1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Helaas alweer uurtarief

Auteur Bericht
Geplaatst: zaterdag 09 Mei 2015 21:33
Ik heb vele topics hierover doorgelezen.

Maar er is toch een bepaald tarief die de mensen krijgen om zorg in te kopen?
Dit ligt rond de €36,-

Ik vraag me dus af waarom ga je hier boven of onder zitten?
Als dit bepaald is waarom kan er dan zoveel verschil in zitten. (mensen die minder willen geven maar zoveel geld krijgen ze er toch voor?)
M.C.T Geplaatst: zondag 10 Mei 2015 17:16
Dat heet bestedingsvrijheid; wet van vraag en aanbod.
Zo is het nu. Het zou mij niet verbazen als de bestedingsvrijheid verder wordt ingeperkt.

Overigens is € 20.- het uurtarief voor de WLZ,, tenzij je BIG geregistreerd bent en staat ingeschreven bij de KVK.
Bij de Wmo kan het per gemeente verschillen.
Kijk eens op de website van bijv. zorgkantoor Zwolle voor de brochure PGB in 6 stappen. Dat is waar PGB houders mee te maken hebben. Het kan geen kwaad als hulpverleners eens door de bril van hun opdrachtgevers kijken.
I.E Geplaatst: maandag 11 Mei 2015 22:40
Nou ik weet niet hoe je aan het bedrag van 36 euro komt, dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van welke zorg/begeleiding je biedt en
je opleiding e.d.
En de veel te lage tarieven ,ja?? Volgens mij is het m.n. te wijten aan het feit dat zorgvragers voor b.v. 2 uur een beschikking hebben maar er het dubbele of meer aan uren proberen uit te slepen met als gevolg te lage tarieven!!
Jose Zurg die se zelf wils Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 15:13

Ik heb vele topics hierover doorgelezen.

Maar er is toch een bepaald tarief die de mensen krijgen om zorg in te kopen?
Dit ligt rond de €36,-

Ik vraag me dus af waarom ga je hier boven of onder zitten?
Als dit bepaald is waarom kan er dan zoveel verschil in zitten. (mensen die minder willen geven maar zoveel geld krijgen ze er toch voor?)



Hoi ik vermoed dat dit in eigen tas word gestoken,er word nog altijd niet eerlijk met het pgb omgegaan er is geen goede controle, in het hele pgb gebeuren.
Gast Geplaatst: donderdag 14 Mei 2015 23:29
Erg leuk die WLZ met zijn 20 euro tenzij je BIG geregistreerd bent, maar ik met mijn MMZ3 heb geen BIG, maar ben ook absoluut geen mantelzorger.

Fraude blijft gewoon hoog in PGBland, ik had onlangs een situatie waarin er iemand nachtzorg had aangevraagd en dit was ook toegekend, maar de persoon in kwestie nam geen nachtzorg af, maar vroeg mij er wel facturen voor te schrijven en dan wilde die persoon hetgeen ik op mijn bankrekening kreeg samsam delen.
Dit is gewoon niet te ondervangen, want ze kunnen onmogelijk bij de mensen voor de deur gaan liggen om te kijken of de hulpverlener wel op komt dagen op de momenten waarop de PGBhouder aangeeft hulp te ontvangen.
M.C.T Geplaatst: vrijdag 15 Mei 2015 11:42
Als die hulpverlener het lang wil volhouden in PGB land zal hij/zij daaraan niet meewerken.
Zo word je chantabel door je opdrachtgever en omgekeerd.
Bovendien moet opdrachtnemer belasting betalen over het hele bedrag en schiet er zo zelf bijna niets mee op.
Gast Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2015 22:53
Onlangs wederom kennismaking gehad met eventueel nieuwe cliënt. In de advertentie stond "tarief in overleg" als ik dan tijdens dit gesprek kom op het uurtarief is dit gewoon bekend en jawel 20 euro per uur voor op de zondag en dan zijn het geen eens van te voren vaste dagen dat je gepland staat.

Het maakt het zo ontzettend lastig, want wanneer je in het eerste contact via de site al gaat vragen naar het uurtarief kom je over als iemand die het alleen voor het geld doet en als je tijd vrijmaakt voor een kennismaking en het uurtarief te laag is om voor te komen werken dan begint na een aantal afspraken de moed toch aardig in je schoenen te zakken.

Van 20 euro houd je netto ongeveer 11 euro over, hoe kan een ZZP-er daar van rondkomen? Ik heb dan ook geprobeerd te overleggen zoals was aangegeven in de oproep, maar er was totaal geen overleg mogelijk het uurtarief is gewoon 20 euro en daarmee klaar.

Daarom beste mensen van deze site alsjeblieft ga mensen verplichten een uurtarief neer te zetten, want de zorgvragers weten echt wel wat ze per uur willen uitgeven aan zorg.

