1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB inkomsten ingevuld bij overige inkomsten

Auteur Bericht
Hilbert Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2016 13:55
Dag lezers,

Ik ben zelfstandig ondernemer en werk voor 5 mensen met een PGB. Daarnaast doe ik geheel andere dingen, zoals koken voor groepen.
De belastingdienst is zo vriendelijk geweest mijn inkomsten uit het werken voor mensen met een PGB al in te vullen in de aangifte van 2015. Een van de 5 hadden ze goed gedaan, maar dat kan ik corrigeren (is overigens in mijn nadeel!!). Kan ook aan de SVB liggen natuurlijk.

Wat erger is, de bedragen zijn ingevuld bij overige inkomsten. Ze vallen op deze manier niet onder mijn winst uit onderneming. Hierdoor loop ik een stuk zelfstandigen aftrek mis en de MKB korting. Die wordt alleen over winst uit inkomen berekend en niet over overige inkomsten.
De belastingtelefoon meent dat het goed is ingevuld, en dat ik anders maar een brief moet sturen.
Heeft iemand hier ervaring met dit onderwerp??? Ik vul al jaren zelf mijn belastingaangifte in en volgens mij is dit nieuw voor 2015.

met vriendelijke groet,

Hilbert
M.C.T Geplaatst: vrijdag 04 Maart 2016 22:53
Als U erkend ZZPer bent, kunt U dit op het vooringevulde formulier schrappen en in box twee alsnog invullen, zoals gebruikelijk. Hoe het dan met evt. BTW zit weet ik niet.
Hilbert Geplaatst: zaterdag 05 Maart 2016 16:46
PGB werk is vrijgesteld van btw!
Nelleke Geplaatst: dinsdag 08 Maart 2016 23:28
Bij mij had de belastingdienst het zelfde gedaan, namelijk mijn inkomen uit PGB bij 'overige inkomsten' gezet.
Ook hier grote fouten in de bedragen, er stond ruim 10.000 euro minder in dan ik in werkelijkheid gefactureerd had aan mijn budgethouders! De SVB heeft de uitbetaalde bedragen beslist niet op een rijtje blijkbaar. (had ook nog een leuke aanvulling kunnen zijn op het debat van vanavond trouwens)

Maar ik heb gewoon een winst-en verliesrekening gemaakt met de werkelijke inkomsten, en het resultaat uit overige werkzaamheden geschrapt. De SVB nodigt op deze manier wel enorm uit tot sjoemelen zeg, want wij zijn natuurlijk de enigen niet waarbij de ingevulde bedragen niet kloppen. :evil:
Hilbert Geplaatst: donderdag 10 Maart 2016 19:34
Nelleke, nadere bestudering van de bedragen leerde dat de maand december niet was meegenomen! Bij een klant klopte het wel, daar had ik namelijk in december niet gewerkt. Op de site van de SVB klopten de jaarbedragen overigens wel, dus het is even de vraag waar de fout zit, bij de SVB of bij de Belastingdienst . In ieder geval kunnen ze beide bestanden niet foutloos koppelen!!
Makkelijker kunnen ze het blijkbaar niet maken! En leuker al evenmin.

groet, hilbert
Nelleke Geplaatst: donderdag 10 Maart 2016 20:17
Ha Hilbert, wat een sof maar bij mij klopt het dan nóg niet. Want bij één cliënt klopte het bedrag juist wel weer op de euro nauwkeurig, terwijl bij anderen op een jaarbedrag van 5000 euro meer dan 3000 euro niet werd geregistreerd bij de Belastingdienst. En daar had ik voornamelijk in de zomermaanden gewerkt.
Nou ja, de hele aangifte maar snel afgehandeld en opgestuurd, ben benieuwd of er nog nabranders komen.
Er zijn namelijk meer ZZP-ers die blijkbaar van de belastingtelefoon te horen krijgen dat uitbetalingen uit PGB altijd bij overige werkzaamheden horen, wat is dat nu weer voor onzin.
We wachten maar weer af!
EM Geplaatst: donderdag 10 Maart 2016 20:31
Dank jullie voor de waarschuwingen.Ik lever in bij een accountants bedrijf met 2000 cliënten. En ga ze dus nu waarschuwen hiervoor.
Zij hebben goede connecties met de belasting dienst.
Ik ga ze dus vragen om echt mijn ingeleverde administratie als de juiste te beschouwen.
Ik vind dit ect erg en onvoorstelbaar en ga ook mijn lijntjes die ik heb bij de svb via twitter vragen wat ze hebben opgegeven.
Nogmaals bedankt groetjes Tineke
M.C.T Geplaatst: zaterdag 12 Maart 2016 13:24
Waar de fout ligt is een interessante vraag. Zijn de declaraties bij de SVB ingediend als loon of op basis van freelance contracten? In het eerste geval is het logisch dat de belastingdienst die beschouwt als overige inkomsten. In dat geval zul je de belastingdienst deze inconsistentie moeten uitleggen. Je kunt niet met één hengel tegelijk in twee vijvers vissen.
Nelleke Geplaatst: maandag 14 Maart 2016 14:12
Zijn allemaal inkomsten met freelance PGB- contracten.
Inmiddels ben ik er achter gekomen dat de SVB de spoedbetalingen van vorig jaar (zijn er heel wat in mijn geval) niet heeft doorgegeven aan de belastingdienst. Hebben ze niet op orde, dat was al bekend. Leuker kunnen we het niet maken ;-)

Je zou toch zeggen dat het toch makkelijk moet zijn om alle uitbetalingen aan een zorgverlener op een rijtje te hebben?
M.C.T Geplaatst: dinsdag 15 Maart 2016 11:35
Het kan wel 3 jaar duren voordat je een definitieve aanslag hebt. De SVB heeft dus ook tijd genoeg. Moraal: controleer dus de huidige gegevens van de belastingdienst goed aan de hand van de eigen administartie.
Matthijs Geplaatst: donderdag 21 April 2016 23:37
Sja, ook hier vooringevulde bedragen. Ik heb ze maar gewist, want ze horen daar simpelweg niet te staan. Ik heb mijn eigen administratie en mijn eigen verlies- en winstrekening als zzp'er. Of de bedragen juist waren heb ik dus ook niet gecontroleerd. Ook niet al mijn cliënten stonden erbij.

Waar ik een beetje bang voor was is dat de belastingdienst nu met vragen zou komen en dat zou leiden tot een grote controle en dus heel veel gedoe. Daar zitten we natuurlijk niet op te wachten! Geruststellend dus om te lezen dat veel mensen hetzelfde probleem hadden en het op dezelfde manier hebben opgelost.
Lisanne Geplaatst: vrijdag 29 April 2016 18:27
Hilbert, Hoe heb je dit uiteindelijk kunnen aanpassen? Ik heb hetzeflde probleem dat mijn inkomsten van zzp van een aantal clienten bij overige inkomsten staan....

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.