1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB en zorg in natura

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 27 Maart 2007 19:10
Hallo
Sinds 1 maart hebben wij een VOF op gericht en we gaan 1 april thuis met activerende en ondersteunende activiteiten starten op basis van PGB. We starten met 1 deelnemer en nog een paar andere in het vooruitzicht. We vragen 45 euro per dagdeel. Nu zijn er mensen die vragen of we geen zorg in natura leveren, maar we hebben van mensen die het zelfde deden gehoord dat je dat beter niet kon doen. Wie kan ons precies vertellen wat zorg in natura precies inhoud en wat de consekwenties daar van zijn.
HennieF
Geplaatst: woensdag 28 Maart 2007 20:09
awbz zorg in natura is de erkende en gekwalificeerde zorg. met in natura zorg vraag je aan het zorgkantoor of je de vragenlijst mag ontvangen waar je aan moet voldoen. en dat is veel! de eisen voor erkende zorg zijn enorm hoog en voor een klein of middelmatig bedrijf bijna niet haalbaar. gezien het kostenplaatje wat er ook tevens aan vast zit. veel administratie, controle, verantwoording. salarissen, arbowetten, brandveiligheid enz. maar: je levert dan wel gekwalificeerde zorg. en omdat dit ook meer tijd en energie kost levert dit ook per uur 25% meer op om de verhoogde kostenpost mee te dekken. bij komend voordeel: pgb klanten moet je zelf aan trekken. terwijl bij awbz in natura het zorgkantoor klanten naar je toestuurd: (bijna gegarandeerde inkomsten.
maar nogmaals bijna niet haalbaar in een kleine setting. maar veel mensen voor dagbesteding kunnen zelf niet de pgb administratie bijhouden, en de ouders zijn te oud of hebben geen zin daar meer in, dus voor dagbesteding is veel minder vraag in de pgb vorm.
dus kijk zelf maar: nu bepaalt het zorgkantoor nog welke aanbieders awbz zorg mogen leveren. maar mogelijk met een paar jaar bepaald de gemeente met wie zij in natura zorg dagdelen gaan aanbieden, ze hoeven niet elke aanbieder te accepteren.
en nog een vraagje, waarom activerende begeleiding en niet ondersteunende? voor activerend moet je aan het zorgkantoor veel rapportage leveren en moet steeds weer gekeken wordt of ze het opnieuw krijgen en dat is minder met ondersteunende begeleiding. de prijs blijf jij bepalen als aanbieder, hoeveel je vraagt, dat maakt niet uit?
Geplaatst: vrijdag 30 Maart 2007 00:38
Bedankt voor je antwoord. We doen trouwens ook ondersteunende begeleiding, maar ik dacht dat je er ook activerende begeleiding bij kon doen. Ik heb trouwens een afspraak gemaakt met iemand van een zorginstelling. Hij zei dat onze brochure hem erg aansprak en dat hij misschien wel een paar deelnemers voor ons had. Ze vonden dit soort initiatieven heel goed. Ik zei tegen hem dat we geen zorg in natura leverden. Hij zei dat dat ook niet meer hoefde sinds 1 januari. Ze hoefden hun mensen niet meer bij een AWBZ instelling te plaatsen. Het verschil zou alleen zijn dat we niet met een individu te maken hebben maar met een instelling en dat we gewoon via hen uitbetaald krijgen. Ik heb hem al wel gezegd wat we per dagdeel vragen en ook gezegd dat we dat we dat wel nodig hebben als we een redelijk loon willen houden en kunnen blijven doen wat we willen doen met de deelnemers. Ik heb er geen ervaring mee en vind het wel moeilijk. Je voelt je zo snel zakelijk. Heb jij ervaring met zorginstellingen of zijn er anderen die daar ervaring mee hebben.
Geplaatst: vrijdag 30 Maart 2007 13:57
de instellingen waar clienten wonen zijn nu ook verplicht hun passende dagbesteding aan te bieden. volgens verschillende bedrijven hoor ik vaak dat de instanties en de zorgkantoren niet meer dan 35 euro per dagdeel betaalt! als je heel veel clienten tegelijk dagbesteding aanbiedt of het heel eenvoudig houd en geen huur rekent en materialen kwijt bent zou dat kunnen. maar ik vindt het voor een beeje pgb kwaliteit te weinig! gezien onze onkosten hadden wij dan 8 clienten op 1 begeleider moeten zetten en dan ook minstens 4 elke dag moeten hebben. dat gaat me bijna te ver. kijk je bij pgb site: per saldo -hulpgids dan zie je dat de tarieven heel verschillend zijn en soms zelfs meer dan 100 euro per dagdeel! awbz erkende bedrijven willen wel vaker hun erkenning "uitlenen" aan een kleine pgb organistie. zij krijgen dan voor een uur zorg de 100% in natura zorg en laten jou het werk doen, dan hebben ze met "niks"al 25% verdient! ik wil niet zeggen dat je het niet moet doen, maar het is ook gemakkelijk verdient voor een grote instelling. het is simpelweg persoonlijker, betrokkener en gevarieerder en daar maken ze graag gebruik van. probeer naar je eigen geweten het redelijke te vragen. stel je wil groter worden en een gebouw huren, dan moet je meer vragen, heb je de klanten dan nog? en kun je met 45 euro genoeg apart leggen voor nieuwe investeringen of strengere regels of uitval?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.