1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

geen authorisatie ?

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 20 Maart 2007 20:04
Bij een vraag om hulp aan een zorgverlener kreeg ik als antwoord dat zij niet geauthoriseerd is voor het geven van sondevoeding. Ze zou dan ook niet verzekerd zijn.
Nu geven wij als ouders al sondevoeding zolang als onze zoon er is, nu 3,5 jaar en wij zijn ook nooit "geauthoriseerd". Wij hebben zelfs sondevoeding via een darmsonde gegeven.
Wij hebben aangegeven dat wij hulpverleners leren hoe sondevoeding te geven maar blijkbaar is dat niet genoeg. Hoe moet iemand dan geauthoriseerd worden??
Wij zijn sinds kort op zoek naar PGB-ers omdat wij de beperking van ZIN beu zijn. Overigens hebben wij menig hulpverlener toen ook moeten leren hoe met een Mic-key button te moeten omgaan. Of dat je PEG echt niet met ch schrijft.

gr Monique
Geplaatst: dinsdag 20 Maart 2007 21:38
voor verpleegkundige handelingen is het wijs om hier voor de bevoegde papieren te hebben! nou is het wel zo dat je als verantwoordelijke over de besteding van het pgb ZELF aansprakelijk bent: mocht je zorgverlener een fout maken dan wordt jij als budgethouder gekort. omdat je als budgethouder zelf verantwoorde zorg dient in te kopen! heb je een klacht of houden ze zich niet aan de protocollen van jullie of standaard protocollen: worden jullie daar verantwoordelijk voor gehouden! maar verzekering technisch en uit respect voor de zware verantwoordelijk kan ik me goed voorstellen dat je de risicico,s onderkent en hier voorzichig mee omgaat! als ouder heb je geen keus, bovendien kent niemand de zorg en de voorwaarden die de situatie inhouden beter als jullie. maar dat kun je niet zomaar van een ander verwachten wees zuinig en bewust van de verantwoordelijkheid en vraag big gerigstreerde verpleegkundigen voor het juiste moment.
Gast Geplaatst: dinsdag 20 Maart 2007 22:15
http://www.minvws.nl/images/ondervbh_tcm19-96898.pdf

(dit is een handige folder over voorbehouden handelingen)

Ook een BIG-geregistreerde mag geen sondevoeding geven als zij zichzelf niet bekwaam acht!

Voor niet BIG-geregistreerden (dat kan ook de buurvrouw zijn) geldt: de opdrachtgevende arts is verantwoordelijk voor de uitvoering van de voorbehouden handeling. De arts kan aan jullie de opdracht geven de handeling aan derden aan te leren. De arts moet controleren of de handeling goed uitgevoerd wordt, maar in de praktijk doet hij dat niet. (geen tijd)

Zorgverleners doen er goed aan de opdracht bij de arts te checken. Zorg er in ieder geval voor dat er een protocol in huis is, getekend door de opdrachtgevende arts.

(gast Nelleke, inloggen lukt niet vanavond...?)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.