1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

overgangsrecht en herindicatie pv

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 13 Maart 2015 18:29
Kan iemand me zeggen wie precies bepaald of er geherindiceerd moet worden, hoe en door wie.
Dit vergt misschien enige uitleg; ik heb een CIZ indicatie tot 02-2019; na de nieuwe wet val ik onder het overgangsrecht en heb dus rechten tot 31 dec 2015.
Nu stelt mijn zorgaanbieder, dat ze door de zorgverzekeraar gedwongen zijn om voor 1 maart te herindiceren.
Ik kan dit niet op de site van de regering vinden; ook niet op die van de zorgverzekeraar. IK heb dan ook niet meegewerkt.

De andere reden is, dat het, als het al zou moeten, gaat om een herindicatie pv; men wilde me een zeer uitgebreide opdringen.
Ik hoef alleen maar gedoucht en aangekleed te worden; hoeveel, welke en wanneer mijn sociale contacten zijn en op welke manier ik erin slaag die tot stand te brengen lijkt me minder relevant.
Net als de relatie tot mijn echtgenoot en uitwonende kinderen en kleinkinderen.

Ook de vraag of ik wel op de juiste manier mijn, toch wel talrijke, beperkingen verwerk, hoor m.i. niet thuis in een indicatie pv.

Ik hoor heel graag!
M.C.T Geplaatst: zaterdag 14 Maart 2015 16:27
Ten eerste raad ik U aan de zorgverzekeraar te bellen en te vragen of er overgangsrecht is inzake PV. Anders weten ze dat bij Per Saldo wel.

Kennelijk viel U vorig jaar onder de AWBZ en had U een indicatie in functies en klassen of een ZZP. Kennelijk bent U niet overgegaan naar de WLZ. Met een ZZP valt U het hele jaar nog onder de WLZ. Voor daarna moet U kiezen tussen opname of thuis blijven. Indien U thuis blijft komt U onder gemeente en zorgverzekeraar te staan. Bij functies en klassen heeft de zorgaanbieder kennelijk het probleem wat bij wie gedeclareerd kan worden.

In beide gevallen heeft U tot eind dit jaar overgangsrechten. Ik raad U aan tegen de gemeente, zorgverzekeraar en zorgverlener te zeggen, dat zij in oktober a.s. maar terug moeten komen en dat U tot het eind van het jaar gebruik maakt van Uw overgangsrechten.

Als U tegen die tijd alleen gebruik maakt van persoonlijke verzorging kunt U alsnog alleen meewerken met een indicatie PV.
Voor huishoudelijke ondersteuning, dagbesteding en respijtzorg moet U daarna bij de gemeente zijn en dan zult U wel degelijk antwoord op die vragen moeten geven; dat heet het keukentafelgesprek.
Geplaatst: zaterdag 14 Maart 2015 19:18
Dank voor de reactie.

Ik heb zelfs een mail van de zorgverzekeraar, waarin deze bevestigd, dat ik via het overgangsrecht recht heb op betaling; zelfs als mijn zorgaanbieder geen contract met hen heeft!

Mijn zorgaanbieder weet heel goed bij wie ze moeten declareren; ik heb alleen wat moeite met het feit, dat al het gekissebis over de herindicatie ook als uren tegen het volle tarief bij de zorgverzekeraar gedeclareerd gaat worden. Dat geeft over februari een verdubbeling van de "was- en aankleed"uren. Kan de verzekeraar dan niet een herindicatie eisen?
De zorgaanbieder gaat hier nogal dwangmatig mee om vind ik.

Vooralsnog heb ik alleen pv nodig en de gemeente brengt alleen de eigen bijdrage WMO in rekening.

Ik heb overigens geen PGB; maakt dat nog verschil?
Marijke Geplaatst: zaterdag 14 Maart 2015 19:45
Wellicht een andere zorgaanbieder op zoeken?
U zou ook een pgb kunnen aanvragen dat maakt dat u meer vrijheid van keuze heeft bij welke zorgaanbieder u de zorgvraag onder brengt.
Geplaatst: donderdag 19 Maart 2015 16:40
Door alle perikelen met het PGB ben ik toch wel heel blij, dat ik geen PGB heb; met een PGB meer keuze, maar geen geld.
Of zie ik dat niet goed?
Liza Geplaatst: donderdag 19 Maart 2015 22:08
Het lijkt mij voor jou verwarrend, maar ik weet niet beter dan dat een PGB (persoons gebonden budget), welke bij de Gemeente wordt aangevraagd, per 1 januari 2015 voor de administratie: het toegezegde van de Gemeente, in een bedrag uitgedrukt, dan als TREKKINGSRECHT bij de SVB klaar ligt. Daaruit wordt bij indiening van een uren-declaratie, waarin ook het tarief wordt aangegeven,
aan de hulpverlener rechtstreeks op diens bankrekening overgemaakt.
Geplaatst: vrijdag 20 Maart 2015 09:22
Dank je wel voor jouw reactie, maar het ligt iets anders.

Bij mij gaat het uitsluitend om PV, die sinds 1 jan 2015 onder de zorgverzekeraar valt.
Ik heb een indicatie tot feb 2019 van het CIZ; die is sinds jan overgegaan in een overgangsrecht tot 31 dec 2015.

