1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

nieuwe tarieven in 2016?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: dinsdag 20 Oktober 2015 13:21
Via via heb ik gehoord dat er in 2016 aangepaste tarieven komen voor het PGB. Weet iemand daar iets meer van?
Zo hoorde ik dat een ZZP'er een maximaal uurtarief krijgt vanaf 1 januari 2016 en dat je dus niet meer zelf kunt bepalen wat je uurtarief is.
Iemand enig idee?
Annet Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2015 14:22
Dat is nu ook al zo. Echter: per gemeente verschilt het maximale tarief wat ze willen vergoeden aan een erkend en formeel zorgverlener. Of er verschil zit in de zorg en/of begeleidingsvraag weet ik niet. Zoals: zijn er bijv. ook verpleegkundige handelingen nodig, is er een lichte of zware begeleidingsvraag,
Maar je kunt natuurlijk altijd je tarief blijven hanteren zoals je gewend bent of waarvan je zoiets hebt: voor minder doe ik het niet.
Tenslotte ben je zzp 'er en bepaal je het tarief zelf. Er zijn ook cliënten die graag wat extra zelf betalen voor kwaliteit.

Trouwens: ik vind het wel vreemd dat een gemeente tarieven hanteert voor begeleiding WMO en begeleiding via PGB. Als ik via WMO zou werken voor de gemeente, omdat ik met hun contracten heb, heb ik een veel beter uurtarief dan via PGB. Daarin wordt dan ook weer onderscheid gemaakt in handicaps en/of beperkingen.

Wil je precies weten hoe het in 2016 gaat met de PGB's, dan kun je je er in laten bijscholen. Of lid worden van Per Saldo.
Ik ga dat niet doen, dus ben wel benieuwd naar andere reacties.
Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2015 15:22
Er was, zoals al gezegd, altijd al sprake van een maximum-tarief, en nu zijn er nieuwe maximum-tarieven vastgesteld door gemeenten.Op op www.wmo-uitleg.nl/gemeente kun je zien wat de nieuwe tarieven zijn. Van wat weet ik niet, maar het is i.i.g. iets. Ik heb navraag gedaan bij de eigenaren van de website, en wacht op antwoord

Verder is het zo, dat veel gemeenten op het ogenblik besluiten om de nieuwe indicaties en tarieven pas per 1 mei 2016 in te laten gaan, omdat het ze niet lukt om op zorgvuldige wijze nieuw indicaties af te geven op korte termijn.

In de gemeenten waar de herindicaties wel zijn afgegeven zijn de tarieven drastisch verlaagd. In de gemeenten waar ik werk, Zuid- en Midden-Limburg, met 60% (tenminste; voor werk op PGB-basis).

De tarieven en de startdatum zijn, met enig zoekwerk, te vinden op de websites van betreffende gemeenten.

Ik heb overigens bij elke gemeente waar ik werk bezwaar ingediend tegen de nieuwe tarieven, omdat deze absurd laag zijn, waardoor je bij FT werken gemiddeld uitkomt op een netto-inkomen onder bijstandniveau.
Gemeenten blijken niet het verschil te weten tussen een uurloon en een uurtarief, men heeft geen enkel inzicht in de kosten die een ZZP-er maakt en staat er niet bij stil dat 35% van de gewerkte tijd niet declarabel is.

