1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Calamiteitenplan voor pgb-zorg thuis

Auteur Bericht
Heleen Geplaatst: donderdag 24 Maart 2016 17:56
De gemeente vraagt een calamiteitenplan voor pgbzorg thuis door verschillende zorgverleners. Mijn zoon woont thuis met aanvankelijk ZZP GGZC4 (indicatie tot juni 2027, dus nog overgangsrecht) en heeft nu een pgb van de gemeente voor beschermd wonen met 24u toezicht en planbare en niet planbare zorg. Het pgb is 16 uur begeleiding per week. De 24u zorg komt grotendeels gratis voor mijn ( zijn moeder) rekening behoudens 4 uur betaalde zorg begeleiding die ik in rekening breng. Wat wordt er onder een calamiteitenplan verstaan in mijn situatie? Valt er bv ook onder wie mij gaat vervangen als ik plotseling erger ziek word. Ik ben chronisch ziek, in het verleden heb ik spoedopnames gehad. Om die reden had ik in het pgb awbz een contract op afroep afgesloten naast vaste uren met de zorgverleners. De gemeente heeft daar geen budget voor en ook de bestedingsvrijheid is er niet meer. Dus, een calamiteitenplan is lastig. Mijn zoon heeft kernautisme. Een vreemd gezicht komt er niet in en elders uit gaan logeren gaat ook niet. Heeft iemand een voorbeeld van een calamiteitenplan die ongeveer aansluit bij onze situatie?
M.C.T Geplaatst: vrijdag 25 Maart 2016 10:06
De rijks bemoeizucht heeft zichzelf weer overtroffen. Wellicht heeft de gemeente zelf een voorbeeld? Of roepen ze maar wat en weten ze zelf niet wat ze willen weten.
Als U het niet meer redt ligt ZIN voor de hand. Daaruit kan het calamiteitenplan bestaan. Dus wie of wat heeft de gemeente op afroep beschikbaar?
Yo-an Geplaatst: zondag 03 April 2016 02:44
Beste, wij een gezin met één volwassene met kernautisme (normaal begaafd), en één kind met PDD-NOS (normaal begaafd) en één kind met kernautisme (zwakbegaafd) hebben op basis van het WMO budget van de volwassene met autisme een buitenlandse zorgaupair in huis genomen. Dit is enorm wennen voor ons geweest. Vooral omdat er met de eerste geen klik was. Daarnaast weten we dat we elke 3 maanden een andere zorgaupair krijgen en ook daar zien we tegen op.
Één van de vaste hulpverleners werkt de zorg au pair (steeds) in en zij onderhoudt ook de contacten met het zorg au pair bemiddelingsbureau.
De voordelen wegen voor ons op tegen de nadelen. Iemand die goed ingelicht is, blijvend ondersteund wordt door de vaste hulpverlener, en goed weet zich "onzichtbaar" te maken als het nodig is, maar ook weet dat communiceren heel belangrijk is. Ze neemt ons van alles uit handen wat ons veel (onnodige) stress scheelt. Ze verstaat al redelijk Nederlands en spreekt ook al wat Nederlands. Voor ons is het dé oplossing. Misschien voor u ook? Wellicht heeft een gesprek met de gemeente zin, om dit idee uit te werken?
Heleen Geplaatst: zondag 03 April 2016 14:30

De rijks bemoeizucht heeft zichzelf weer overtroffen. Wellicht heeft de gemeente zelf een voorbeeld? Of roepen ze maar wat en weten ze zelf niet wat ze willen weten.
Als U het niet meer redt ligt ZIN voor de hand. Daaruit kan het calamiteitenplan bestaan. Dus wie of wat heeft de gemeente op afroep beschikbaar?