Nu zijn er een paar dingen onduidelijk: mijn zorgaanbieder wil me verplichten tot een herindicatie (moest al voor 1 maart!) die een veel groter domein besloeg dan alleen PV; daar heb ik geen zin in.
Als ik naar een andere zorgaanbieder ga, moet ik dan als nog geherindiceerd worden?
Als ik een PGB aanvraag idem?
PGB en ZvW lijken op dit moment niet zo goed te gaan.
Annelies Geplaatst: donderdag 26 Maart 2015 12:55
Beste Simone,

Zo ver ik heb begrepen, geldt voor de "oude zorg in natura " cliënten, die over gegaan zijn naar de ZVW per 1 januari j.l., die zorg krijgen van een gecontracteerde thuiszorgorganisatie, dat zij in principe allen voor 1 mei geherindiceerd dienen te worden, door een wijkverpleegkundige niveau 5.
De thuiszorgorganisaties zijn dat verplicht op grond van het door hen getekende inkoopcontract 2015. In dat contract zijn de regels opgenomen van de Inkoopgids Wijkverpleging van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) , en daarin staat die regel vermeld.
Of die regel ook voor pgb clienten geldt, is de vraag.

Omdat het voor thuiszorgorganisaties een hele organisatie is om de herindicaties allemaal voor 1 mei te doen en omdat ze daarvoor af en toe externe wijkverpleegkundigen tijdelijk inhuren, kan het zijn dat zij enige druk uit oefenen op de cliënten om in een bepaalde maand geherindiceerd te worden. Anders halen ze mogelijk de deadline niet.

m.v.g. ,

Annelies Blekman
thuisverpleegkundige te Nieuwegein
wijkverpleegkundige niveau 5
Geplaatst: donderdag 26 Maart 2015 19:13
Dank voor de reactie en uitleg.
Ik ben daar gaan kijken en nu snap ik het volledig; mijn zorgaanbieder zou me dat ook hebben kunnen zeggen i.p.v. de zorg binnen EEN WEEK volledig te stoppen omdat de herindicatie niet voor 1 maart gedaan was.

Nu wist ik wat de bedoeling was en heb ik inmiddels binnen een dag (jawel, zo kan het ook !) een nieuwe genuanceerde herindicatie en een nieuwe zorgaanbieder.

DANK!
Annelies Geplaatst: vrijdag 03 Juli 2015 16:49
Als zelfstandig wijkverpleegkundige heb ik de afgelopen periode regelmatig pgb cliënten geherindiceerd.
Daarvoor kregen ze een factuur van mij die ze op moesten sturen naar de zorgverzekering.
Allemaal wat omslachtig.
Sinds enkele dagen kan ik nu pgb cliënten (her-) indiceren en dit online declareren bij de meeste zorgverzekeraars.
( Daarvoor heb ik speciale software, nl Dinz, en een AGB code ).
Ik kan dit in elk geval zo doen tot het einde van dit jaar.
Daarna is het even afwachten of het op die manier nog door kan gaan.
Mocht u geherindiceerd moeten/ willen worden, en u woont redelijk in de buurt, dan kunt u desgewenst contact met mij opnemen.

groet, Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein
Gast Geplaatst: dinsdag 07 Juli 2015 00:20
Hallo Annelies kan jij vertellen hoe dit herindiceren in zijn werk gaat? Want ik neem aan dat jij een ZZP-er bent.

Dit vraag ik gezien het feit er mensen zijn met een enorm groot Zorgzwaarte Pakket en waar echt absoluut geen reden voor is om deze af te geven. En ik vraag mij af hoe die indicatie gaat en welke controle hier op zit.
M.C.T Geplaatst: dinsdag 07 Juli 2015 13:04
Bij een hoog zzp gaat het om WLZ en niet over zorgverzekering. En dus evenmin om een indicatie zorgverzekering. Het ciz stelt dat vast.
Annelies Geplaatst: woensdag 08 Juli 2015 09:29
Beste gast,


Het (her-) indiceren ( inderdaad alleen voor de zorgverzekering, de ZVW )
verloopt via een uitgebreide verpleegkundige anamnese,
de Nanda methode genoemd.

Dit is voorgeschreven door de zorgverzekering.
De anamnese neemt 1 a 1,5 uur in beslag.
Van deze anamnese maak ik thuis een uitgebreid herindicatie-verslag met daarin verpleegkundige diagnoses.
Als zelfstandig wijkverpleegkundige heb ik hier een erkende cursus voor gevolgd en doe dit zoals ik het daar geleerd heb.

Wordt ik door iemand met een pgb gevraagd voor een herindicatie, dan stel ik mij op als onafhankelijk verpleegkundige, want ik zal daarna geen deel uitmaken van het zorgteam.
Maar ik heb wel kennis opgebouwd over het ( nieuwe ) pgb en heb begrip voor cliënten waarbij bijvoorbeeld familieleden en bekenden deel uitmaken van het zorgteam, omdat zij bijvoorbeeld het meest vertrouwd zijn met de cliënt.
Daarnaast is er het voordeel, dat men mij wat gemakkelijker kan benaderen voor een pgb-herindicatie, vergeleken met een wijkverpleegkundige, die bij een thuiszorgorganisatie werkt. Dat scheelt zoek-tijd.

Hopelijk heb ik u zo voldoende ingelicht ?

met vriendelijke groet, Annelies Blekman
Thuisverpleegkundige te Nieuwegein

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.