Het zou niet verkeerd zijn als je dit leest, en een zorgverlener bent, om ook bij jouw gemeenten aan de bel te trekken over de gevolgen van deze enorme tariefverlaging, men is daar echt niet van op de hoogte.
Ook heb ik bij het ministerie van VWS aan de bel getrokken, en men schrok nogal van de nieuwe tarieven. Volgens de beleidsmedewerker was men hier absoluut niet van op de hoogte. Tevens werd gezegd dat het onacceptabel was om professionele begeleiders voor deze tarieven te laten werken en dat men hierop actie zou ondernemen. Ik ben benieuwd.
Wordt vervolgd.
Annet Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2015 16:13
@Herma,
Ik heb even op de link geklikt, maar zag dat het om tarieven van huishoudelijk werk gaat via WMO. Uiteraard zijn die tarieven lager dan de tarieven voor begeleiding en verzorging.
Het is daarom van belang, om verwarring te voorkomen, om te vermelden om wélke hulp het gaat.
Gast Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2015 16:32
Hi Annet,
mooi dat je het gevonden hebt, ik heb er naar gezocht en er blijkbaar overheen gelezen. Vandaar dat ik navraag heb gedaan bij de site-eigenaar.
Ken jij een site waar alle begeleiderstarieven op een rijtje staan?
Annet Geplaatst: donderdag 22 Oktober 2015 17:01
Hoi Gast,
Helaas niet, was het maar waar. Ik heb een cliënt in Utrecht die aangaf dat ze me max. 29,00 per uur via PGB kon betalen. Van mijn andere cliënten weet ik het niet. Maar ik heb ook een cliënt die er geen moeite mee had om me meer te betalen. Is wél een zware zorgvraag met o.a. verpleging, dat scheelt misschien...

Er zijn wel tarievenlijsten, maar deze gelden voor contracten met de gemeente via WMO en niet voor PGB (wat is het verschil denk ik dan, komt toch uit hetzelfde potje, n.l. de gemeente???. Ik heb met de gemeente, zoals gezegd, contracten voor zowel begeleiding jeugd als volwassenen. Daar liggen de tarieven dit jaar op min!!! €46,00 per uur. En bij speciale begeleiding zoals bij NAH zelfs €70, €80,00
Helaas heb ik dit jaar via hun 0,0 uur werk gehad, terwijl er heel veel eisen aan me zijn gesteld, waarmee ook veel kosten en tijdsinvestering zijn gemoeid.
Het wordt ons zzp 'ers nogal onmogelijk gemaakt. We worden niet gezien. Het gaat allemaal naar de grotere, (en duurdere) organisaties
M.C.T Geplaatst: vrijdag 23 Oktober 2015 13:51

Er was, zoals al gezegd, altijd al sprake van een maximum-tarief, en nu zijn er nieuwe maximum-tarieven vastgesteld door gemeenten.Op op www.wmo-uitleg.nl/gemeente kun je zien wat de nieuwe tarieven zijn. Van wat weet ik niet, maar het is i.i.g. iets. Ik heb navraag gedaan bij de eigenaren van de website, en wacht op antwoord

Verder is het zo, dat veel gemeenten op het ogenblik besluiten om de nieuwe indicaties en tarieven pas per 1 mei 2016 in te laten gaan, omdat het ze niet lukt om op zorgvuldige wijze nieuw indicaties af te geven op korte termijn.

In de gemeenten waar de herindicaties wel zijn afgegeven zijn de tarieven drastisch verlaagd. In de gemeenten waar ik werk, Zuid- en Midden-Limburg, met 60% (tenminste; voor werk op PGB-basis).

De tarieven en de startdatum zijn, met enig zoekwerk, te vinden op de websites van betreffende gemeenten.

Ik heb overigens bij elke gemeente waar ik werk bezwaar ingediend tegen de nieuwe tarieven, omdat deze absurd laag zijn, waardoor je bij FT werken gemiddeld uitkomt op een netto-inkomen onder bijstandniveau.
Gemeenten blijken niet het verschil te weten tussen een uurloon en een uurtarief, men heeft geen enkel inzicht in de kosten die een ZZP-er maakt en staat er niet bij stil dat 35% van de gewerkte tijd niet declarabel is.

Het zou niet verkeerd zijn als je dit leest, en een zorgverlener bent, om ook bij jouw gemeenten aan de bel te trekken over de gevolgen van deze enorme tariefverlaging, men is daar echt niet van op de hoogte.
Ook heb ik bij het ministerie van VWS aan de bel getrokken, en men schrok nogal van de nieuwe tarieven. Volgens de beleidsmedewerker was men hier absoluut niet van op de hoogte. Tevens werd gezegd dat het onacceptabel was om professionele begeleiders voor deze tarieven te laten werken en dat men hierop actie zou ondernemen. Ik ben benieuwd.
Wordt vervolgd.



Bezwaar maken bij de gemeente zal niets opleveren. Juridisch ben je voor de gemeente geen partij, omdat je bij PGB werk geen contract met de gemeente hebt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.