1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Hoe houd ik mijn broer uit het verpleeghuis?

Auteur Bericht
Henk Geplaatst: donderdag 29 Oktober 2015 18:18
Mijn broer heeft MS in een vergevorderd stadium. Hij is 51 jaar oud, is bedlegerig en heeft een groot aantal zware lichamelijke klachten. De belangrijkste zijn dat hij niet meer kan lopen of staan, een verblijfskatheter heeft, zeer slecht kan zien, een heel slecht korte-termijn geheugen heeft en dat hij ondersteund moet worden tijdens het eten en drinken. Hij woont zelfstandig in Huizen, maar heeft sinds maart 2015 24-uurs hulp nodig. Deze zorgbehoefte is blijvend. Wij huren iedere nachtzorg in en de overige 16 uur per etmaal zijn mantelzorgers aanwezig. Daarnaast komt thuiszorg vier keer per dag.

Mijn broer komt in aanmerking voor een verpleeghuis, maar wij willen het liefst dat hij in zijn huidige woning blijft wonen omdat wij denken dat 1-op-1 zorg het best voor hem is. We onderzoeken hoe wij dit kunnen realiseren. Wij denken hierbij onder andere de zorgvraag volledig af te dekken door zzp-ers in te huren, die ieder minimaal 24 uren per week zorg verlenen (gediplomeerde verzorgenden van niveau 2 – 3). Deze hulp zouden we deels uit een PGB en deels particulier betalen. Op 29 oktober heb ik een advertentie geplaatst op nationalehulpgids.nl om de interesse onder hulpverleners te peilen.

Graag hoor ik jullie ervaringen met een dergelijke werkwijze, zowel positieve als negatieve. Ook tips over andere manieren om ons doel te bereiken zijn van harte welkom.
M.C.T Geplaatst: maandag 02 November 2015 11:38
Jullie verdienen respect voor jullie inzet. Ik vermoed, dat veel mantelzorg nodig zal blijven.
Immers 168 uur per week a €20.- vraagt om een PGB van bijna €170000.- per jaar.
Er is hoogstens genoeg PGB om de feitelijke handelingen te betalen. Aangezien verblijf niet uit PGB betaald wordt, is er voor toezicht geen budget beschikbaar.
Kortom het lijkt mij alleen haalbaar als er veel gratis mantelzorg beschikbaar blijft. Ik denk, dat dit alleen bij inwoning mogelijk is.
Je wilt, dat hulp onderling vervanging regelt of op hun beurt weer mensen inhuurt.
Hiermee geef je regie weg, hetgeen op gespannen voet staat met PGB.
Het lijkt me, dat de grenzen van wat thuis mogelijk is dreigen te worden overschreden.
Henk Geplaatst: maandag 02 November 2015 17:51
Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb grofweg hetzelfde sommetje gemaakt. Met de voorgestelde constructie met zzp-ers probeer ik de kosten naar beneden te brengen door tussenpartijen als een bemiddelingsbureau uit het proces te halen. Ik weet nog niet wat dit uiteindelijk gaat opleveren, maar ik wil proberen hoever we hiermee komen.

De afspraak dat zorgverleners zelf voor vervanging te zorgen, zie ik als een praktische manier om de hoeveelheid werk voor mij te beperken en niet als het weggeven van regie. Iedereen die als vervanger wordt voorgesteld, zal door mij vooraf worden gescreend.
Wish Care Geplaatst: dinsdag 03 November 2015 11:38
Beste Henk
Ik ben zelf zzper in de zorg en heb bewust gekozen voor deze vorm van zorg verlenen .
Omdat ik het heel belangrijk vind dat men thuis kan blijven met alle zorg
Het zelf inval regelen door zzpers hoeft geen probleem te zijn als je duidelijke afspraken maakt over achterwacht staan en inval mogelijkheden in het rooster .ik heb dit zelf vaak genoeg geregeld met collega's binnen een team
Ik wens u veel succes mocht u hulp nodig hebben Mag u mij altijd mailen help graag
Vriendelijke groeten
Petra

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.