1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wilgroei PGB

Auteur Bericht
Sjoerd Geplaatst: maandag 25 Mei 2015 19:57
Ik ben vandaag eens gaan Google, hoeveel PGB organisaties, cq websites er zijn. Ik werd gewoon depressief van het aanbod, de meeste vreemde domein namen, websites welke tekst van elkaar kopiëren. Ook hulpvragers welke hier staan, kwam ik tegen op andere websites.
Iedereen vraagt een ander bedrag, t lijkt mij compleet uit de hand gelopen te zijn, wat jullie?
Linda Geplaatst: dinsdag 26 Mei 2015 11:37
Dat is al jaren aan de gang hoor en het zal ook niet veranderen ben ik bang.

Hoe het komt? Wanneer zorgorganisaties mensen gaan ontslaan en hun flexbureaus opheffen, dan komen er mensen thuis te zitten zonder werk. En omdat het overal hetzelfde liedje is, gaan mensen zelf opzoek naar werk.
Omdat ze geen inschrijving hebben bij de KvK of niet voldoende geschoold zijn moeten ze onder het tarief gaan zitten van wel geschoolde aanbieders en dan krijg je dus de situatie zoals deze nu is.

Ikzelf heb het nu aan de hand met een herindicatie dat het PGB met 25% gekort wordt, omdat ik geen contract heb met de gemeente en deze ook niet ga krijgen omdat ik gewoon te ver weg woon. Dan kan je twee keuzes maken: of je uurtarief stel je bij, of je gaat minder uren maken?
Gelukkig was mijn cliënt het er mee eens dat uurtarief bijstellen geen optie is en we dus minder uren gaan inzetten. Maar hier is de cliënt wel weer de dupe van.
Vele zorgvragers zullen waarschijnlijk het uurtarief aan gaan passen, dus wie is er verantwoordelijk voor de lage tarieven?

(Wat wel weer krom is, tijdens het indicatiegesprek zei de dame van de gemeente dat wanneer we nu niet uitkwamen met het budget een ophoging van de indicatie aan konden vragen ;-)
Nancy Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 01:10
Beste Linda,

Mag ik vragen over welke gemeente je het in je voorbeeld hebt?
Ik merk namelijk dat (bij nieuwe aanvragen) bij de gemeente Amsterdam minder uren inzetten en een hoger uurtarief hanteren niet meer mogelijk is. Was het voorheen nog zo dat voor individuele begeleiding het maximumtarief dat uit het PGB betaald mocht worden 63 euro was. Nu is bij nieuwe aanvragen (dus eveneens herindicaties) het geval dat van de gemeente Amsterdam maximaal 35,84 euro per uur aan de zorgverlener betaald mag worden. Wil de cliënt een duurdere zorgverlener (behouden), dan mag hij/zij zelf uit eigen zak het uurtarief aanvullen. Ik verneem graag of je dit ook al mee hebt gemaakt.

Met vriendelijke groet,

Nancy
(geschoolde en bij de KvK ingeschreven zorgverlener)
Linda Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 10:26
De uren blijven hetzelfde alleen het bedrag dat er voor staat is veranderd, dus kan je gewoon hetzelfde aantal uren blijven inkopen in de gemeente Voorburg. Maar misschien wisselt dit ook weer per gemeente.

Als ze daadwerkelijk je uurtarief naar beneden willen gaan gooien en dan stop ik er echt mee, want dat kunnen ze gewoon niet maken. Al je onkosten zijn berekend op je inkomsten en ze kunnen je niet ineens 25% naar beneden laten gaan met inkomsten, terwijl instellingen nog steeds hetzelfde kunnen declareren.
Gast Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 10:30
Trouwens hoe erg zullen deze nieuwe regels zijn voor zorgverleners die in de 60 euro als uurtarief hebben?

Het heeft jaren gemogen en nu ineens ga je 25 euro per uur zakken. Dan zal je als je 30 uur per maand werkt ineens 2600 euro minder gaan verdienen. Nou dat gaat je ondergang worden hoor.
Nancy Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 18:54
@Linda, helaas is het dus zo dat de gemeente Amsterdam het uurtarief naar 35,84 euro heeft verlaagd. Wil de budgethouder een duurdere zorgverlener, dan kan hij/zij dit met eigen geld aanvullen.
Gast Geplaatst: donderdag 28 Mei 2015 23:27
Maar de indicatie blijft gelijk, of veranderd deze ook?
Erwin Geplaatst: vrijdag 29 Mei 2015 11:29
Beste college en gasten,

Een uurtarief van meer dan € 60,- is eigenlijk niet redelijk.
Ik ben er vanaf de begin tijd van het ontstaan v/h PGB werkzaam als professionele zorgverlener.
Ik zeg dit omdat het PGB gemiddeld gezien per 3-4 jaar een drastische uitholling voor de kiezen kreeg.
Als voorbeeld; in het verleden bestond er nog activerende begeleiding, hetgeen inhield dat je een soort behandeling kon verlenen en als zodanig een redelijk uurtarief kon declareren. Dit liep de spuigaten uit voor de zorgverzekeraars/overheid, met als gevolg een opdeling in allerlei functies, dit heeft tot gevolg gehad een devaluatie van de kwaliteit en beschikbare tijd en gelden.
Mijn advies luidt, kies voor een gemiddeld uurtarief , daar wordt iedereen wijzer van. Tenslotte sta ik open voor eventuele samenwerking.

Met vriendelijke groet,

Erwin
Ellen Geplaatst: zaterdag 30 Mei 2015 15:55
Hai Erwin,

Je spreekt uit de praktijk, ik vind het reeel wat je aangeeft een gemiddeld bedrag.

Kan je me aangeven wat de bedragen zijn voor verzorging ( aankleden / adl-activiteiten) en begeleiding ( fysiotherapie) en individuele begeleiding in de vorm van begeleiding van iemand met ASS.

Welke tarieven zijn redelik voor nachtdienst?

Er is veel over geschreven, weet iemand een goeie website waar alles op staat?

groeten Ellis

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.