1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

bemiddelingsbureau's en AWBZ ZIN verlenen.

Auteur Bericht
Sonja Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 15:14
Ik heb over 2013 een naheffing gekregen van de belastingdienst.
Volgens hen mogen ZZP-ers in de zorg geen AWBZ/ ZIN verlenen via bemiddelingsbureau's. (burgerwetboek: arrest uit 1968)
Ten tijde als startende ZZP-er alle gevraagde papieren etc geregeld en drie opdrachtgevers gevonden.
De KvK vertelde dat het ok was als je maar 3 bureau's had minimaal.
De bureau's reageren laconiek of geheel niet op mijn navragen.. je tekent als ZZP-er een overeenkomst van opdracht en daarmee teken je dat jij verantwoordelijk bent voor de naheffingen!
de bureau's worden dus niet aangepakt maar jij wel als zelfstandige! Nu zitten de raamovereenkomsten eraan te komen maar dat neemt het probleem voor de zelfstandige niet weg, het is alleen een vervanging voor de VAR en zij mogen blijkbaar ongestraft werk aanbieden wat wij helemaal niet mogen uitvoeren!
Maar nu "mogen" we met deze raamovereenkomsten plotseling wel AWBZ/ ZIN verlenen? het burgerwetboek: arrest 1968 is hiermee niet meer van toepassing?
Zoveel onduidelijkheden..
Ondanks dat ik alle onkosten en aftrek niet kan opgeven bij de belasting is het nog beter als ZZp-er dan weer terug in zo een vreselijke instelling. Alle keuzes hebben consequenties en daar moet je mee leven.

was deze informatie al bekend bij iemand of heb ik het helemaal verkeerd?
ik hoor graag van andere ZZP-ers hoe jullie het ervaren.
M.C.T Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 16:22
Dit laat toch onverlet dat je belasting moet betalen overje inkomsten, als het bemiddelingsbureau die niet inhoudt?
Sonja Geplaatst: vrijdag 29 Mei 2015 20:32

Dit laat toch onverlet dat je belasting moet betalen overje inkomsten, als het bemiddelingsbureau die niet inhoudt?



Ik betaal zelf belasting, nu alleen meer omdat alle onkosten en aftrekposten niet mogen. Volgens de Belastingdienst valt ZIN en AWBZ via bemiddelingsbureau, onder loondienst.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 30 Mei 2015 19:49
Dus het gaat om indicaties in ZIN op basis van het ZIN contract van het bureau, dat U inhuurt als ZZPer.
Er is dan geen sprake van PGB, maar van een onderaannemer-constructie. Logisch is dan, dat de belastingdienst de instelling aanslaat voor inhouding loonbelasting.
Bovendien voldoet U niet aan de ZZP normen als dit bemiddelingsbureau Uw enige opdrachtgever is. Daarvoor moet U voor minimaal 3 van deze bureaus in een jaar werken.
Als U rechtstreeks van PGB houders betaald krijgt komt U veel eerder aan 3 verschillende opdrachtgevers.
Dat geldt blijkbaar wel voor U, maar niet voor Post NL, zoals we vandaag (weer) in de VK hebben kunnen lezen.

