1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Begeleider mee op vakantie.

Auteur Bericht
Geplaatst: woensdag 18 Maart 2015 13:11
Hallo,

Ik ben Jolanda en wil graag met mijn zoon voor viertien dagen op vliegvakantie. Mijn zoon is 17 jaar en heeft pdd-nos. Hij is persoons afhankelijk in het dagelijks leven. Komt tot weinig wanneer er geen toezicht of aansturing is. ADL is moeilijk voor hem uit te voeren wanneer er geen nabijheid van een persoon is. Daar ik een alleenstaande moeder ben en het hele jaar al voor hem zorg zou ik graag zijn begeleidster ( een pedagogisch medewerkster die al met mijn zoon werkt ) mee willen nemen zodat hij en ook ik een ontspannen vakantie kunnen hebben. Mijn vraag is of ik de kosten v.w.b. de vakantie: Vliegticket, verblijfskosten, eten, entree's en ook de werkuren voor de begeleidster uit het PGB kan betalen en hoe ik dit dan moet verantwoorden.

Met vriendelijke groet, Jolanda
Nelleke Geplaatst: woensdag 18 Maart 2015 21:17
Is je zoon een cliënt met overgangsrecht? Dan heeft hij recht op een PGB met dezelfde rechten als vorig jaar.
Onder de AWBZ was het inderdaad mogelijk deze kosten te verhalen op het budget. (mits de begeleider geen familielid was)
Misschien moet je voor de zekerheid even met je gemeente bellen, want daar weten ze doorgaans niet wat er vorig jaar met een budget mogelijk was. Heeft je zoon geen overgangsrecht, vraag dan wat nu de mogelijkheden zijn.

Maar ja, dan de uitvoering. Tot nu toe heeft de SVB mijn factuur met gemaakte onkosten (ook ten behoeve van begeleiding tijdens vakantie) nog niet betaald, maar vooruit, die ligt pas drie weken bij de SVB. Heb wel een mail naar de SVB gestuurd met de vraag hoe zij dit soort facturen gaan behandelen? Maar geen antwoord natuurlijk. Ik wacht af. Benieuwd of er meer mensen zijn die andere onkosten dan reiskosten hebben geprobeerd te factureren.
Geplaatst: woensdag 18 Maart 2015 22:33
Dank je Nelleke voor je reactie.
Ja mijn zoon heeft overgangsrecht. En nee de begeleidster is geen familielid maar de pedagogisch medewerkster die mijn zoon begeleidt.
Ik heb de gemeente al gebeld en ik word terug gebeld. Dan vraag ik meteen hoe ik de alle kosten voor de begeleidster op moet voeren.
Geplaatst: donderdag 02 April 2015 16:29
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag vanuit de gemeente. Al 3x gebeld door hun door verschillende personen en ze weten het geen van drieën.
Wie kan mij verder helpen?
JG ondersteuning Geplaatst: dinsdag 07 April 2015 13:24
Ja, dit is mogelijk. alle informatie vindt je hierover op de website van Per Saldo.

Je gaat met je zorgverlener op vakantie

Als je zorgverlener niet je partner of familie is, kun je alle zorg- én alle onkosten van de zorgverlener, inclusief de reis- en verblijfskosten, uit het pgb betalen. Voorwaarde is dat de zorgverlener meegaat om te werken en het voor hem geen vakantiereis is.
Geplaatst: dinsdag 07 April 2015 14:32
Dank u voor het bericht. Geeft me in ieder geval duidelijkheid. Iets wat de gemeente me tot nu toe nog niet gegeven heeft.

MVG Jolanda
Nelleke Geplaatst: dinsdag 07 April 2015 16:53
Inmiddels is de SVB begonnen om mijn facturen (onkosten gemaakt in verband met vakantie) te betalen.
Bleek dat ze er eerst geen raad mee wisten en gewoon maar opzij hadden geschoven. :roll:
Gemeente én SVB hebben geen idee wat er vorig jaar al dan niet vergoed mocht worden uit het PGB.

Onder andere hier:http://www.achmeazorgkantoor.nl/consumenten/pgb/zorginkopen/pgb_en_vakantie/Pages/default.aspx vind je de regels zoals die vorig jaar golden. En voor overgangscliënten ook dit jaar nog.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.