1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Wat te doen als de budgethouder niet uitbetaald??

Auteur Bericht
Gaby Geplaatst: dinsdag 27 Maart 2007 12:35
Hallo,


Een klant van mij kan niet met geld om gaan.
Van het pgb geld worden overbodige rekeningen betaald (wehkamp, bonprix etc.)
Nu wacht ik al jaar en dag op mijn geld en elke keer wordt het afgedaan met: ja het komt wel. Inmiddels heb ik mijn werkzaamheden daar gestaakt.
Hoe kan ik er voor zorgen dat ik toch mijn geld nog krijg?

M.v.g. Gaby
Nelleke Geplaatst: dinsdag 27 Maart 2007 13:45
Ben je er al mee naar de SVB gestapt? Ik weet niet welk beleid zij hebben omtrent wanbetalers. Ik kan me van een ander forum herinneren dat er een zorgverlener was die een abonnement op de deurwaarder had. Het kan soms om grote bedragen geld gaan!
Niesje Geplaatst: woensdag 28 Maart 2007 11:15
Hallo Gaby
Ik heb zelf een verzekering voor beroepsaansprakelijkheid afgesloten waarbij ik verzekerd ben voor allerlei dingen die kunnen gebeuren tijdens contact met clienten, dingen waar je niet op zit te wachten, en voor een paar tientjes heb ik ook een incassoverzekering erbij. Dit werkt in de praktijk zo dat je eerst zelf 3 keer de client moet aanmanen om te betalen, en dan kan de incassoprocedure starten. Helaas moet ik er al gebruik van maken.
De verzekering kan ik je van harte aanbevelen. Alleen voor lopende zaken zal het waarschijnlijk niet gelden. Succes!
(verwijderd) Geplaatst: woensdag 28 Maart 2007 12:29
Beste Gaby,

Erg vervelend dat je met zulke zaken te maken krijgt.
Ik moet helaas constateren dat dat de keerzijde is van de keuzevrijheid voor een PGB.Iedereen met een awbz indicatie, ongeacht of diegene in staat is op een verantwoorde manier met geld om te gaan, kan een keuze maken voor PGB.Ik ken voorbeelden van mensen, die vele schulden blijken te hebben en zonder problemen blijkbaar voor PGB kunnen kiezen.Voor vele mensen is de verleiding van de reclame groot en als je dan zomaar geld op je eigen rekening krijgt, wordt de verleiding nog groter.Er wordt geen enkele voorwaarde vooraf gesteld met alle
gevolgen vandien.Het is de waanzin ten top.Reeds lang geleden heb ik
dit aangekaart bij CIZ en zorgkantoren en die vertellen dat iedereen met een awbzindicatie, een keuze voor PGB kan maken. Een voorbeeld van doorgeslagen keuzevrijheid.
Ik ben zo iemand wel eens behulpzaam geweest met advies c.q. bemiddeling.Diegene had geen enkle notie van wat PGB inhield, welke verantwoordelijkheden/welke verplcihtingen/kon totaal niet met geld omgaan/ etc.etc. Ik had diegene van alles wijs kunnen maken en een torenhoge rekening kunnen declareren voor geleverde diensten.Geen haan die ernaar zou hebben gekraaid,maar mijn geweten weerhield me dat.Toch sta ik inmiddels op het standpunt, vanwege de reacties van CIZ en zorgkantoren dat ik gewoon mijn werk doe ook voor deze mensen als ze een beroep doen op mij voor advies c.q. bemiddeling en behandel hen net zo als anderen met wel kennis van zaken/verantwoordlijkheden/plichtsgevoel.Als overheidsinstanties net doen alsof hun neus bloedt, dan doe ik dat voortaan ook en voel ik geen of althans veel minder gewetenswroeging.Men vraagt er gewoonweg om.

