankelijk om alsnog alles goed te verantwoorden, en dus niet duizenden euro's terug te betalen.

Wat is het probleem nou, deze zorgverlener is in 2014 door een aantal reorganisaties gegaan en is hun boekhouding/administratie verdeeld over verschillende computers/locaties/etc waardoor ze op moment van schrijven "voor mij aan het zoeken zijn" naar deze documenten. Ik heb nog een maand om alles op orde te krijgen, en ben bang dat dit niet op tijd gebeurt. Ik ben als voormalig PGB houder verantwoordelijk voor de betalingen, maar vroeg me af of zorgverleners niet bepaalde plichten hebben met betrekking tot het beschikbaar houden van facturen/administratie en dergelijke. Als zij de documenten niet meer kunnen vinden, kan ik dus niet alsnog alles goed verantwoorden en ben ik de sjaak.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2016 16:51
Laat je bezwaartermijn niet verlopen en dien een bezwaarschrift in. Geef aan, dat je later met de stukken komt.
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 20 Mei 2016 21:33
Uiteraard dient de zorgaanbieder zijn/haar administratie op orde te hebben, dit is bijv. ook een vereiste vanuit de belastingdienst die ook jaren later nog gegevens kan opvragen ter controle. Ik vind het dan ook kwalijk dat dit bij deze zorgverlener niet op orde is en dat jij daar als PGB houder de dupe van bent, hoewel je daarin zelf ook een stuk verantwoordelijkheid hebt natuurlijk.
Ik hoop voor jou dat alles goed komt. sterkte!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.