1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Begeleiding gehandicapte

Auteur Bericht
Maxime Geplaatst: dinsdag 16 Juni 2015 12:00
Hoi,

Ik weet dat deze vraag er al heel vaak opstaat, en heb ze allemaal al doorzocht, maar geen situatie kwam bij die van mij in de buurt.
Ik ben een studente van 20 jaar oud die al 4 jaar via het PGB werkt voor een meervoudig gehandicapt meisje van 7,5 jaar. Ik heb geen diploma, maar door de jaren heen heb ik veel kennis en ervaring opgebouwd. Ook heb ik steeds meer verantwoordelijkheden en taken gekregen de afgelopen vier jaar. Ik verdien 10 euro per uur en heb zelf het idee dat dat aan de lage kant is voor mijn verantwoordelijkheden/ervaring. Kan iemand mij hier verder mee helpen?
I.E Geplaatst: dinsdag 16 Juni 2015 20:57
Gewoon gaan onderhandelen met je opdrachtgever
Gast Geplaatst: dinsdag 16 Juni 2015 23:39
Maxime in je account staat dat moeder ook een PGB begeleiding heeft en dat je voor haar voornamelijk boodschappen en het huishouden doet en kookt. Doe je dit alleen of samen met moeder? Want als je deze werkzaamheden volledig overneemt van moeder is het geen begeleiding maar huishoudelijke hulp en wordt het PGB verkeerd ingezet. Als ze daar achter komen bij de SVB of de gemeente is de kans zeer groot aanwezig dat het budget van moeder met terugwerkende kracht moet worden terugbetaald en dat kan voor veel narigheid zorgen.

Wat betreft de begeleiding van het meisje....ongeschoold op dit gebied en zonder inschrijving kamer van koophandel en zonder VAR. Kan je hooguit 20 euro per uur verdienen. Als je 10 euro bruto is dan is dit absoluut aan de lage kant.
Karen Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 12:20
Vergelijk het eens met ander werk van je leeftijdsgenoten. Je zit natuurlijk nog in de jeugdschalen.
Miranda Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 12:27
Indien jij voor een hogere prijs zorg wilt blijven verlenen: vraag een Ervaringscertificaat aan,
bijvoorbeeld via https://www.kcm4evc.nl/mbo-procedures/zorg-welzijn

Sowieso is 10 euro is beneden het wettelijk minimumloon, de SVB zal een 10 euro Zorgovereenkomst niet accepteren.
Cailin Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 15:11
Het minimum jeugdloon voor een 20 jarige ligt op €5,33
http://www.minimum-jeugdloon.nl/minimum-jeugdloon-2015/


Indien jij voor een hogere prijs zorg wilt blijven verlenen: vraag een Ervaringscertificaat aan,
bijvoorbeeld via https://www.kcm4evc.nl/mbo-procedures/zorg-welzijn

Sowieso is 10 euro is beneden het wettelijk minimumloon, de SVB zal een 10 euro Zorgovereenkomst niet accepteren.

I.E Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 15:18

Indien jij voor een hogere prijs zorg wilt blijven verlenen: vraag een Ervaringscertificaat aan,
bijvoorbeeld via https://www.kcm4evc.nl/mbo-procedures/zorg-welzijn

Sowieso is 10 euro is beneden het wettelijk minimumloon, de SVB zal een 10 euro Zorgovereenkomst niet accepteren.



Het wettelijk minimumloon vanaf 23 jaar ligt tussen de 9 en 10 euro per uur bruto, het exacte bedrag is afhankelijk van het aantal uren dat je per week werkt
Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 16:50
voor iemand zonder diploma's en als 20 jarige vind ik 10 euro per uur niet te veel. Je zit boven minimum loon. Ik zou je zelfs niet aangenomen hebben als begleider . dan verwacht ik minimaal een bijna afgeronde relevante opleiding en zou je ook 10 euro verdienen.
Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 16:51
Een uurloon is niet hetzelfde als een uurtarief. Ik heb hier al vaker op gewezen maar zal het nog eens doen: een gedeelte van de sociale verzekerings- en pensioenpremies van een uurloon wordt betaald door de werkgever. Hierdoor is het totale bruto-uurloon hoger dan wat vermeld staat op de salarisstrook.

Van een uurTARIEF moeten alle lasten worden betaald: premies voor arbeidsongeschikthied, pensioen, WW/ZW, bedrijfskosten etc. Hierdoor blijft er netto van een uurtarief veel minder over dan van een uurLOON.

Los daarvan is de vraagstelster geen werknemer, valt zij niet onder een CAO en heeft zij o.a. geen ontslagbescherming. Zij is dan ook niet gehouden aan loonschalen e.d., maar mag zelf in onderhandeling gaan over een passend uurtarief. 10,- is zeker niet passend.
I.E Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 21:45

Een uurloon is niet hetzelfde als een uurtarief. Ik heb hier al vaker op gewezen maar zal het nog eens doen: een gedeelte van de sociale verzekerings- en pensioenpremies van een uurloon wordt betaald door de werkgever. Hierdoor is het totale bruto-uurloon hoger dan wat vermeld staat op de salarisstrook.

Van een uurTARIEF moeten alle lasten worden betaald: premies voor arbeidsongeschikthied, pensioen, WW/ZW, bedrijfskosten etc. Hierdoor blijft er netto van een uurtarief veel minder over dan van een uurLOON.

Los daarvan is de vraagstelster geen werknemer, valt zij niet onder een CAO en heeft zij o.a. geen ontslagbescherming. Zij is dan ook niet gehouden aan loonschalen e.d., maar mag zelf in onderhandeling gaan over een passend uurtarief. 10,- is zeker niet passend.



Wat je zegt klopt maar ik reageerde op iemand die zei dat het minimumloon hoger is dan 10 euro en bovendien degene waarover het gaat, een 20jarige studente, hoeft zich volgens mij nog niet druk te maken over pensioen, bedrijfskosten e.d. Het is gewoon een bijverdienste naast de studie.
Marian Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 23:44
Ik vind het wel wonderlijk dat een meisje van 20 dit werk doet. Is je studie ook in deze richting? Dat zou al wel wat uitmaken voor mijn idee.

10 euro lijkt me redelijk (zonder afdracht van allerlei kosten) dus netto is dat heel keurig.

De uitleg van -loon en -tarief vond ik wel even verhelderend!! Dank.
I.E Geplaatst: vrijdag 19 Juni 2015 12:24

Ik vind het wel wonderlijk dat een meisje van 20 dit werk doet. Is je studie ook in deze richting? Dat zou al wel wat uitmaken voor mijn idee.

10 euro lijkt me redelijk (zonder afdracht van allerlei kosten) dus netto is dat heel keurig.

De uitleg van -loon en -tarief vond ik wel even verhelderend!! Dank.



Ja ik vind het ook heel bijzonder en dat zonder enige opleiding in die richting. Ik begrijp eigenlijk ook niet dat hiervoor pgb geld gebruikt mag worden!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.