Dit alles neemt niet weg dat het verstandig is als hulpverlener om jezelf
tegen wanbetaling in te dekken en de nodige maatregelen daartoe te nemen zoals een broepsaansprakelijkheidsverz.en incassomogelijkheden.
Toch denk ik dat er zeker eerder iets mogelijk is.Een van de vereisten voor een budgethouder vanuit zorgkantoor is nl. op een verantwoorde manier met budget opgaan.Als er echt bewijzen zijn dat dit niet gebeurt is het volgens mij ook je morele plicht dit aan zorgkantoor kenbaar te maken zodat zij in ieder geval een onderzoek in kunnen stellen.

Overduidelijk is voor mij echter dat de kern van deze problemen liggen bij doorgeslagen keuzevrijheid voor een PGB.( voor iedereen, ogeacht
wat dan ook, moet vvoor een PGB kunnen kiezen)
Ik kan het sterker vertellen: zelfs iemand die als hulpvraag heeft en daarvoor geindiceerd is: leren omgaan met geld vanwege schuldproblemen, krijgt gewoon PGB geld op eigen rekening.Lastiger kun je het toch niet maken voor die mensen.

Ik denk niet dat je nog recht kunt doen gelden op deze achterstallige betaling.Temeer al niet omdat je er niet meer werkzaam bent.
Maar..... een telefoontje eraan wagen naar zorgkantoor en de situatie uitleggen kan nooit geen kwaad.Ben benieuwd naar hun reactie en de aangegeven mogelijkheden door hen.

Succes

M.v.r. gr.

Gerard Meurs Zorgadvies/bem.thuisbeg.PGB.
[email protected]
Judith Geplaatst: woensdag 28 Maart 2007 21:02
Hallo Gaby,

In een totaal andere situatie (toen er nog guldens waren) heb ik een keer een deurwaarder ingeschakeld voor een bedrag van 300 gulden. De deurwaarder stuurde een effectieve brief voor 29,95. Waarschijnlijk kan zoiets nog steeds, maar als er geen geld is helpt dat niet.

Ik geef zelf ondersteunende begeleiding aan iemand die niet met geld kan omgaan en die dat ook weet. Ik heb de overschrijvingsformulieren voor zijn pgb-rekening en ik heb zijn pasje. Hij heeft de handtekening en de pincode die ik niet weet.

In alle situaties factureer ik iedere week en ik geef een termijn van 21 dagen om te betalen. Als er dan niets gekomen is, vraag allereerst hoe dat komt. Ik heb een situatie gehad waar de oorzaak was dat het een nieuwe indicatie betrof en het zorgkantoor nog niet gestort had. Dat accepteer ik uiteraard.

Als het geld aan andere dingen besteed is omdat de client het geld voor zorg niet apart kan houden, wijs ik de client erop dat dit wel heel erg leuk lijkt, maar dat het geld dat verkeerd besteed is teruggevorderd zal worden. En ik stel duidelijk dat ik betaald moet worden. En ik zit erbij als de client de overschrijving doet en ik doe de overschrijving zelf op de bus.

JudithM.
Gaby Geplaatst: donderdag 29 Maart 2007 09:02
Hallo allemaal,

alvast bedankt voor de verfrissende reacties.
Waar ik tegenaan liep in mijn zoektocht is dat er op het internet heel veel te vinden is voor budgethouders die een klacht hebben (met 2x klikken heb je het adres van de tuchtraad).
Maar voor zorgverleners kon ik helemaal niets vinden.
Had net een muts van de svb (sorry voor benaming) aan de telefoon en die zegt verbaast: ja mw. dan moet je de rechtswinkel maar inschakelen!
Waarom zijn budgethouders zo beschermd en moeten zorgverleners het maar lekker uitzoeken?
Bij het Zorkantoor Zwolle waren ze overigens vriendelijker en wilde mij wel helpen maar konden het niet en verwezen mij door naar politie en de rechtswinkel.

In de toekomst wilde ik zeker een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en incassomogelijkheden. etc. gaan afsluiten, alleen als je net begint met een paar klanten kan dat allemaal net wel net niet uit, dus dit stond op de lijst om te doen.
Maar nu wel met urgentie, ik gooi het direct in de groep vrijdag met de vergadering.

