1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Budgetbeheer

Auteur Bericht
Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 10:19
Weet niet of ik het hier aan de juiste persoon vraag , maar wij hebben via pgb hulp met onze financiën .
Nu willen wij dit zelf weer gaan doen maar deze persoon zegt dat er een overbrugging/ opzeg termijn van 6 maanden is ? Is dit waar of kan het ook binnen 1 maand ? Kunnen jullie dit ons vertellen

Mvg,

Yvonne
Linda Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 10:44
Een opzegtermijn bij je zorgverlener van zes maanden? dat mocht de zorgverlener wel willen ;-)

Je hebt een opzegtermijn van 1 maand, ook al heb je ergens anders getekend dat het zes maanden is dan is dit niet rechtsgeldig.

Dus gewoon opzeggen en duidelijk aangeven dat de opzegtermijn een maand is. Doe de opzegging schriftelijk en aangetekend dan kan je altijd aantonen dat jij je aan de regels hebt gehouden.

Met zorgverleners die zelf de regels aanpassen op deze manier, moet je jezelf goed indekken.

Succes.
Geplaatst: donderdag 18 Februari 2016 16:02
Dankje wel voor snelle reactie dan weet ik genoeg

Groeten yvonne
EGMM Geplaatst: zaterdag 20 Februari 2016 21:39
Punt één: Inderdaad, pas op met zulke zgn. "hulpverleners" want 6 maanden klopt niet. Hierdoor ontstaat mijn vraag: tot wie kun je je melden als je hulpverlener, betaald uit PGB blijkt te frauderen: onjuiste rekeningen invult, onjuist uurloon invult, uren opgeeft die zij/hij niet gewerkt heeft?

Punt twee: Weet iemand van jullie of het toegestaan is om hulp te krijgen bij je algemene administratie? Dus correspondentie lezen en beantwoorden, rekeningen betalen, overzicht maken van kosten van boodschappen, vaste lasten bijhouden en dergelijke? Iemand die hersenbeschadiging heeft kan dit alleen nog mét hulp van een ander. Mag die huklpverlener betaald worden uit PGB?
Ik neem aan van wel omdat cliënt dit niet meer helemaal zelf kan t.g.v. hersenbeschadiging.

Zijn hier algemene regels voor of stellen gemeenten dit afzonderlijk vast?

Het is mij niet duidelijk. De gemeente waartoe ik behoor kan hier geen antwoord op geven.

Bedankt voor uw reactie

lies
M.C.T Geplaatst: zondag 21 Februari 2016 12:29
Begeleiding bij mag wel. Overname niet. Dat moet je zelf betalen . Als dat niet kan is een OBS nodig. De kosten daarvan kunnen ten laste van de gemeente worden gebracht,wanneer er onvoldoende inkomen is. Voordeel is, dat de bewindvoerder verantwoording moet afleggen aan de kantonrechter, die het hopelijk wel snapt.
Of dit in een specifiek geval uit het PGB btetaald mag worden stelt elke gemeente apart vast.
EGMM Geplaatst: zondag 21 Februari 2016 22:42
21-02 2016

Bedankt gwehkamp voor uw reactie. Uit de oude regels had ik dat ook begrepen: sámen de geldbesteding en administratie op orde krijgen, maar ik kreeg juist bericht van Per Saldo dat dat niet zo is.

Wat bedoelt u met OBG?

Ik heb bewind bij een aantal mensen met name door fraude van de bewindvoerders hélemaal mis zien gaan! Ik heb zelf bewind gehad van een familielid die ik dacht te kunnen vertrouwen, maar ook dat is ook misgegaan. Zij ging zich steeds meer ging ergeren aan mijn beperkingen en mijn vragen wat ze had gedaan. Ik kreeg nl. geen brieven te zien, ze gaf mijn geld uit voor rekeningen die ik ook niet eerst kreeg te zien enz. Ik heb, toen we het afgesproken doel hadden bereikt, waarna we zoals we hadden afgesproken beiden bewind zouden stoppen, verzoek ingediend bij de rechtbank om te stoppen. Zij was het daar niet mee eens en heeft mij voorgesteld aan de rechter als iemand die te dom is om ook maar iets zelf te doen. De rechter vroeg alleen haar mening over mij, niet aan mij over haar. De rechter en bewindsbureau weigerden uitleg te geven over zijn beschikking, waarvan ik sommige zinnen en juridische termen niet begreep. Ik heb verloren. Heb nu bewind van een ander.