Rechtstreeks voor PGB houders werken en van hen loon ontvangen, waarbij U het bureau bemiddelingskosten betaalt
is voor de belasting de meest heldere constructie.
Sonja Geplaatst: donderdag 04 Juni 2015 13:51
Het bemiddelingsbureau wordt niet aangeslagen, ikzelf. Omdat we een contract tekenen waar de zzp-er zelf verantwoordelijk is voor de inhouding. En naheffing ;-D
ik werkte voor meer dan 3 bureau's. De bureaus lijken te weten dat we niet mogen werken voor ze, maar ze blijven toch zzp-ers aantrekken, omdat zij niet verantwoordelijk worden gehouden.
het probleem was, dat de meeste zzp-ers niet wisten of weten dat zorg in natura via een bureau niet mag.
nu komen er nieuwe raamovereenkomsten en lijkt het zin probleem opgelost. Blijft wel dat je meer dan 3 opdrachtgevers moet hebben.
Als ik destijds had geweten dat bemiddelingsbureaus niet als opdrachtgever telt, was ik geen zzp-er geworden
maar ja, wie wil er nou nog in een zorginstelling werken? Slavenarbeid in een moderne jas.
Sonja Geplaatst: donderdag 04 Juni 2015 13:52
Het bemiddelingsbureau wordt niet aangeslagen, ikzelf. Omdat we een contract tekenen waar de zzp-er zelf verantwoordelijk is voor de inhouding. En naheffing ;-D
ik werkte voor meer dan 3 bureau's. De bureaus lijken te weten dat we niet mogen werken voor ze, maar ze blijven toch zzp-ers aantrekken, omdat zij niet verantwoordelijk worden gehouden.
het probleem was, dat de meeste zzp-ers niet wisten of weten dat zorg in natura via een bureau niet mag.
nu komen er nieuwe raamovereenkomsten en lijkt het zin probleem opgelost. Blijft wel dat je meer dan 3 opdrachtgevers moet hebben.
Als ik destijds had geweten dat bemiddelingsbureaus niet als opdrachtgever telt, was ik geen zzp-er geworden
maar ja, wie wil er nou nog in een zorginstelling werken? Slavenarbeid in een moderne jas.
Lea Geplaatst: donderdag 04 Juni 2015 18:42

Ik heb over 2013 een naheffing gekregen van de belastingdienst.
Volgens hen mogen ZZP-ers in de zorg geen AWBZ/ ZIN verlenen via bemiddelingsbureau's. (burgerwetboek: arrest uit 1968)
Ten tijde als startende ZZP-er alle gevraagde papieren etc geregeld en drie opdrachtgevers gevonden.
De KvK vertelde dat het ok was als je maar 3 bureau's had minimaal.
De bureau's reageren laconiek of geheel niet op mijn navragen.. je tekent als ZZP-er een overeenkomst van opdracht en daarmee teken je dat jij verantwoordelijk bent voor de naheffingen!
de bureau's worden dus niet aangepakt maar jij wel als zelfstandige! Nu zitten de raamovereenkomsten eraan te komen maar dat neemt het probleem voor de zelfstandige niet weg, het is alleen een vervanging voor de VAR en zij mogen blijkbaar ongestraft werk aanbieden wat wij helemaal niet mogen uitvoeren!
Maar nu "mogen" we met deze raamovereenkomsten plotseling wel AWBZ/ ZIN verlenen? het burgerwetboek: arrest 1968 is hiermee niet meer van toepassing?
Zoveel onduidelijkheden..
Ondanks dat ik alle onkosten en aftrek niet kan opgeven bij de belasting is het nog beter als ZZp-er dan weer terug in zo een vreselijke instelling. Alle keuzes hebben consequenties en daar moet je mee leven.

was deze informatie al bekend bij iemand of heb ik het helemaal verkeerd?
ik hoor graag van andere ZZP-ers hoe jullie het ervaren.



Goede middag,

Dit is een herkenbaar probleem en jij bent waarschijnlijk een van de zovele zzp-ers die uit de willekeurige kaartenbak van de fiscus is gerold. De raamovereenkomst zoals die nu gepresenteerd zijn doen inderdaad geen recht aan de zelfstandige ondernemer. Mijn advies is dan ook ben kritisch in de overeenkomsten die je vanaf 2016 tekent. Graag wil ik je wijzen op een landelijk cooperatief samenwerkingsverband tussen Zelfstandig Zorgprofessionals in de Zorg waar de krachten gebundeld worden om elkaar op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en hierop anticiperen (De Zorgprofessional).

Groetjes, Lea
Sonja Geplaatst: donderdag 18 Juni 2015 13:05
Bedankt Lea!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.