Als een klant weg rijdt bij een benzine station en hij betaald niet is dat strafbaar, wanneer je je auto laat repareren en je betaald niet; ben je strafbaar? Maar hoe zit het dan met pgb? Kunnen mensen daar maar zo mee wegkomen vraag ik mij dan af?!

Groetjes en nogmaals bedankt voor alle reacties.

Ps. is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering ook mogelijk als je (nog) gewoon freelancer bent? Goed dat ga ik wel even uitzoeken. Verder hebben mijn collega's en ik het nog gehad om aanvullende contracten te maken op de standaard pgb contracten waar rechten en plichten (ook het betalen) in benoemd worden om je als beroepsoefenaar toch wat meer in te kunnen dekken.

Groet Gaby
Geplaatst: donderdag 29 Maart 2007 17:24
het pgb werkt vreemd maar dan ook weer logisch: de zorgvrager is zelf verantwoordelijk. problemen met het geld of de zorgverlener werkt niet goed: wat er dan gebeurt: zij worden gekort! als ze klagen over de zorgverlener krijgen zei geen geld meer! omdat zei de verplichtingen zelf aan gaan.. maar jij als zorgaanbieder bent vrij om bij een zorgvrager met een pgb te werken. bij in natura zorg krijg je de client aan geboden en moet je het werk aan nemen. met pgb stap je zelf als aanbieder zelf op de vraag af! als je het niet vertrouwt: weg wezen! en bij twijfel geld op tijd vragen als voorwaarde. als dat 1x niet gebeurt: weg gaan! als ze niet met geld kunnen omgaan laat ze daar zelf de pech van ervaren maar jij als aanbieder niet! het is gewoon veel en ingewikkeld het pgb. vaak hebben de zorgvrager al genoeg aan het hoofd om het pgb ook nog goed te begrijpen en uit te voeren laat staan nog dat er nog mensen zijn die dom zijn of dom doen.. zelf er uit stappen, geen geld geen verplichting.!
Anne Geplaatst: donderdag 29 Maart 2007 17:40
Ik heb hier laatst mee te maken gehad met iemand die ik ken. Aangezien zij een arbeidsovereenkomst had met die zorgvrager, heb ik haar geadviseerd om naar het CWI te gaan, deze hebben haar doorverwezen naar het juridisch steunpunt. Een brief vanuit juridisch steunpunt bleek in dit geval voldoende te zijn, maar mocht iemand nog niet betalen dan, dan kan zo'n juridisch steunpunt ook verdere maatregelen nemen.

Ben je freelancer of ZZP'er dan ligt het natuurlijk anders en zul je zelf een deurwaarder in de arm moeten nemen. Wat je dan eerst moet doen is twee keer een aanmaning sturen, bij de tweede keer mag je zelfs extra administratiekosten in rekening brengen. Als de zorgvrager dan nog niet betaalt kun je een deurwaarder inschakelen, de kosten daarvan kun je ook weer laten verhalen op de zorgvrager, die blijft immers in gebreke.

Ook is het zo dat je in geval van wanbetaling door de zorgvrager, niet gehouden bent aan de opzegtermijn die je in je overeenkomst hebt afgesproken, de zorgvrager heeft immers de overeenkomst al verbroken door niet te betalen.
In het uiterste geval kun je melding doen bij het zorgkantoor en aangeven dat je zorgvrager niet betaalt en je een vermoeden hebt dat dat komt, doordat het geld ergens anders aan uitgegeven wordt. Het zorgkantoor kan dan voor jou als zorgbieder helaas niet veel betekenen, maar het kan de zorgvrager wel een intensieve controle opleveren!
Gaby Geplaatst: vrijdag 30 Maart 2007 08:43
Dank je wel zonne4, hier heb ik wel wat aan.

Denk dat ik nog één herrinering verstuur en vervolgens een incasso bureau benader om de betaling te innen. Want het gaat om best veel geld nog.

