1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB inkomsten ingevuld bij overige inkomsten

Auteur Bericht
Hilbert Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2016 13:55
Dag lezers,

Ik ben zelfstandig ondernemer en werk voor 5 mensen met een PGB. Daarnaast doe ik geheel andere dingen, zoals koken voor groepen.
De belastingdienst is zo vriendelijk geweest mijn inkomsten uit het werken voor mensen met een PGB al in te vullen in de aangifte van 2015. Een van de 5 hadden ze goed gedaan, maar dat kan ik corrigeren (is overigens in mijn nadeel!!). Kan ook aan de SVB liggen natuurlijk.

Wat erger is, de bedragen zijn ingevuld bij overige inkomsten. Ze vallen op deze manier niet onder mijn winst uit onderneming. Hierdoor loop ik een stuk zelfstandigen aftrek mis en de MKB korting. Die wordt alleen over winst uit inkomen berekend en niet over overige inkomsten.
De belastingtelefoon meent dat het goed is ingevuld, en dat ik anders maar een brief moet sturen.
Heeft iemand hier ervaring met dit onderwerp??? Ik vul al jaren zelf mijn belastingaangifte in en volgens mij is dit nieuw voor 2015.

met vriendelijke groet,

Hilbert
M.C.T Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2016 22:53
Als U erkend ZZPer bent, kunt U dit op het vooringevulde formulier schrappen en in box twee alsnog invullen, zoals gebruikelijk. Hoe het dan met evt. BTW zit weet ik niet.
Hilbert Geplaatst: zaterdag 05 Maart 2016 16:46
PGB werk is vrijgesteld van btw!
Nelleke Geplaatst: dinsdag 08 Maart 2016 23:28
Bij mij had de belastingdienst het zelfde gedaan, namelijk mijn inkomen uit PGB bij 'overige inkomsten' gezet.
Ook hier grote fouten in de bedragen, er stond ruim 10.000 euro minder in dan ik in werkelijkheid gefactureerd had aan mijn budgethouders! De SVB heeft de uitbetaalde bedragen beslist niet op een rijtje blijkbaar. (had ook nog een leuke aanvulling kunnen zijn op het debat van vanavond trouwens)