1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

10VV PGB indicatie bij terminale zorg.

Auteur Bericht
E Geplaatst: donderdag 07 April 2016 18:51
Allert blijven bij zorgaanbieders. In een stervensfase van de cliënt gaan kosten soms de pan uitrijzen! De thuiszorgorganisatie biedt dan - gelukkig- wel extra hulp aan... maar de consequenties in geld kunnen heftig zijn!

Een PGB heeft als voordeel, dat je zelf kunt kiezen welke mensen je de zorg wilt laten leveren.
Mijn moeder was Parkinson patiënte en de laatste 3 jaren werden heel pittig om voor haar te zorgen ( ze woonde bij ons in)

Sinds 1,5 jaar hadden we ook een PGB voor haar.
Wij hebben hier een fijn team met mensen om mijn moeder heen kunnen verzamelen, die het voor mij mogelijk hebben gemaakt de overige uren zorg zelf te leveren. Vooral de laatste maanden was intensief, 24/7.

Wat mij niet bekend was was dat iemand met PGB een aantal dingen niet meer uit de zorgverzekering vergoed krijgt, maar dat ook uit het PGB moet betalen. Vb wondzorg of nachtzorg. Dat hakte er aardig in.
Voor iemand, die stervende is, kun je een zgn "10VV " indicatie aanvragen. Dat houdt in dat je extra budget krijgt.... Daarvoor zou je dan die wondzorg of nachtzorg kunnen inkopen of extra uren mensen kunnen laten waken.

Bij ons bleek de verhoging van het eind-pgb bij lange na niet dekkende te zijn voor deze ontstane meerkosten.
(De LG04 indicatie was aan het einde al krap en de 10 VV indicatie zou dan bijna 70 euro per dag meer worden)

Het blijkt belangrijk te zijn om dit soort situaties zelf actief en proactief mee te denken en te rekenen, wil je niet met een vervelende eindnota opgescheept worden! Omdat mijn moeders stervensproces erg snel verliep konden we de meeste zorg zelf opbrengen en valt het erg mee, maar dit kan enorm in de papieren gaan lopen!.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.