En sharedan, als je als zorgvrager niet overweg kan met de zorgverlener heb je gewoon het recht om de dienstverlening stop te zetten. Daar kan je immers ook een proeftijd voor gebruiken.
Mijn mening is als je niet met een pgb overweg kan, omdat je te veel zorgen hebt of een handicap en gewoon niet met geld om kan gaan, begin dan niet aan pgb, maar zoek een andere weg. Of laat de svb of iemand anders je pgb beheren. Daar is hulp genoeg voor.

Gr. Gaby
Geplaatst: vrijdag 30 Maart 2007 11:19
ik ben het helemaal met je eens! ik ontdek zelfs dat de gemiddelde medewerker en zorgvrager eingelijk niet goed weet wat voor een verantwoordelijkheid het pgb inhoud! het is gewoon griezelig en zo onveilig als ik weet niet wat! het is veel geld en je kan er zelfs misbruik van maken terwijl niemand het opmerkt! maar tegelijk realiseer ik me dat het ook een kans is! een kans voor de zorgvrager om persoonlijke en betrokken zorg te krijgen en voor de zorgaanbieder een kans om flexibel, vrij en persoonlijke zorg aan te bieden. we kunnen beter de risico,s erkennen als zorgaanbieder en genieten van de vrijheid en de mogelijkheden. als we klagen over de risico,s zal er ooit alleen maar weer erkende degelijke en steriele zorg zijn.
wees allert als zorgaanbieder en geniet van de ruimte die gemaakt is door het pgb. en trek je handen af van mensen die verkeerd willen dan worden ze zelf wel met hun negatieve geld beheer geconfronteerd.
Gaby Geplaatst: maandag 02 April 2007 16:27
Nou nou nou, wat een geweldig goede afloop hadden wij.

Na de desbetreffende klant een mailtje te hebben gestuurd met daarin een 'laatste waarschuwing' hadden we de volgende dag het hele bedrag gelijk binnen.

In dat mailtje had ik gezet dat als de betaling niet binnen gestelde termijn binnen zou zijn, er een incassobureau ingeschakeld zou worden. En dat we het zorgkantoor zouden inlichten over het niet recht- en doelmatig gebruiken van het pgb. Dat was in ons geval voldoende.

Inmiddels hebben we ook een lijntje gedaan naar een incassobureau die wij de volgende keer kunnen raadplegen mocht dit in de toekomst weer gebeuren.

Let wel: de arbeidsrelate met de cliént is volledig vestoord en dat zal ook niet meer goed komen. Maar wij hebben we onze centjes en dat was toch een bult geld!

Zucht, wat je allemaal moet mee maken als zorgverlener!!!
Met name de zakelijke kant is een vrij harde kant en het zal wel wennen zijn, maar toch is het moeilijk. Het werken met mensen is vaak erg persoonlijk en dat is een lastige (voor mij) combi met zakelijk zijn.

Gr. Gaby
Nelleke Geplaatst: maandag 02 April 2007 19:39
Gefeliciteerd Gaby! Toch nog gelukt! Dit is inderdaad niet echt de leuke kant van het ondernemerschap... :(
Geplaatst: vrijdag 13 April 2007 23:34
Hallo Gaby,

