1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

erfenis?

Auteur Bericht
Mirjam Geplaatst: vrijdag 06 November 2015 17:55
ik werk met pgb begeleidingen.. Er komt echter misschien een erfenis aan.
wat zou me dat opleveren? heeft iemand ervaring?
En mijn zus met een uitkering.
mag/kan zij er ook aan meeprofiteren?
misschien met constructies zodat haar uitkeringsinstantie niet te veel neemt. (zouden mn ouders niet leuk hebben gevinden)
Tanja Geplaatst: vrijdag 06 November 2015 21:35
Wat heeft een erfenis met PGB te maken?
Bedoel je misschien dat diegene die PGB heeft komt te overlijden? Het budget wat "over" is mag je niet houden, dit bedrag is geen erfenis... Als degene komt te overlijden dan stopt het PGB en het restant komt niet vrij. Per datum van overlijden.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 07 November 2015 13:56
Als HBO er zou U moeten weten, dat U geen erfenissen mag aannemen van mensen, die U zorg verleend hebt.
Elke beroepsvereniging zou U royeren als lid.
Erfgenamen, die zich hierdoor terecht benadeeld voelen, kunnen tegen U kansrijk procederen.
Tanja Geplaatst: dinsdag 10 November 2015 09:57
Lees....zouden mijn ouders niet leuk hebben gevonden,,,,,

Dus de erfenis van van haar ouders....wat heeft dat met PGB te maken? Daaruit maak ik op dat ze denkt dat het overgebleven PGB de erfenis is....wat niet is...
Het geld wat overblijft krijg je niet op je rekening...kan je niet inkopen, na overlijden stopt per die datum de uitbetaling.
M.C.T Geplaatst: donderdag 12 November 2015 12:35
Gisteren Zembla gezien? Het is heel heikele materie. Één " hulpverlener" beheerde de rekening en hing de bewindvoerder uit. Het is structureel fout om bevoegdheden te aanvaarden, zonder tevens formeel verantwoordelijk te zijn. Een bewindvoerder is verplicht een bewinvoerdersrekening te voeren en over het beheer van gelden verantwoording af te leggen aan de kantonrechter. Het loon voor de bewindvoerder wordt door de kantonrechter vast gesteld. Andere betalingen aan de bewindvoerder zijn niet toegestaan zonder voorafgaande toestemming van de kantonrechter. Zo' n toestemming wordt zelden verleend.
Een notaris, die zonder de bewindvoerder een testament opmaakt zit fout als de bewindvoering hem bekend is. Bij curatele zit de notaris altijd fout als hij desondanks een testament opmaakt. Moraal: bedenk je vele malen voordat je van een cliënt geld onder je neemt en/of accepteert!
Op enig moment zullen andere belanghebbenden dat terecht als gesjoemel zien en dan is Leiden in last en dan heb ik het nog niet gehad over het belang van de cliënt.
Als U en Uw zus van rechtswege erven is dit niet van toepassing. Dat is alleen het geval wanneer de erflater Uw ouder is of een andere broer/zus. Als er sprake is van een vermogenstoets, zal Uw zus de erfenis eerst moeten opmaken, alvorens de uitkering hervat wordt. Dat is alleen bij bijstand het geval.
Als er wel een testament is is het eerder gestelde van toepassing. Evenzo als er nog een testament gemaakt gaat worden.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.