Beste zorgvragers, van die 20 euro moeten wij onze vaste lasten betalen, de belastingdienst wil 1/3 hier van hebben, we hebben geen vakantiegeld en kunnen geen verzekering betalen voor als we ziek worden van 20 euro per uur. Wij bouwen van 20 euro bruto geen pensioen op.....alsjeblieft gun ons een eerlijk loon!
I.E Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2015 23:17
ja helemaal gelijk maar ik heb het gevoel dat je op deze site tegen een muur praat. De zorgvragers krijgen alle vrijheid en de zorgaanbieders kunnen in de eerste plaats voor elke reactie betalen en vervolgens tijd en kosten steken in zinloze gesprekken of zich laten onderbetalen door zorgvragers keer op keer !
M.C.T Geplaatst: maandag 18 Mei 2015 13:14
Wie geïndiceerd is/wordt op basis van de WLZ mag maximaal €20.- per uur betalen, behalve als het om een ZZPer gaat én hij/zij BIG geregistreerd is. De meeste begeleiders ( therapie mag niet) hebben geen BIG registratie. Dus in veel gevallen kan een hoger tarief alleen als de opdrachtgever uit eigen zak bijbetaalt en dan maar hopen, dat de computer van de SVB dat snapt.
Ik ben alleen fatsoenlijke uurlonen tegen gekomen bij gemeentelijke PGB's op basis van de jeugdwet. Overigens denk ik dat daarin alleen brood te verdienen blijft als je geregistreerd hulpverlener Jeudgzorg bent.
Jessica Geplaatst: woensdag 20 Mei 2015 14:06

Wie geïndiceerd is/wordt op basis van de WLZ mag maximaal €20.- per uur betalen, behalve als het om een ZZPer gaat én hij/zij BIG geregistreerd is. De meeste begeleiders ( therapie mag niet) hebben geen BIG registratie. Dus in veel gevallen kan een hoger tarief alleen als de opdrachtgever uit eigen zak bijbetaalt en dan maar hopen, dat de computer van de SVB dat snapt.
Ik ben alleen fatsoenlijke uurlonen tegen gekomen bij gemeentelijke PGB's op basis van de jeugdwet. Overigens denk ik dat daarin alleen brood te verdienen blijft als je geregistreerd hulpverlener Jeudgzorg bent.



Volgens de informatie die wij hebben doorgekregen gaat het erom dat je ZZP'er bent óf BIG geregistreerd staat. Zie deze pagina: https://www.nationalehulpgids.nl/thuiszorg/wanneer-ben-je-professional-in-thuiszorg.html

Daarnaast is de invoering voor het informele tarief van 20,- uitgesteld door Zorgverzekeraars Nederland: http://www.pgb.nl/nieuws-over-het-pgb/nieuws/actueel/zorgverzekeraars-voeren-20-tarief-voorlopig-niet-in

Vriendelijke groet,
Jolien Ruiter
Nationale Hulpgids
Linda Geplaatst: donderdag 11 Juni 2015 23:36
En weer staan er nieuwe oproepen van zorgvragers die zoeken naar mensen met een SPH opleiding en een uurtarief aanbieden van tussen de 10 en 15 euro per uur op PGB basis.
Als ik voor een werkgever ga werken heb ik 15 euro per uur, maar ik ben dan wel verzekerd bij ziekte en bouw pensioen op en krijg vakantiedagen en vakantiegeld zucht.

Is er dan geen mogelijkheid om deze mensen zelf te wijzen op hun tarieven en een onderbouwing te geven waarom hun tarieven zo laag zijn en ze daar alleen maar verkeerde zorgverleners mee aan trekken? Ik begin namelijk ondertussen echt de neiging te krijgen om die mensen aan te spreken op deze bizar lage tarieven.

Mensen moeten tegenwoordig toch hun uren gaan onderbouwen en kunnen niet meer uren inkopen dan waar ze een indicatie voor hebben.
I.E Geplaatst: donderdag 11 Juni 2015 23:41
Ja inderdaad je kunt niet meer uren inkopen dan je indicatie dus waarom deze tarieven??? En nog steeds ,ik blijf het herhalen, staat bij het overgrote deel van de zorgvragers geen tarief!!!
Linda Geplaatst: vrijdag 12 Juni 2015 10:15
Ja maar dat is te begrijpen, als jij eigenaar van deze site zal zijn doe je er ook alles aan om zoveel mogelijk omzet te behalen. En als jij nu al weet dat er minder mensen gaan reageren op oproepen waar de tarieven bijstaan, dan ga je dat natuurlijk niet verplichten.

Ik heb besloten om de tarieven niet meer te bespreken bij een kennismaking maar tijdens de eerste communicatie en dan maar uitleg te geven waarom ik dit doe. Je rijdt soms voor niks naar een kennismaking en maakt hier tijd voor vrij om te horen dat je uurtarief 15 euro is.