@wehkamp Ach...de gemeente doet maar, of burgers er iets van snappen maakt ze niets uit. Zo heeft hij geen verslag gekregen, maar een rapport in SMART en geturfd in ZRM. Nu weet ik wel wat de ZRM ongeveer inhoudt, maar de gewone burger weet niet waar het cijfertje 1-5 voor staat. Naast het calamiteitenplan is er ook een meldcode huiselijk geweld, veiligheidsplan en recente VOG 's van alle zorgverleners verplicht, ook van mij als moeder. Ik denk ook dat deze maatregelen uit de koker van ZIN komen.Net zoals veel negativiteit t.a.v het pgb uit deze koker komen, het lijkt op een coupe door ZIN. Die willen de dienst uitmaken en bij mij in de gemeente doen ze dat. Ik denk ook dat ZIN een belangrijke stem heeft als het gaat om toekennen pgb, mits jijzelf je rechten goed kent. Veel indicatiestellers schuiven aan met een dubbele pet: ingehuurd door de gemeente en werkzaam bij een grote zorginstelling. Bij de indicatiesteller die bij ons aanschoof aan het ' keukentafelgesprek' was dit zeker zo, die had naast zijn baan bij de enige en grote GGZinstelling ook nog een eigen thuiszorgbedrijf gericht op GGZ ( volgens zijn Linkedinprofiel). Arrrg.. dan wordt vervolgens een indicatie afgegeven dat zegt dat zorg langdurig is, de noodzaak Beschermd Wonen aangetoond is, maar vervolgens wordt afgegeven voor 1 jaar met de voorwaarde dat de behoefte aan zorg bij herindicatie verminderd dan wel niet meer nodig is! Terwijl mijn zoon een CIZ- indicatie heeft met overgangsrecht tot 2020. ZIN is voor mijn zoon niet aan de orde. Hij heeft autisme, zorgverleners zijn juist ingezet om meer afstand te creëren tot mij. Het heeft ook heel veel tijd gekost voordat er iets van een 'zorgrelatie' ontstond. Hij gaat bv ook af op geur, stemvolume van iemand. Hij is daarnaast niet verbaal, veel woorden kent hij niet. Hij heeft, ik denk vaak de pech, dat hij met TIQ 118 intelligent is. Hij installeert, programmeert wat je maar wil, maar vraag je hem een mail te sturen naar die of die dan ontvangt diegene een lege mail en zo meer. Voor ZIN zal hij ergens goed voorbereid terecht moeten kunnen. Het beste zou zijn om een nieuwe woonvorm te starten waarin hij vanaf het begin in meegenomen kan worden. Ik ben er al een tijdje mee bezig om meer geïntresseerden te vinden. Verder is er in onze regio maar een beschermde woonvorm gericht op autisme met een lange wachtlijst. Gelukkig heeft hij heel betrokken hulpverleners die ook bereid zijn bij nacht en ontij te komen. De gz-psycholoog die hem begeleidt, werkt naast eigen praktijk in de VG-sector. Dat sluit beter bij hem aan, de GGZ is te verbaal, te snel, te resultaatgericht. Als het echt nodig mocht zijn, heeft deze al aangeboden hem tijdelijk in huis te nemen. Maar moet die betrokkenheid gratis zijn? ZIN door de enige GGZ instelling is niet aan de orde, mijn vertrouwen is ook weg. Steeds opnieuw geprobeerd, maar steeds mislukt door het gebrek aan continuiteit in tijd en persoon. Ze zagen zelf ook een tijd geen ingang meer, maar door bemiddeling van een psychiater in een andere regio, toch weer de draad opgepakt om deze bij de eerstvolgende interne reorganisatie te laten knappen. 9 Maanden hebben we moeten wachten wie en hoe de draad weer opgepakt zou worden. Toen is er bij definitief iets geknapt..
Heleen Geplaatst: zondag 03 April 2016 14:55

Beste, wij een gezin met één volwassene met kernautisme (normaal begaafd), en één kind met PDD-NOS (normaal begaafd) en één kind met kernautisme (zwakbegaafd) hebben op basis van het WMO budget van de volwassene met autisme een buitenlandse zorgaupair in huis genomen. Dit is enorm wennen voor ons geweest. Vooral omdat er met de eerste geen klik was. Daarnaast weten we dat we elke 3 maanden een andere zorgaupair krijgen en ook daar zien we tegen op.
Één van de vaste hulpverleners werkt de zorg au pair (steeds) in en zij onderhoudt ook de contacten met het zorg au pair bemiddelingsbureau.
De voordelen wegen voor ons op tegen de nadelen. Iemand die goed ingelicht is, blijvend ondersteund wordt door de vaste hulpverlener, en goed weet zich "onzichtbaar" te maken als het nodig is, maar ook weet dat communiceren heel belangrijk is. Ze neemt ons van alles uit handen wat ons veel (onnodige) stress scheelt. Ze verstaat al redelijk Nederlands en spreekt ook al wat Nederlands. Voor ons is het dé oplossing. Misschien voor u ook? Wellicht heeft een gesprek met de gemeente zin, om dit idee uit te werken?



Beste Yoan, wat mooi dat dit zo kan. Het lijkt mij een prima oplossing, zeker met 3 zorgvragers in huis. Pfff...petje af. Ik denk dat er een oplossing voor elke situatie is als je de mogelijkheid hebt of krijgt om creatief te kunnen zijn. Voor onze situatie zou dit niet goed aansluiten. 3 Maanden is te kort voor mijn zoon, de voortdurende aanwezigheid zou hij ook niet aankunnen. De vaste huishoudelijke hulp heeft hem in haar eerste jaar niet kunnen zien, hij sloot zich op in zijn kamer. Pas na een jaar durfde hij pas even uit zijn kamer te komen. Daarnaast is het ook praktisch onmogelijk. Ons huis is te klein, wij hebben maar 2 slaapkamers en komen zelf net rond. Het pgb van de gemeente vergoedt alleen de salariskosten. Voor de au-pair zou dat 13,74 p.u. zijn inclusief onkosten. Ook de bestedingsvrijheid van het pgb, de mogelijkheid om budgetten samen te voegen of flexibel in te zetten, is er in onze gemeente niet.
EM Geplaatst: dinsdag 05 April 2016 20:42
Wat vreemd dat de gemeenten zo verschillend zijn. Pasgeleden was ik hierover in gesprek met de svb. Nederland telt 400 gemeenten met allemaal hun eigen regels. En ze willen deze ook uitgevoerd worden door de svb vertelde mij de medewerker.
Je zou dus bijna gaan verhuizen als je erachter ben welke gemeente het beste de verzorging ondersteund.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.