1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Uurtarief PGB afhankelijk van de zorgzwaarte (zzp?)

Auteur Bericht
Annet Geplaatst: donderdag 30 April 2015 13:26
Dag allemaal,
Ik ben al veel vragen en antwoorden tegengekomen die gaan over:" wat kan ik als uurtarief vragen", en dat weet ik zo langzamerhand wel. Ik werk al 6 jaar als zzp 'er begeleiding en zorg maar nu hoorde ik pas dat nieuwe zorgvragers een tarief krijgen wat ze kunnen betalen aan zorgverleners. Volgens mij is dit tarief afhankelijk van het zzp of zorgzwaartepakket. Weten jullie hier mee van?
Bijv.: ik werk bij een cliënt met een lichte verstandelijke beperking en de begeleiding is licht. Max? uurtarief wat het zorgkantoor betaalt: €29,00.
Deze max. tarieven voor begeleiding zijn nieuw voor mij. Is per 2015 veranderd dat er nu een max. uurtarief wordt bepaald door CIZ of zorgkantoor? Wat kan ik dan vragen voor een cliënt met zzp 5 of 6, of heel intensieve begeleiding?
Waar kan ik deze info vinden?
Margot Geplaatst: donderdag 30 April 2015 14:34
Ik ga dit volgen. Vraag mezelf dit ook af. Heel vervelend dat er van alles wijzigt maar dat het nergens valt terug te lezen.
Nelleke Geplaatst: maandag 04 Mei 2015 13:52
Tarieven WLZ-ZZP vind je o.a. op de website van Per Saldo; http://www.pgb.nl/dit-is-een-persoonsgebonden-budget-2015/wlz-voorheen-awbz/zorgzwaartepakket-zzp-zorgprofiel#anchor169186484
Margot Geplaatst: woensdag 06 Mei 2015 13:09
Deze bovengenoemde tarieven gaat om het budget wat de budgethouder krijgt. Tot nu toe was het volgens mij zo dat de budgerhouder redelijk vrij gelaten werd in hoe veel uur hij hiervoor inkocht. Bijvoorbeeld; individuele begeleiding mocht maximaal 63 euro per uur kosten. Nam de budgethouder iemand die 30 euro kost dan kon hij gewoon meer uren inkopen dan bij iemand met een uurtarief van 60 euro.
Het gaat dus om dat maximale tarief van 63. Dat schijnt verandert te zijn ; maar waar vind ik dat? En is dit idd weer verschillend per ZZP etc?
Nelleke Geplaatst: woensdag 06 Mei 2015 15:25
Het gaat er om onder welke wet jouw cliënt zorg ontvangt. Gaat het om lichtere vormen van begeleiding (ZZP1-3), dan zal dit onder de WMO vallen. De maximum tarieven voor begeleiding worden door de gemeente bepaald. Het kan dus zijn dat het in de ene gemeente 29 euro is, en een buurgemeente 40 euro. Cliënten met overgangsrecht hebben trouwens dit jaar nog recht op een PGB onder dezelfde voorwaarden als vorig jaar.

Voor zwaardere ZZP-cliënten, vanaf ZZP 4, geldt dat zij onder de nieuwe WLZ vallen, wat door de zorgkantoren geregeld wordt.
Hierbij gelden de maximum tarieven van 63 euro per uur of 58 euro per dagdeel. Zie link.

http://www.menziszorgkantoor.nl/web/Consumenten/PersoonsgebondenBudgetPGB/ZelfZorgInkopen/Maximumtarief.htm

Conclusie: het maximum tarief van 63 euro is in de WLZ nog overeind gebleven (mits je als zorgverlener aan de eisen voldoet als genoemd op de site van het zorgkantoor)
Binnen de WMO is het maximum tarief afhankelijk van de gemeente waarin de cliënt woont. Lees voor meer duidelijkheid de verordening en beleidsregels WMO van de betreffende gemeente.
Annet Geplaatst: vrijdag 08 Mei 2015 00:15
Dank jullie wel.
Toch vind ik het allemaal nogal ingewikkeld , en de tarievenlijst van Per Saldo, daar kom ik niet uit.
Nu heb ik ook contracten met de gemeente voor jeugd en volwassenen, en daar zijn weer heel andere tarieven. En inderdaad per gemeente weer verschillend.
Zie door de bomen het bos niet meer.
Worden hier cursussen voor gegeven? Zo ja, dan zou ik daar best graag naar toe willen. Of een persoonlijk adviseur die me dit allemaal precies kan uitleggen? De aanbesteding met de gemeente heeft me 100 uur gekost en heeft me nog helemaal niets opgeleverd.
:evil:
Gelukkig heb ik wel genoeg PGB-cliënten.
Een potentiële cliënt die net een indicatie heeft gekregen vroeg me laatst of ik liever voor hun via PGB werk of via WMO jeugd. Ik weet het echt niet. Wat is wijsheid?

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.