1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

onderzoek VAR, belastingdienst wil opdrachtgevers zien

Auteur Bericht
Yolande Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 14:51
Beste collega's,

Ik heb even een vraag voor diegene die hier ook mee te maken heeft gehad en hoe ik hier het beste op kan handelen. Ik heb een aantal weken geleden een aanvraag gedaan voor de VAR. Ik heb het formulier 2 keer terug gehad omdat ik een vraag niet duidelijk genoeg ingevuld heb. Nu is dat antwoord blijkbaar wel goedgekeurd en krijg ik (net als 10 % andere VAR aanvragers, volgens de belastingdienst) een aanvullend onderzoek voor afgifte van de VAR. Hierin vraagt de belastingdienst om mijn opdrachtgevers op te schrijven met de daarbij behorende gegevens. Maar ik krijg geen opdrachtgevers zolang ik die VAR verklaring niet heb. Dit zal de belastingdienst toch ook moeten begrijpen? Op het aanvraagformulier stelt men vragen als verwacht u.....Maar ja als die VAR verklaring niet komt, komen de verwachtingen van 3-7 opdrachtgevers natuurlijk ook niet uit. De beoordeling van het aanvullend onderzoek neemt 8 weken in beslag. Verloren tijd, want ik krijg dan geen opdrachtgevers.

Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt? Hoe is dit opgelost? En ook hoe kom ik bij de juiste personen? Want de afdeling VAR krijg ik niet of niet makkelijk te spreken hierover.

Alvast bedankt voor de reacties, groeten Yolande
Nelleke Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 15:54
Je kunt wel een VAR aanvragen, maar die is slechts geldig tot 1 mei 2016... Dus waarom dan die moeite nog genomen?

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_starten/voordat_u_start/ondernemer_voor_inkomstenbelasting/verklaring_arbeidsrelatie/komende_nieuwe_wet_en_regelgeving_in_2015_overgangsregeling

Overigens was het tot nu toe zo, dat je een VAR aan kon vragen op het verwachte aantal cliënten. Haal je dat aantal niet, dan ligt de verantwoording over eventueel terug te betalen inhoudingen volledig bij jou.
Yolande Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 16:37
Bedankt voor de reactie. Alleen de praktijk is nu dat ik voor een opdrachtgever wil werken en de opdrachtgever wil mij ook, maar alleen met een VAR. Deze opdrachtgever vindt de overgangsregeling met de modelovereenkomsten nu nog te schimmig en eist dus nu nog de VAR helaas.
Yolande Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 16:38
Even een aanvulling, volgens mij is de VAR wel langer geldig dan tot 1 mei.
Nelleke Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 17:42
In het aanvraagformulier staat ook steeds: hoeveel opdrachtgevers VERWACHT u te hebben in het jaar waarvoor u de VAR aanvraagt, hoeveel uur verwacht u te werken etc etc.. Gaat dus om jouw schattingen. Hopelijk schiet de Belastingdienst wel een beetje op, als je die klant wil behouden. Na mei zullen niet veel cliënten meer om een VAR vragen, maar werken met modelovereenkomsten.
Sonia Maria Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 22:40
Beste Collega's,

IK heb een Vraag:
Een ZZP'ER werk in thuiszorg, heeft altijd gewerkt als ongecontracteerd zorg .
Werd altijd betaald door zorgverzekeraar.
Met de VAR van 2014 omdat die persoon deed altijd hetzelfde werkweek.

Nu wild die persoon beginnen als wijkverpleegkundige werken via een bureau als zzp'er ....Wat moet die persoon doen qua overeenkomsten/raamovereenkomst en met het bureau of met de cliënten? ....Want in de wijk heb je meer dan 1 cliënt .
Ik hoor graag van jullie
Gr
MARIA
Nel Geplaatst: dinsdag 23 Februari 2016 12:06

Even een aanvulling, volgens mij is de VAR wel langer geldig dan tot 1 mei.



Ik heb in 2015 bericht gehad van de Belastingdienst dat mijn VAR verklaring ook nog geldig is in 2016
Dit komt omdat hij dan gaat veranderen en uitgifte van nieuwe VAR verklaringen geen zin meer heeft.
Misschien juist daarom dat jij niet verder komt en men jou geen antwoorden kan/of wil geven bij de Belastingdienst.
Mijn advies is zover als ik het bekjken kan.
Heb jij afgelopen jaa/jarenr ook als ZZPer gewerkt,dan zoek jij in je Belastingopgave op wat jou verdienste zijn geweest en print die uit
Dan maak jij een afspraak op het Belasting kantoor telefonisch,en je gaat met je aanvraag VAR en met e kopieeen ( ook van je paspoort ) naar het Belastingkantoor en vraagt hulp bij het invullen van de VAR omdat jij er zelf niet uitkomt.

Ga jij nu pas starten in de Zorg en ben jij een nieuwkomer en wil jij een VAR verklaring hebben,ga ook dan met je papieren naar het Belasting kantoor,want het is nu voor jou niet duidelik genoeg en je word aan het lijntje gehouden heb ik het idee.
Zeg er ook duidelijk bij dat je een nieuwe client hebt en dat je die kwijt raakt als de VAR verklaring niet krijgt.
De Belasting helpt je hier kostenloos mee,en dingen gaan sneller en zijn duidelijk voor je.

Vroeger kon men zo bij de Belasting naar binnen lopen maar helaas is dit niet meer en moet men een afspraak voor alles maken.
Succes ermee !
En laat hier ens hoen hoe het afgelopen is ?

Gr. Nel
Toby Geplaatst: donderdag 03 Maart 2016 22:52
Dag,

Ik heb een aantal maanden geleden ook een VAR aangevraagd en behoorde ook tot de 10% die een aanvullend onderzoek kreeg.
De vragenlijsten klopten niet met mijn situatie , ik moets opdrachtgevers invullen die ik nog niet had omdat ik nog moest beginnen.
en zonder Var kan dat dus niet.
Ik heb gebeld naar de belasting dat ik niet begreep dat ik deze formulieren in moest vullen.
Bij de belasting waren ze heel welwillend , ze begrepen wel dat deze vragen niet op mij van toepassing waren , maar ze wilden weten of ik niet voor bemiddelingsburau,s zou gaan werken , hier moest ik een verklaring voor afleggen , toen had ik binnen een paar weken de VAR in huis.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.