Fijn dat het goed gekomen is!
Ik herken veel en heb mij vooral geergerd aan het feit dat ik svb of de zorgkantoren of wie dan ook wilde aangeven dat (in mijn geval) de pgb ontvanger alles in zijn zak stak, er overal werd gereageerd dat ze er waren voor pgb houders en mij niet konden helpen. Dat ik het misbruik wilde melden daar konden ze niets mee. Nergens zie ik dat zo iemand word aangepakt terwijl ze zich zgn moeten verantwoorden aan de geldverstrekker: het SVB. Tenslotte zijn we in dienst van het SVB want zij betalen ons dmv de rekening en pgbhouder. Het is niet zijn geld.
Mijn collega maakt hetzelfde mee. Als kleine ZZp'er kun je je blijven verzekeren wat veel geld kost en de belasting je echt niet teruggeeft. Feit blijft dat dit toch zomaar kan. Ik ga binnenkort naar een pgb voorlichtingsavond en als het moment er voor is wil ik dit graag inbrengen om te kijken wat het met ze doet als ze voorlichting geven en niet anoniem 1 op 1 aan de telefoon met je zitten.
Graag zou ik bij Radar of Kassa het SVB aan de tand voelen want deze pgb klant is onverbeterlijk en enorm bedreigend als hij je te na komt en kan steeds nieuwe mensen misbruiken...
Fijn dat ik even mijn verhaal kwijt mocht maar nogmaals ben ik blij dat je hier uit bent gekomen. Toch verzekeren hiervoor of een bemiddelingsburo er tussen gebruiken...
Groet, Margreet
Geplaatst: zaterdag 14 April 2007 09:51
je bent niet in dienst van de svb maar van een persoon! toevallig krijgt die persoon geld van de svb om jou te betalen. maar jij kiest als aanbieder voor wie je werkt. net als in het gewone bedrijfsleven loop je risico,s. een drukkerij of een internetprovider of een tuinarchitect loopt ook wel eens zijn geld mis! dat is erg vervelend. maar als zorgverlener heb je zo nauw contact met de zorgvrager dat je pontentieeel in staat had kunnen zijn om in te schatten of hij de betalingsplicht wel nakomt aan jou. de zorgvrager kan wel het hele bedrag verantwoorden door bijvoorbeeld alles aan zijn partner te betalen. dan is de plicht om te laten zien dat het geld is overgemaakt aan een medewerker of organisatie voldaan! de belasting kan de juiste personen een rekening sturen en dan heeft de svb zeker zijn plicht gedaan. het contract ligt bij de zorgvrager, mogelijk heeft die wel 10 contracten liggen. welke ze opsturen die worden uit het pgb verhaald tot de pot op is, dan is de betaling voor de zorgvrager zelf. dan valt het probleem weer gewoon bij de zorgvrager en zorgverlener. ik heb ook klanten gehad en nog wel die niet op tijd betalen of helemaal niet., soms laat je het even omdat je de dienst belangrijk vindt om te geven, maar dat is niet verstandig maar wel goodwill. maar dan gaat het om 12 kinderen waar van mogelijk in een weekend 1 of 2 kinderen eens niet betalen. dus het meeste komt dan wel binnen. maar toch horen 12 kinderen te betalen. het is gewoon een risico. en het feit blijft in deze krappe tijden dat het verleidelijk is om het geld even "te lenen"en dan oeps....! te weinig op de rekening! dus schrijf je snel een rekening dat je dat aan jezelf hebt uitbetaald en dan heb je "de lening"in ieder geval op gelost! maar als je het geld in 12 termijnen hebt verdeeld heb jij als zorgvrager een probleem. maar dat zeg je natuurlijk niet!
het is de schuld en de verantwoordelijkheid van de zorgvrager. die jij als zorgverlener moet beseffen en het bedrijfsrisico tijdig inzien.vooraf betalen?
Geplaatst: zaterdag 14 April 2007 12:36
sharedan schreef: "je bent niet in dienst van de svb maar van een persoon! toevallig krijgt die persoon geld van de svb om jou te betalen"

