1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

VAR

Auteur Bericht
Britt Geplaatst: woensdag 27 Januari 2016 20:55
Hallo Allen,

Heb een vraag over de nieuwe voorbeeldovereenkomsten van de Belastingdienst .
Ik ben ZZper en lever zorg voor PGB clienten als ook ZIN zorg in natura als onderaannemer van een zorginstelling .
welke overeenkomst moet ik gebruiken voor de nieuwe regels kom er niet uit :shock:

Bij Britt
Trudy Geplaatst: zaterdag 30 Januari 2016 15:40
Britt, ik ben lid van ZZP Nederland en dan kun je allerlei overeenkomsten , ook vervangende VAR verklaring, vinden op hun site. Dit voor een klein bedrag van 20 euro p jaar. Verder staat er veel meer belangrijk nieuws op. Succes Trudy
Nationale Hulpgids team Geplaatst: dinsdag 02 Februari 2016 10:59

Hallo Allen,

Heb een vraag over de nieuwe voorbeeldovereenkomsten van de Belastingdienst .
Ik ben ZZper en lever zorg voor PGB clienten als ook ZIN zorg in natura als onderaannemer van een zorginstelling .
welke overeenkomst moet ik gebruiken voor de nieuwe regels kom er niet uit :shock:

Bij Britt



Beste Britt,

Dankjewel voor je reactie. Het formulier voor de modelovereenkomst vind je op onze website (bovenaan): https://www.nationalehulpgids.nl/pgb/pgb-formulieren-downloaden.html

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
Het Nationale Hulpgids team
Britt Geplaatst: dinsdag 02 Februari 2016 18:54
Beste Colinda,

Bedankt en is het dan de bedoeling dat ik deze modelovereenkomsten met iedere PGB en ZIN zorg in Natura client invul?
En met ingang van welke datum moet dit dan want ik heb nu nog een VAR van vorig jaar
Waar moet ik deze naar toe sturen staat geen adres op.

MVG Britta Blomsma
Annelies Geplaatst: zondag 14 Februari 2016 13:36
Beste Colinda,

Waar komt deze voorbeeldovereenkomst vandaan ?
En wie heeft dat opgesteld ? Een jurist ?

In de overeenkomst staan een paar zaken, die voor mij niet duidelijk zijn.
Wat wordt bijv bedoeld met de clausule :
"4.2 Mocht opdrachtgever op enig moment onverhoopt worden geconfronteerd (bijvoorbeeld op
grond van een werkelijke dan wel fictieve dienstbetrekking) met één of meerdere
(na)heffingsaanslagen loonbelasting
of sociale premies in verband met onderhavige overeenkomst,
dan vrijwaart opdrachtnemer de opdrachtgever voor eventuele aanspraken ter zake, tenzij het
ontstaan van deze aanspraken (mede) het gevolg is van een handelen of nalaten van
opdrachtgever zelf. "

Betekent deze tekst dat in de praktijk het risico op naheffingen door de belastingdienst naar de zzp'er gaat ?
Of wordt er bedoeld dat de zzp'er geen aanspraak kan maken op sociale voorzieningen, zoals een werkloosheidsuitkering, maar daarnaast geen risico heeft op die naheffingen van de belastingdienst ?

Kun je me daar meer over vertellen ?
Het lijkt me belangrijk dat wij als zzp'er precies weten, voor welke ( juridische ) zaken/ consequenties we precies tekenen.

m.v.g., Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
Nationale Hulpgids team Geplaatst: maandag 15 Februari 2016 15:13
Beste Annelies,

De modelovereenkomst komt van de Belastingdienst. Je kunt dat het beste even bij hen navragen.

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
Het Nationale Hulpgids team
Nationale Hulpgids team Geplaatst: maandag 15 Februari 2016 15:15

Beste Colinda,

Bedankt en is het dan de bedoeling dat ik deze modelovereenkomsten met iedere PGB en ZIN zorg in Natura client invul?
En met ingang van welke datum moet dit dan want ik heb nu nog een VAR van vorig jaar
Waar moet ik deze naar toe sturen staat geen adres op.

MVG Britta Blomsma



Beste Britta,

Ja, je vult dit voor elke 'opdracht' apart in. Het geldt per 1 mei 2016. Ik ga even proberen te achterhalen hoe je hem precies opstuurt.

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
Het Nationale Hulpgids team

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.