1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

PGB en belastingdienst

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2015 16:13
Mijn zoon heeft een vrij hoog PGB wat niet geheel besteed wordt. Op 1-1-2014 had hij 44.207 euro over, wat in 2014 verrekend werd met nieuwe voorschotten.
Zijn PGB had ik op mijn eigen rekening staan, een spaarrekening en een PGB rekening, omdat hij het zelf niet kan beheren en het voor mijn eigen administratie handiger was.
Dit bedrag heb ik opgegeven als vermogen en verzuimd (door onduidelijkheid in de aangifte, dacht dat ik het wel gedaan had maar blijkt van niet) als schuld op te geven.
Nu moet ik de huurtoeslag van 2014 ad 2880 euro terugbetalen. Ik heb contact opgenomen met de belastingtelefoon, bezwaar gemaakt (afgewezen) en op het belastingkantoor geweest voor een nieuwe aangifte, waarin het vermogen als schuld opgenomen wordt. Dit werd geweigerd omdat het volgens de consulent nou eenmaal inkomsten waren en er dus belasting over betaald diende te worden en de huurtoeslag terugbetaald.
Uit angst voor problemen heb ik de huurtoeslag terugbetaald, naar ik ben het er niet mee eens.

Ditzelfde dreigt nu volgend jaar weer te gebeuren omdat er begin dit jaar nog ruim 44.000 euro op mijn rekening stond.
Maar dat wil ik dus niet.

Wie heeft er een idee hoe ik dit kan voorkomen en mijn huurtoeslag van vorig jaar terug kan krijgen???

Er stond ook nog eigen vermogen op de rekening. In totaal stond er 58.000 euro op, dus bijna 13.000 eigen vermogen.

HELP!
M.C.T Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2015 20:08
U kunt online opnieuw aangifte doen. Door het geld van Uw zoon op Uw rekening te bewaren heeft U het moeilijker gemaakt.
Als Uw zoon jonger dan 18 is gaat dit via Uw aangifte. Dan kunt U het boeken als schuld aan het zorkantoor.

Als Uw zoon ouder is dan 18 kunt U beter een onderbewindstelling en mentorschap aanvragen. In dat geval gaat U over de rekening van Uw zoon.
Dan doet U twee aangiftes. Op uw aangifte voert U het bedrag op als schuld aan Uw zoon. Uw zoon geeft op zijn aangifte een vordering op U op en daarnaast een schuld aan het zorgkantoor. Hopelijk krijgt U de herziene aanslagen voordat de termijn voor herrekening van de huurtoeslag is verstreken.
Als de bezwaartermijn nog niet verlopen is kunt U bezwaar maken. Door terug te betalen bent U wellicht juridisch al akkoord gegaan.

Bij de opgave aan de kantonrechter moet U dan ook een vordering van Uw zoon op U opgeven.
Geplaatst: zaterdag 29 Augustus 2015 20:15

U kunt online opnieuw aangifte doen. Door het geld van Uw zoon op Uw rekening te bewaren heeft U het moeilijker gemaakt.
Als Uw zoon jonger dan 18 is gaat dit via Uw aangifte. Dan kunt U het boeken als schuld aan het zorkantoor.

Als Uw zoon ouder is dan 18 kunt U beter een onderbewindstelling en mentorschap aanvragen. In dat geval gaat U over de rekening van Uw zoon.
Dan doet U twee aangiftes. Op uw aangifte voert U het bedrag op als schuld aan Uw zoon. Uw zoon geeft op zijn aangifte een vordering op U op en daarnaast een schuld aan het zorgkantoor. Hopelijk krijgt U de herziene aanslagen voordat de termijn voor herrekening van de huurtoeslag is verstreken.

Bij de opgave aan de kantonrechter moet U dan ook een vordering van Uw zoon op U opgeven.





