1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Ontevredenheid

Auteur Bericht
Gea Geplaatst: woensdag 04 Mei 2016 10:19
Na een aantal discussies te hebben doorgelezen m.n. over de ontevredenheid over de geboden uursalarissen moet mij toch iets van het hart. Er wordt veel afgegeven op pgb-houders die in de ogen van sommigen een te lage uurloon aanbieden terwijl je in de intramurale zorg voor datzelfde uursalaris 6 cliënten verzorgd/begeleid of meer. Ik vind dat enigzins verwend overkomen.

Het is een politieke keuze geweest uit Den Haag en zowel de gemeenten,dienstverleners als de clienten zijn hiervan het slachtoffer.Daar moet je zijn als je iemand verantwoordelijk wilt houden of gewoon de volgende keer op een andere partij stemmen ;)

Er zijn veel zorgverleners die in de WW of bijstand zitten en een baan aan MOETEN nemen van de UWV als die hen aangeboden wordt voor een redelijk salaris.Als jij net boven de armoede grens zit ben je blij als je voor 15-20 euro per uur aan het werk kan bij een budgethouder.Want werken moet lonen zegt de UWV en inderdaad er komt dan ook iets meer geld op je rekening per maand waardoor je iets meer te besteden hebt zoals een paar nieuwe schoenen voor de kinderen.Daarnaast breek je een beetje uit je isolement en heb je weer het gevoel dat je een beetje in de maatschappij mee kan doen.

En ja, dit soort mensen kunnen de ZZP-er uit de markt werken.Want tussen deze mensen zitten veel informele ,soms wat oudere zorgverleners met de kennis en kunde van een formele zorgverlener (inclusief diploma`s referenties en ervarings jaren Verklaring omtrent gedrag,B.I.G. registratie en die zichzelf bijscholen of bekwaamheden onderhouden/zich laten autoriseren.).

Deze mensen zijn genoodzaakt via de drie dagen regeling te werken domweg omdat ze geen geld hebben om te investeren .Je kunt wel geld lenen da`s geen probleem maar hoe betaal je het terug als je al geen cent te makken hebt ? Daarnaast worden oudere begeleiders/verzorgers structureel geweerd binnen de intramurale zorg omdat ze te hoog in hun schalen/periodieken zitten.

Het gevolg is dat de budget houders straks een keuze kunnen maken tussen een dure gestresste zzp-er en een goedkopere relaxte 3 dagenregeling hulpverlener beiden met dezelfde papieren en kwaliteiten en werkervaring.Dan is de keuze niet zo moeilijk dacht ik zo.. het heeft zo zijn voordelen zowel voor budgethouder als de werknemer en de kwaliteit van zorg/begeleiding die geleverd wordt. Werknemers die onder stress staan gaan fouten maken en dit kan grote gevolgen hebben .

Ook binnen de 3 dagen regeling kan de continuiteit van zorg gewaarborgt worden alleen de budgethouders zullen meer personeel over de vloer krijgen maar dat is een keuze.(Ook als het gaat om èenkennige autisten,spectrum pdd-nos )Een goede begeleider/zorgverlener weet dat hulpvragers gedurende hun leven veel hulpverleners te zien zullen krijgen.Zo gaat het ook in het gewone leven.. mensen komen en gaan en dat is een vaststaand feit.(Je wordt langdurig ziek,je krijgt een andere baan ect.)

Als je hier geen rekening mee hebt gehouden en je valt uit dan heb je de poppen aan het dansen en laat je een aantal mensen in de sh*t achter. Je hebt de autist/pdd-nosser afhankelijk van jou gemaakt en dit zal veel stress en angsten veroorzaken.Structuur is strak-tuur geworden Dat is niet echt professioneel.Professioneel is dat je standaard in het begeleidingsplan een doel formuleert zoals omgaan met veranderingen of het waarborgen van de continuiteit/welzijn van de client.Het dagprogramma dient als basis te dienen (binnen een laag EE klimaat) en zodanig duidelijk omschreven te worden dat de client daaruit zijn houvast haalt en niet zozeer uit de persoon die hem komt begeleiden/verzorgen.

Continuiteit van zorg betekent niet dat dezelfde hulpverlener altijd komt maar continuiteit van zorg is dat als de hulpverlener uitvalt dat de client daarvan zo weinig mogelijk merkt als er een plaatsvervanger komt.
Heleen Geplaatst: donderdag 16 Juni 2016 20:17
Beste Gea, als ik het goed begrijp verwijt jij PGBhouders dus een soort 'broodroof'. Bij gebruik van het PGB gaat het om eigen regie en om zorg op maat, om zorg waarvan de PGBhouder zelf vindt dat die bij hem past en verder kan helpen. Waarbij hij/zij zich vertrouwd en veilig voelt. Vind jij het prettig om steeds weer voor vreemde personen in je blootje onder de douche te staan? Okee, je hebt dan wel de continuïteit van zorg en dat is dan volgens jou voldoende? Het PGB is geen luxe, maar vaak een noodzaak. Juist omdat ZIN zo redeneert als jij, kort door de bocht redeneert en niet snapt wat passende zorg voor iemand betekent. Ik ben ouder van een ruim volwassen zoon met autisme en continuïteit van zorg betekent voor hem toch steeds dezelfde gezichten zien. Pas dan kan hij ook kleine stapjes in die onbekende wereld zetten. Dit heb ik door schade en schande door de jaren zo geleerd in de omgang met hem. Natuurlijk is het wel gebeurd dat hij van zorgverlener moest wisselen, maar dit soort overgangen vragen heel veel tijd. Het gebeurde dan dat de nieuwe zorgverlener alleen nog maar in huis was zonder dat hij zich een half jaar liet zien. En daarna nog de tijd om het contact verder op te bouwen. Zijn ontwikkeling stagneert dan i.t.t. tot wat jij beweert dus. Vooral vind ik dat je problemen die mensen met autisme ondervinden door het gebrek aan continuïteit flink onderschat. Als ouder voel ik mij eigenlijk, hoe onbedoeld ook door jou, toch wel onheus in de hoek gezet.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.