1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

En weer tarief Begeleiding WMO

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 20 December 2015 09:57
Ik heb een vraag aan de begeleiders op dit forum: hoe gaan jullie om met de drastische verlaging van de tarieven? Ik kom onderhand flink in de problemen doordat mijn netto-inkomen gedaald is tot onder het minimumloon. Ik ben hierover in gesprek gegaan met beleidsmedewerkers WMO van diverse gemeenten, en met het ministerie van VWS. De laatsten waren niet op de hoogte van de tarief-verlagingen door gemeenten, en gaven aan hier erg van te schrikken. Zij hebben hierover enkele gemeenten benaderd, die toegezegd hebben de tarieven in 2016 'aan te passen', omdat zij inmiddels ook hadden geconstateerd dat de tarieven veel te laag waren. Zij gaven echter aan niet alle gemeenten te gaan benaderen, met de overige gemeenten moet ik zelf contact opnemen.

Ik heb de berekening bij éen gemeente opgevraagd en hieruit bleek dat men ervan uitgaat dat wij 52 weken per jaar werken, 75% van de gewerkte tijd declarabel is, en dat wij geen belasting betalen... Ik heb a.s. dinsdag een gesprek met de betreffende beleidsmedewerker, waarin ik hem het één en ander ga voorrekenen.

Zijn er meer begeleiders die aan de bel getrokken hebben bij gemeenten m.b.t. de tariefstelling?
Ik hoor graag je ervaringen, bedankt alvast.

Herma

PS Ik had dit bericht al eerder vandag geplaatst, maar op het verkeerde subforum, daarom nu naar hier verplaatst.
M.C.T Geplaatst: zondag 20 December 2015 11:28
Gemeentes zouden eens moeten kijken naar de tarieven, die ze per uur zelf begroten voor inhuurkrachten. Die kunnen meestal minimaal 20 uur per week declareren.
De betaalde BTW krijgen de gemeenten via een fonds weer terug.
Lennar Geplaatst: woensdag 23 December 2015 22:43

Ik heb een vraag aan de begeleiders op dit forum: hoe gaan jullie om met de drastische verlaging van de tarieven? Ik kom onderhand flink in de problemen doordat mijn netto-inkomen gedaald is tot onder het minimumloon. Ik ben hierover in gesprek gegaan met beleidsmedewerkers WMO van diverse gemeenten, en met het ministerie van VWS. De laatsten waren niet op de hoogte van de tarief-verlagingen door gemeenten, en gaven aan hier erg van te schrikken. Zij hebben hierover enkele gemeenten benaderd, die toegezegd hebben de tarieven in 2016 'aan te passen', omdat zij inmiddels ook hadden geconstateerd dat de tarieven veel te laag waren. Zij gaven echter aan niet alle gemeenten te gaan benaderen, met de overige gemeenten moet ik zelf contact opnemen.

Ik heb de berekening bij éen gemeente opgevraagd en hieruit bleek dat men ervan uitgaat dat wij 52 weken per jaar werken, 75% van de gewerkte tijd declarabel is, en dat wij geen belasting betalen... Ik heb a.s. dinsdag een gesprek met de betreffende beleidsmedewerker, waarin ik hem het één en ander ga voorrekenen.

Zijn er meer begeleiders die aan de bel getrokken hebben bij gemeenten m.b.t. de tariefstelling?
Ik hoor graag je ervaringen, bedankt alvast.

Herma

PS Ik had dit bericht al eerder vandag geplaatst, maar op het verkeerde subforum, daarom nu naar hier verplaatst.




Hallo Herma,

Ik begeleid m.n. complexe psychiatrische problematiek en ben SPV. De gemeente Maastricht heeft een maximumtarief bij begeleiding vastgesteld van 32,84 euro per uur. Mijn tarief was 45 euro, dus een korting van bijna 25 %. Geen idee waar dit bedrag op is gebaseerd. Ik vroeg wat de medewerker WMO er van zou vinden als zijn salaris eenzijdig, zonder overleg, met 25 % gekort zou worden. "Wij zijn slechts uitvoerders van de wet etc.', snap ik ook wel.

Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst van het gesprek dat je binnenkort hebt. Ik wil dit in Maastricht ook binnenkort plannen. Ook begrijp ik dat in deze gemeente veel protest is gekomen hiertegen.

Gr,

Lennar
Geplaatst: dinsdag 29 December 2015 22:03
Hallo Lennar,

bedankt voor je reactie, ik lees nu je bericht pas.
Mijn gesprek met de gemeente-ambtenaar is verplaatst, ik was er absoluut niet voor in de stemming, met name omdat ik net ervoor hoorde dat ZZP-ers niet meer voor gemeenten zouden mogen werken vanaf 1 januari 2017 (bij nader inzien bleek dit alleen over alphahulpen te gaan, voor zover ik tot nu toe begrepen heb tenminste....).

Ik ben blij om te lezen dat jij ook niet zonder slag of stoot het nieuwe tarief accepteert en dat er in Maastricht nog door meer mensen gemord wordt.
Het gesprek met de gemeente-ambtenaar gaat begin januari plaatsvinden, ik zal daarover nog berichten., wellicht kan ik wat tips aan de hand doen voor jouw gesprek bij de gemeente Maastricht.

