1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

dagdelen zorgboerderij plus begel indiv dubbel tarief

Auteur Bericht
Mark Geplaatst: donderdag 02 April 2015 15:07
Graag reacties op het onderstaande?

Vraag vanuit mijn kant als bezorgde hulpverlener.
Door toedoen van een zorgboerderij waar een cliënt van mij naar toegaat. Zeker twee dagdelen per week. Een dagdeel van 4 uur en een dagdeel van 2 uur in de week.
Is mijn cliënt mogelijkerwijs de dupe geworden van fraude. Deze zorgboerderij heeft enorme bedragen gefactureerd voor de dagdelen.
Er is zelf begeleiding individueel geleverd aan mijn cliënt één op één op de zorgboerderij en in haar thuis situatie door een vrijwilligster.
Aan het eind van de maand werd de factuur opgemaakt waar in de dagdelen in de factuur stonden en de uren van begeleiding individueel.
Voor de dagdelen werd een som in rekening gebracht van €1638,- met daar bovenop nog de uren voor begeleiding individueel. Het uur tarief voor begeleiding individueel ligt op €63,- bij deze zorgboerderij. Dus reken maar uit dat dit een enorm hoog bedrag was aan het eind van de maand.

Nu is budget op en andere zorgverleners kunnen niet meer uitbetaald worden! De cliënt hier is de dupe en wordt door de gemeente nu gezien als fraudeur. Overigens hebben we de gemeente al ingelicht en die is een onderzoek gestart. De cliënt is het vertrouwen kwijt en mogelijk straks ook de goede hulpverleners/professionals omdat die niet meer uitbetaald kunnen worden.

Hieronder een lijst van tarieven van het PGB voor dagdelen. Jullie zien dat de bedragen die gefactureerd worden door de zorgboerderij niet in verhouding zijn:
Klassen en tarieven
Klasse/dagdelen zonder vervoer met vervoer
per jaar per week per jaar per week
1: 1 dagdeel per week; € 2.432 € 46,51 € 2.724 € 52,10
2: 2 dagdelen per week; € 4.865 € 93,05 € 5.447 € 104,18
3: 3 dagdelen per week; € 7.297 € 139,56 € 8.172 € 156,30
4: 4 dagdelen per week; € 9.731 € 186,11 € 10.893 € 208,34
5: 5 dagdelen per week; € 12.163 € 232,63 € 13.620 € 260,49
6: 6 dagdelen per week; € 14.595 € 279,14 € 18.485 € 353,54
7: 7 dagdelen per week; € 17.028 € 325,65 € 16.051 € 306,99
8: 8 dagdelen per week; € 19.460 € 372,19 € 20.917 € 400,05
9: 9 dagdelen per week; € 21.893 € 418,72 € 23.350 € 446,58

Het maximale tarief voor een dagdeel ligt op €57,-!
Als ik zelf een rekensommetje maak zou mijn cliënt maandelijks veel minder kwijt zijn.
- dagdeel 4 uur is €46,51 + een dagdeel van 2 uur €46,51 / 2 = €23,25
€46,51+23,25= €69,76 per week 4 x 69,76= €279,04
Dat zou mijn cliënt dan ongeveer kwijt zijn.

Hopelijk zien jullie het verschil?
Als tweede vraag mag een zorgboerderij begeleiding individueel leveren als dit niet is afgesproken in de zorgovereenkomst? De derde vraag mag een zorgboerderij geld genereren uit andere budgetten zoals begeleiding individueel of vervoer?
Mijn vierde vraag mag een zorgboerderij uren in rekening brengen van het budget begeleiding individueel als een cliënt al deel neemt aan de dagdelen?
De begeleiding individueel wordt overigens geleverd door een vrijwilligster en niet door een professional. Ook deze begeleidingsuren op de zorgboerderij en in de thuis situatie brengen ze in rekening!

Kan en mag dit?

Ik hoor graag van jullie
:cry:
M.C.T Geplaatst: donderdag 02 April 2015 15:48
Tot 1-1-2015 was dit toegestaan. Nu volgens de WLZ ook, want er is bestedingsvrijdheid en de verschillende zorgsoorten mogen gecombineerd worden.
Na 1-1 is voor een ieder, die niet onder de WLZ valt de begeleiding naar de gemeente gegaan. Per gemeente kan de bestedingsvrijheid wisselen.

Een zorgboerderij mag meer rekenen dan het tarief wat vergoed wordt uit het PGB. De cliënt moet het verschil dan zelf bijleggen.
De cliënt heeft alleen een contract met de zorgboerderij. Hoe die dat betaalt is de verantwoordelijkheid van de cliënt.
Die moet zich 3 maal bedenken alvorens een contract te tekenen voor bedragen, die het budget te boven gaan.
Waar het echt fout gaat is als bijv. de zorgboerderij ook de PGB administratie doet. In dat geval maakt die zichzelf bevoegd terwijl het risico voor de cliënt is.

Overigens; Niet de zorgboerderij mag combineren, maar de cliënt. Wat in het contract is afgesproken geldt; wat niet besteld is hoeft niet te worden betaald.

De gemeente kan wel vermoeden, dat dit fraude is, maar waarschijnlijk is dit niet, aangezien de gemeente niet wordt benadeeld, maar de cliënt, die zijn zaken uit handen heeft gegeven.

Mijn advies: Het contract opzeggen, om te voorkomen, dat de tekorten groter worden. Wellicht brengt dat de boerderij op het idee de tarieven te verlagen en wel met terugwerkende kracht; zonder cliënt ontvangen ze namelijk niets.
Uiteindelijk geldt op de PGB markt de wet van vraag en aanbod.

Overigens de berekende tarieven zijn ongeveer 75% van wat als ZIN gebruikelijk is.
Gast Geplaatst: donderdag 02 April 2015 16:46
Dank je wel voor uw reactie. Zeer helder.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.