Onlangs had iemand anders een oproep geplaatst voor een zorgvrager en toen ik kennis ging maken en het uurtarief te spaken kwam, moest ik aangeven dat dit te laag was om op een zondag voor te komen werken. Ze wist niet beter dan dat de persoon die de oproep had geplaatst het tarief er bij had gezet en ik daar dus mee akkoord ging.
Toen ik uitlegde wat ik overhoud van haar uurtarief schrok ze hier toch wel van en vertelde ze dat haar indicatie niet meer per uur kon vergoeden. Maar duidelijk was dat ze veel meer uren inkocht dan dat ze een indicatie had.
Ik heb haar verteld dat ze met haar beperking zeker recht heeft op ZZP 5 en er een ophoging aangevraagd moet worden, waarom haar huidige zorgverleners haar daar niet op wijzen, snap ik ook niet. Maar dat zal waarschijnlijk wel liggen aan het feit dat ze niet weten hoe het PGB werkt en daarom ook kunnen komen werken voor die lage tarieven.
I.E Geplaatst: vrijdag 12 Juni 2015 20:16
ik weet niet of mensen minder gaan reageren, dat is een aanname. ik zelf reageer niet meer op advertenties waar geen tarief bij staat.
Sjoerd Geplaatst: zondag 09 Augustus 2015 22:22
Beste

Ik ben gevraagd om ergens te werken voor een bedrag net onder de 20 euro, wat denk ik dus op 18 euro uit zal komen., nu heb ik aangezien ik ook een ander baan heb uitgerekend dat ik dan 10 euro per uur overhoud met belasting eraf, echter zit hier ook de reiskosten van 12 euro in .

Als ik bij deze mensen ga werken zou ik dus 40 euro voor vier uur krijgen - 12 euro reiskosten wat dus neerkomt op 28 euro voor 4 uur., dan zou ik 7 euro per uur overhouden, ik heb gezegd dat ik dit niet voldoende vindt, wat denken jullie?
Linda Geplaatst: dinsdag 11 Augustus 2015 12:06
Het is gewoon super vervelend dat mensen je dit tarief durven te bieden als ZZP-er...... mensen moeten toch zelf ook wel snappen dat je hier niet voor kan komen werken.

Dat wil zeggen dat je 7 euro netto per uur verdient.
Geplaatst: vrijdag 14 Augustus 2015 01:04
k denk dat clienten ook op het verkeerde been worden gezet qua tarieven door de nieuw vastgestelde tarieven voor Begeleiding e.d. door gemeenten. Hier in Zuid-Limburg is het tarief verlaagd van 63,- naar ong. 20,-. Ik heb navraag gedaan hoe gemeenten dit vastgesteld hebben en het blijkt dat zij geen enkel benul hebben van het netto-bedrag wat je overhoudt.
De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) hebben overigens berekend dat een normaal tarief voor een begeleider ong. 73,- is. Van dit tarief ben je in staat om je te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid (wat de overheid zo graag wil), reserves op te bouwen voor ziekte e.d. en pensioen op te bouwen e.d., en hou je een fatsoenlijk inkomen over, vergelijkbaar met het salaris van een maatschappelijk werker (overigens zonder ontslagbescherming, en zonder WW-rechten op te bouwen).
I.E Geplaatst: vrijdag 14 Augustus 2015 13:23
Iets berekenen en het berekende tarief daadwerkelijk ontvangen zijn twee heel verschillende zaken!
Geplaatst: vrijdag 14 Augustus 2015 14:09

Iets berekenen en het berekende tarief daadwerkelijk ontvangen zijn twee heel verschillende zaken!



Helaas blijkt dat inderdaad, en de reden waarom gemeenten massaal het advies van hun eigen overkoepelende organisatie negeren is mij duister.
Angelique Geplaatst: maandag 19 Oktober 2015 00:07
Ik ben ook geschrokken van de lage tarieven die hulpvragers aanbieden. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zij voor een bedrag van 15 euro per uur of minder kwalitatief goede zorg kunnen inkopen.
Wanneer ik nu reageer op een vraag zet ik erbij dat mijn tarieven vermeld staan in mijn advertentie. En voor mezelf heel duidelijk bepaald wat mijn minimumtarief is en dat ik daar niet onder ga zitten.
Geplaatst: dinsdag 23 Februari 2016 12:19
Als pgb houder wil ik wel reageren. Indicatie met 15,5 uur persoonlijk zorg
Keer 30 euro in het uur is 465 dit keer 52 weken samen is dat24.180
Te kort aan pgb dan ruim 1500 euro. Idem met verpl tarieven. Ook pgb houders kunnen niet altijd betalen wat er gevraagd word.terwijl ze wel de zorg nodig hebben .Er is gefraudeerd maar scheer niet iedereen over één kam.
Wat te denken van tarieven die gevraagd worden van 45 tot63 euro per uur wat ook nog eens mag van SVB .
Rita Geplaatst: zondag 03 April 2016 16:24

Ja inderdaad je kunt niet meer uren inkopen dan je indicatie dus waarom deze tarieven??? En nog steeds ,ik blijf het herhalen, staat bij het overgrote deel van de zorgvragers geen tarief!!!



Er staat nu ook een hulpvraag op de site die 100,00 geeft per 24-uur voor 3 dagen achter elkaar te werken. dan heb je vrij van 13:00-17:00. komt neer op 5,26 per uur.
Dat is nog minder dan het minimum loon. Tja je kunt het proberen maar of je dan een goede professional in huis haalt valt te betwijfelen. omschrijft er ook nog bij dat je kost en inwoning gratis is.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.