1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

markt verziekende PGB tariefviering NHG

Auteur Bericht
Geugjes Zorg Geplaatst: vrijdag 29 Mei 2015 18:55
Sinds een jaar ben ik geregeld aan het kijken naar zorgvragen op de nationale hulpgids.
Wat mij opvalt is dat een aantal, vaak dezelfde zorgvragers, zeer lage PGB tarieven willen betalen. Van 10 tot 20 euro per uur.

Ik vermoed dat deze zorgvragers niet begrijpen dat zorgverleners 42 % belasting betalen en daarbij nog zelf hun reiskosten, pensioen, ziektekosten, vakantiegeld, opleidingen, administratiekosten en andere overige kosten moeten voldoen.

Het baart mij zorgen dat zorgvragers niet actief worden ingelicht over de bijkomende kosten waar ZZP'ers mee te kampen hebben. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit gebrek aan kennis/inzicht bij de zorgvrager een negatieve invloed op de relatie met de hulpverlener.

Ik kan namelijk goed begrijpen dat zorgvragers 35 euro per uur, wat een gemiddeld tarief is voor individuele begeleiding, ogenschijnlijk een hoog tarief vinden.
Sjoerd Geplaatst: zaterdag 30 Mei 2015 01:18
Met andere woorden, het is bijna vrijwilligerswerk. Ik denk dat het straks meer loont om aard of tomaten te gaan plukken.
Met de bedrage die geboden worden.

Veel eisen weinig betalen.

.
Gast Geplaatst: zaterdag 30 Mei 2015 10:13
Ik weet nu al zeker dat het meer loont om aardbeien te gaan plukken hoor als je voor een tarief van 20 euro gaat begeleiden ;-)

Als ik voor een werkgever werk dan verdien ik rond de 16 euro per uur (bruto) maar dan bouw ik wel pensioen op en vakantiedagen en ben ik verzekerd mocht ik ziek worden.
Ans Geplaatst: donderdag 04 Juni 2015 13:16
Ik verbaas mij over hetzelfde.
Een PGB is gebaseerd op een vast aantal uren, met daaraan gekoppeld een budget.

In de administratie van de uren mag je niet meer uren en geld indienen dan is toegekend.
Als er minder wordt betaald, dan blijft er m.i. budget over.
Wat gebeurt er dan met dat restant?
Gaat het terug of gaat het naar de mantelzorger?

Ik vind het lastig als er geen tarief wordt ingevuld. De zorgvrager kan uitrekenen wat het uurloon is.
Op basis van het geboden uurloon, kan ik dan besluiten om wel of niet te reageren op de vacature.

Deze stelling gaat buiten dit onderwerp om, maar ik ben er een grote voorstander van dat de Nationale Hulpgids het vermelden van het tarief verplicht stelt.

M.vr.groet,
Ans van den Hoven
Thuisbegeleiding De Nuance

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.