Door ervaringen met deze bewindvoerder, oplichting en fraude van een zorgverlener ben ik argwanend geworden naar zgn. zorgverleners. Vooral omdat - dat heb ik meermalen ervaren - áls je meldt dat zorgverlener gefraudeerd heeft of ander wangedrag van zorgverleners, SVB, Zorgkantoor, gemeenten en andere organisaties je in de kou laten staan: ze wijzen je melding af. Daardoor kan er gemakkelijk gefraudeerd worden.

Sorry voor mijn lange verslag, maar ik leg daarmee uit dat ik hoop dat mijn begeleider mij (Budgethouder) inderdaad mag
begeleiden met ordenen. Dat is tenslotte ook een van de doelen van PGB: eigen regie en thuis blijven en zoveel mogelijk zelfstandig kunnen handelen, mede dankzij begeleiding.

Bedankt, Lies
Star Counseling Geplaatst: maandag 22 Februari 2016 20:57

21-02 2016

Bedankt gwehkamp voor uw reactie. Uit de oude regels had ik dat ook begrepen: sámen de geldbesteding en administratie op orde krijgen, maar ik kreeg juist bericht van Per Saldo dat dat niet zo is.

Wat bedoelt u met OBG?

Ik heb bewind bij een aantal mensen met name door fraude van de bewindvoerders hélemaal mis zien gaan! Ik heb zelf bewind gehad van een familielid die ik dacht te kunnen vertrouwen, maar ook dat is ook misgegaan. Zij ging zich steeds meer ging ergeren aan mijn beperkingen en mijn vragen wat ze had gedaan. Ik kreeg nl. geen brieven te zien, ze gaf mijn geld uit voor rekeningen die ik ook niet eerst kreeg te zien enz. Ik heb, toen we het afgesproken doel hadden bereikt, waarna we zoals we hadden afgesproken beiden bewind zouden stoppen, verzoek ingediend bij de rechtbank om te stoppen. Zij was het daar niet mee eens en heeft mij voorgesteld aan de rechter als iemand die te dom is om ook maar iets zelf te doen. De rechter vroeg alleen haar mening over mij, niet aan mij over haar. De rechter en bewindsbureau weigerden uitleg te geven over zijn beschikking, waarvan ik sommige zinnen en juridische termen niet begreep. Ik heb verloren. Heb nu bewind van een ander.

Door ervaringen met deze bewindvoerder, oplichting en fraude van een zorgverlener ben ik argwanend geworden naar zgn. zorgverleners. Vooral omdat - dat heb ik meermalen ervaren - áls je meldt dat zorgverlener gefraudeerd heeft of ander wangedrag van zorgverleners, SVB, Zorgkantoor, gemeenten en andere organisaties je in de kou laten staan: ze wijzen je melding af. Daardoor kan er gemakkelijk gefraudeerd worden.

Sorry voor mijn lange verslag, maar ik leg daarmee uit dat ik hoop dat mijn begeleider mij (Budgethouder) inderdaad mag
begeleiden met ordenen. Dat is tenslotte ook een van de doelen van PGB: eigen regie en thuis blijven en zoveel mogelijk zelfstandig kunnen handelen, mede dankzij begeleiding.

Bedankt, Lies



Beste Lies,

Begeleiding bij het doen van je eigen administratie mag gewoon vanuit het PGB. Ik geef dit soort begeleiding al jaren aan cliënten en doe dat op dit moment (zowel vanuit de WLZ als de WMO) nog steeds. Het staat in het zorgplan omschreven als zodanig en wordt ook gewoon goedgekeurd.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.