Tot later, Herma
F Geplaatst: dinsdag 29 December 2015 23:54
Wij hebben nu alleen nog met het svb te maken, maar als het pgb van onze dochter bij de gemeente komt voorzie ik ook problemen. Onze dochter heeft namelijk dagbesteding op een zorgboerderij. Zij heeft best veel begeleiding nodig, dus als de zorgboerderij zo,n laag tarief mag vragen kunnen ze haar niet meer begeleiden verwacht ik. Dus zowel zorgverleners als cliënten worden de dupe van deze ,, onderbetaling,,
Uitblinkers Geplaatst: woensdag 30 December 2015 11:20
Hoi Herma en Lennar,
75% declarabele uren is wel heel erg rooskleuring voorgesteld, evenals 52 weken werken. In onze regio zijn gelukkig hele redelijke tarieven gesteld; wij hebben niet in hoeven leveren. Het lijkt me goed om een dergelijk gesprek met meerdere collega's aan te gaan; met meerderen sta je sterker. En mochten gemeenten niet meewerken, dan toch weer aan de bel trekken bij VWS.

Het tarief wat Lennar noemt vindt ik ronduit schokkend; 32,84 voor hoogcomplexe zorg staat gewoon niet in verhouding. Daar kun je geen HBO+ voor inhuren, wat wel wenselijk is bij complexe problematiek. Ook in dit geval zal goedkoop duurkoop blijken, alleen helaas over de rug van kwetsbare mensen. Lijkt me inderdaad goed om aan te kaarten.
Henny Geplaatst: dinsdag 05 Januari 2016 18:54
Ook ik ben in alle friese gemeenten flink gekort op mijn uurtarief en daarnaast is de reiskostenvergoeding afgeschaft bij veel gemeenten. Bij sommige moeten de reiskosten binnen het sterk verlaagde tarief gerekend worden. De tarieven varieren van 29,50 tot 33,20. Ook voor complexe psychiatrische problematiek. Ik heb hier wel tegen geageerd, maar er werd botweg gesteld dat dat door de gemeente is vastgesteld en niet verandert. Mijn tarief was 40,00 voor uren overdag en 45,00 voor uren na 18.00 en in het weekend.
Reiskosten 0,19 per km. Maar blijkbaar vind de gemeente dat iedereen wel een zorgverlener in de eigen buurt kan vinden en dat reiskosten niet vergoed hoeven worden. Ik ben hierdoor ook onder het minimum gezakt en ondertussen op zoek naar ander werk, omdat het omgaan met agressie en zeer complex gedrag tegen deze voorwaarden gekkenwerk is. Het plezier in de zorg is door het geknoei van de laatste jaren met voortdurende veranderingen behoorlijk weg geraakt.
Mijn dochter doet hetzelfde werk, maar wordt onderbetaald door instellingen die het budget voor hun overhead gebruiken en haar als minimumloner of stagiaire willen inzetten op zeer complexe problematiek zonder direkte achtervang. Ook niet om blij van te worden.
Er moeten zo snel mogelijk toch landelijke richtlijnen komen voor dit gekwalificeerd werk lijkt mij, omdat de tarieven van een automonteur hoger zijn. Overigens met alle respekt voor automonteurs.
Star Counseling Geplaatst: woensdag 06 Januari 2016 17:10
Nijkerk/Hoevelaken hanteert een max tarief van € 30,00 (incl. reiskosten en evt. andere kosten) voor begeleiding (wat voor soort begeleiding dan ook!!) Nu heb ik daar maar één cliënt dus heb ik niet echt de puf om hier nog achteraan te gaan. Maar sorry hoor ook voor complexe problematiek krijgt een HBO+ geschoolde professionele zorgverlener dit bedrag per uur uitbetaald. Ik begrijp echt niet meer waar ze mee bezig zijn!!
Geplaatst: donderdag 04 Februari 2016 23:18
Hi Maartje,
ik reageer erg traag omdat ik geen notificaties krijg van nieuwe berichten.

75% declarabel werken en 52 weken per jaar is natuurlijk absurd. Er is hierover helemaal niet nagedacht, dat blijkt uit alles; 'vergeten' dat zorgverleners ook belasting moeten betalen bijv. duidt op een volledig gebrek aan interesse in het onderwerp bij ambtenaren.

Het laagste tarief overigens wat ik tot nu aangeboden heb gekregen van een gemeente is 18,75... Voor professionele Begeleiding.... het is mij inmiddels duidelijk dat vooral hier in Limburg absurd lage tarieven geboden worden. Ik heb sterk de indruk dat gemeenten hier onderling afspraken over gemaakt hebben.

Ik ga alsnog ergens de komende twee weken langs bij een gemeente hiier in de regio, omdat de betreffende ambtenaar aangaf oprecht niet te begrijpen wat het verschil is tussen een uurloon en een uurtarief (citaat: "28,- is toch een mooi uurloon?" Echt waar...). Ik verwacht er echter weinig van. Wij als begeleiders hadden ons inderdaad moeten organiseren, maar ik vrees dat het nu te laat is

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.