Nou nee hoor, dat was bij PGB oude stijl, maar sinds 2003 krijgen alle budgethouders die onder PGB nieuwe stijl vallen (en dat is zeker vanaf dit jaar iedereen!) het geld van het Zorgkantoor. Zolang een zorgvrager zijn salarisadministratie NIET uitbesteed aan het SVB servicecentrum heb je dus ook helemaal NIETS van doen met de SVB.
Geplaatst: zaterdag 14 April 2007 20:54
dan bedoelen we toch hetzelfde?
maar ook het service centrum is maar gedeeltelijk verantwoordelijk. zij kunnen niet zien als jij bijvoorbeeld teveel zorg aanvraagt bij zorgverleners, meer dan je geld van het pgb krijgt. dan laat ook het service centrum de zorgvrager zelf geld bij leggen. Jij als zorgvrager vraagt iemand te werken, je moet weten waar je mee bezig bent en natuurlijk de rekening voor dievpersoon laten betalen. svb kan daar nooit zicht of controle op krijgen.
Frans Geplaatst: zaterdag 31 Januari 2015 14:03
Ik zit in de problemen door de SVB, deze heeft dus het loon van mij en van nog een zorgvelener deze maand januari 2015 niet overgemaakt. En wat voor de 2e hulpverleenster nog het ergste is dat afgezien alle rekeningen nu niet betaald kunnen worden, ze ook geen loonstrook kan opsturen naar de Sociale Dienst en ze haar gedeeltelijke werkeloos uitkering ook niet krijgt gestort.
De budgethouder onze meervoudig gehandicapte dochter heeft al jaren de salarissen uitbesteed aan de Sociale Verzekerings Bank en wij hebben ruimsschoot van te voren een brief gekregen van het Zorgkantoor dat alles bij het oude zal blijven. Deze heeft de SVB ook op tijd gekregen evenals de overeenkomsten. Als ik bel kan niemand inkijken wat er nu gaande is bij de SVB, dus geen ene medewerker zeg dat te kunnen. Er werd toegezegd dat voor het einde van de maand rond de 27e de lonen overgemaakt zouden worden. Is tot op heden toe, nu is het de 31e dus de laaste dag van de maand. nog niet gebeurd.
Alles loopt nu weer in het honderd door hun geklungel daar. Alle betaal verplichtingen zijn weer eens opgeschort.
Krijg ook geen reactie op mijn vele emails die ik stuur naar hun.
Als je bel krijg je te horen dat er een wachttijd is van meer dan 20 minuten, als je u.e. toch iemand te pakken krijgt, wordt er doodleuk gezegd sorrie hoor maar wij kunnen niets inzien...
Gast Geplaatst: zaterdag 31 Januari 2015 18:54
Het is absoluut een drama, wat een gedoe zeg.

Het hopen is dat de instanties geen boetes gaan opleggen bij de ZZP-ers die nu niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen.
Hebben jullie een vast maandloon bij de zorgvrager of facturen ingestuurd?

Ik maak mij ook wel enorme zorgen hoor, want er wordt gezegd dat ze bij de SVB ook post kwijt raakt en zo, dus ik stuur mijn facturen gewoon twee keer op (beide op verschillende dagen)

Afgelopen dinsdag heb ik de SVB gebeld met vragen en ze zouden mij binnen twee dagen terugbellen. Op donderdagavond om 19:30. uur gaat mijn telefoon drie keer over en ik was dus te laat. Dat was de SVB dus, erg leuk maar je ik kan weer opnieuw bellen en wederom twee dagen wachten en dan maar hopen dat ze hem wel langer over laten gaan en ik de kans heb om op te nemen.

Ik denk persoonlijk dat je er niks aan kan doen, je kan alleen de instanties bellen waar jij betalingen naar toe moet doen en de situatie uitleggen. Het is breed op het nieuws dus het is duidelijk dat je geen onzin verhaal verteld. En dan de maand er op alles maar betalen als de SVB weer bijloopt met betalen. Of gaat alles een maand opschuiven?????

Lang leven de bezuinigingen, alles wordt daadwerkelijk kapot gemaakt en de bevolking is de dupe, want geen enkele auto rijdt op water en je moet wel bij je zorgverlener kunnen komen.
I.E Geplaatst: zondag 01 Februari 2015 17:11
Het onderwerp is geplaatst in 2007!!!!!!!!!!!!!!
Gast Geplaatst: zondag 01 Februari 2015 20:30
wat bedoel je daarmee? we leven namelijk nu in 2015 dat is nogal een verschil!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.