Mijn zoon is 24. Ik ben niet zijn bewindvoerder, maar wel gemachtigd om zijn rekening te beheren. Zelf had ik ook al bedacht dat het in feite een schuld aan mijn zoon is. Aangezien ik ook zijn aangifte doe, zou ik wel willen weten, hoe ik een vordering op mezelf moet doen op zijn aangifte.
Waarschijnlijk zal de termijn voor deze huurtoeslag verstreken zijn voor ik de nieuwe aangiften kan doen. Zal hierbij toch hulp van een deskundige bij nodig hebben en heb nog niemand gevonden die hier verstand van heeft, aangezien ze allemaal zeggen dat PGB inkomsten zijn. Maar voor volgend jaar is dit wel belangrijk om te weten.
M.C.T Geplaatst: zondag 30 Augustus 2015 13:24
Die hebben het allemaal mis. Doordat geld van Uw zoon op Uw rekening staat zien ze dat zo. Ik neem aan, dat de belastingdienst U vervolgens geen aanslag heeft gestuurd voor de inkomstenbelasting, dus erg consequent is dat niet.
Een PGB is altijd schuld: of het is geld, dat nog aan zorgverleners moet worden betaald of moet worden terugbetaald aan het zorkantoor.
Gelukkig is dit probleem opgelost per 1-1-2016 met het trekkingsrecht. Dan behoort er geen PGB geld meer op privé-rekeningen te staan.
Geplaatst: zondag 30 Augustus 2015 15:39
Ja, maar nog niet opgelost voor mij 😢. Enne inkomstenbelasting is wel degelijk betaald hoor. Normaal krijg ik terug, dit jaar moest ik betalen.........
M.C.T Geplaatst: maandag 31 Augustus 2015 10:45
Ik neem aan, dat die aanslag heel ruim minder was dan € 15000.- . Indien wel dan heeft U zichzelf betaald ui thet PGB van Uw zoon.
Dat is toegestaan, maar dan is U inkomen sowieso te hoog om voor huursubsidie in aanmerking te komen.
Geplaatst: maandag 31 Augustus 2015 11:31
Ik heb mijzelf niet betaald uit het PGB van mijn zoon. Ik heb Wajong, dus mijn inkomen was klein.
Moest 4 euro betalen en dat werd kwijtgescholden.
Dus ik had sowieso wél recht op huurtoeslag. Dat maakt het allemaal ook zo grauw.........huurtoeslag verliezen door geld dat niet van mij is........
Nader Geplaatst: vrijdag 11 September 2015 22:54
Mijn inschatting

Is het budget in eerste instantie is binnengekomen op;
- je eigen rekening
- of op je zoons rekeningsnummer

Op je eigen rekening:
Doordat je het geld onder de naam PGB hebt opgegeven ziet de belasting het geld als afkomstig van een rekeninghouder die jij PGB noemt en voor wie jij een dienst of product hebt geleverd (= inkomen).
Je kunt dit herstellen door de aangifte te wijzigen en het overgemaakte budget in lening van zoon aan moeder te wijzigen. Moeder die middels uitbetalingen aan zorgverleners van zoon terugbetaalt (incl. wettelijke minimum rente), Zet dat ook als overeenkomst met uw zoon op papier neer met als datum een dag die eerder valt dan de datum dat het bedrag is overgeboekt. Ieder tekent twee exemplaren. Weghalen bij inkomsten en opvoeren als lening en schuld.
Mocht dit digitaal niet lukken dan zal je naar een belastingkantoor moeten/bellen

Op je zoons rekening:
Door het budget over te boeken van zijn rekening naar jouw rekening
- in verband met gebruiksgemak -
ziet de belasting dit geld ook weer als inkomen.
Wijzig ook hier de aangifte en maak een overeenkomst als eerder omschreven met je zoon.

Na zo een wijziging zou je herberekening kunnen aanvragen voor de huursubsidie, zal denk ik ook over het vorige jaar kunnen omdat je het correct had aangevraagd.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.