1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Misbruik van pgb

Auteur Bericht
Anouk Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 18:55
Beste "collega's",

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je bij een eerste gesprek bij een nieuwe cliënt al gevraagd werd of je mee wilde doen aan fraude? Ik kan hier geen details neerzetten ivm evt herkenbaarheid voor de cliënt. Ik zou dit dolgraag willen aangeven ergens, maar ik heb niet echt bewijs en weet niet hoe ik dit het beste kan doen. Is hier een telefoonnummer voor? Ik hoop dat iemand me kan helpen want het zit me niks lekker!

Bij voorbaat dank!
M.C.T Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 19:55
Je vertelt niet waar die fraude uit bestaat.

In je advertentie stel je je beschikbaar voor zeer diverse werkzaamheden, waarvan verschillende activiteiten niet uit een PGB betaald mogen worden.
Je zou alle activiteiten uit je aanbod kunnen schrappen, die niet uit een PGB betaald mogen worden. Zie de website van een zorgkantoor, waarop staat wat wel en niet mag.
Zo voorkom je, dat je zelf aanleiding geeft te veronderstellen, dat je mee wilt werken aan PGB fraude.
Anouk Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 19:59
Het is natuurlijk wel ook krom dat deze opties zijn aan te vinken op een website voor pgb hulp. Het ging in dit geval over groot geld dat niet besteed werd aan zorg maar wat aan de cliënt zwart wordt teruggegeven als een soort "extraatje", maar dan was het nogal veel geld!
M.C.T Geplaatst: maandag 02 Maart 2015 12:48
Dit wijst op een veel te ruime indicatie.
Wanneer het CIZ indiceert dan is het CIZ van mening, dat het om noodzakelijke zorg gaat;.
of de zorgbehoefte is veel te hoog opgegeven dan wel ingeschat of de cliënt krijgt te weinig zorg.
Over het eerste kun je bij het CIZ klagen over het tweede bij het zorgkantoor/ de gemeente.

Bij zorg gaat het altijd over salaris, waarover belasting moet worden betaald.
Wat kennelijk hier gebeurt is ,dat je een veel te hoog uurloon zou berekenen of meer uren schrijft, waarover jij eerst belasting betaalt om vervolgens het verschil aan de cliënt te geven.
Het lijkt mij dat daardoor de verhouding opdrachtgever-nemer wel erg diffuus wordt en er een ongewenste onderlinge afhankelijkheid
ontstaat, waarbij beide chantabel worden.
Ongeveer alle bekende fraudegevallen hebben gemeen, dat er geen sprake was van een gezonde verhouding opdrachtgever-nemer.

Gezien je opleiding heb je daar vast al eerder uitgebreid over nagedacht; goede hulp begint bij gezonde verhoudingen en daar is hier duidelijk geen sprake van.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: dinsdag 03 Maart 2015 11:22
Beste Anouk,

Je kunt dit bij ons melden door te klikken op 'meld misbruik'. Deze link staat bij de advertentie van de hulpvrager en bij zijn/haar berichten in je Postvak In op de website. Wij zullen de situatie dan onderzoeken en de hulpvrager eventueel van de Nationale Hulpgids afhalen. Daarnaast kun je een melding doen bij de gemeenten en de SVB.

Zoals opgemerkt, vallen niet alle hulpsoorten op de Nationale Hulpgids onder het pgb. Wij hebben daarom ook de optie voor particuliere betaling die de hulpvrager aan kan vinken.

Vriendelijke groet,

Jolien Ruiter
Nationale Hulpgids
I.E Geplaatst: dinsdag 03 Maart 2015 16:44

Het is natuurlijk wel ook krom dat deze opties zijn aan te vinken op een website voor pgb hulp. Het ging in dit geval over groot geld dat niet besteed werd aan zorg maar wat aan de cliënt zwart wordt teruggegeven als een soort "extraatje", maar dan was het nogal veel geld!



Dat is helemaal niet krom aangezien er ook mensen zijn die uit eigen middelen betalen
Marijke Geplaatst: donderdag 05 Maart 2015 12:25
Ik ben zelf door een bemiddelingsbureau gevraagd aanwezig te zijn bij een gesprek met ciz medewerker tbv herindicatie en er vooral voor te zorgen de indicatie "opgeschroefd" zou worden door de klachten van patient erger te doen voordoen dan in werkelijkheid. Geweigerd uiteraard met als gevolg verstoorde verhoudingen tussen mij en bureau. Daarnaast ben ik van mening dat de enorme bemiddelingspercentages tot 26 procent aan toe, ook een vorm van onterechte legen van de zorgpot is. Clienten hebben hier geen idee van.
M .J. Geplaatst: donderdag 05 Maart 2015 12:58
Ik dacht dat deze site voor PGB-houders was en dus niet voor mensen die uit eigen zak betalen. Dan is dit dus wat al mijn problemen heeft veroorzaakt. Lastig, want dan zal het ook nu zo zijn.

Mensen zeggen dat ze zich aanmelden om te poetsen, terwijl dit alleen een lokkertje is om gezien te worden.

En mensen weten niet wat begeleiden inhoudt, dus lees ik 100 profielen ten koste van enorm veel tijd en energie, voor niets.
En dat zal dan dus niet alleen bij mij zo zijn.
I.E Geplaatst: donderdag 05 Maart 2015 21:15
Hoezo in de problemen gekomen?
Layla Geplaatst: zaterdag 07 Maart 2015 15:06

Beste "collega's",

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je bij een eerste gesprek bij een nieuwe cliënt al gevraagd werd of je mee wilde doen aan fraude? Ik kan hier geen details neerzetten ivm evt herkenbaarheid voor de cliënt. Ik zou dit dolgraag willen aangeven ergens, maar ik heb niet echt bewijs en weet niet hoe ik dit het beste kan doen. Is hier een telefoonnummer voor? Ik hoop dat iemand me kan helpen want het zit me niks lekker!

Bij voorbaat dank!



Beste Anouk,

Ik zou op voorhand niet met deze client in zee gaan.

Ook al zou je het willen het kan helemaal niet want alles wordt 2 a 3 x gecontroleerd door het Zorgkantoor, de SVB en door de Zorgverzekeraars.

Wat je wel kan doen is deze opbellen en je vermoedens duidelijk maken want je hebt immers geen enkel bewijs, Hun woord tegen het jouwe.

Houd je er wel rekening mee dat deze persoon zijn PGB kwijtraakt en dus ook zijn/haar zorg.

Je zou ook melding kunnen maken van dit voorval bij het CIZ, zij gaan over de toewijzing en hoeveelheid van zorg (indicatie).

Kennelijk heeft deze persoon teveel uren dat hij je dit voorstel doet.

Ik wens je veel succes.

Willeke.
M.C.T Geplaatst: zaterdag 07 Maart 2015 20:41
"Houd je er wel rekening mee dat deze persoon zijn PGB kwijtraakt en dus ook zijn/haar zorg. "

In dat geval blijft de indicatie bestaan en kan de zorg alleen als ZIN geleverd worden. Wellicht in dit geval zo gek nog niet.
Monodie Zorg Geplaatst: donderdag 12 Maart 2015 15:43

Beste "collega's",

Hebben jullie wel eens meegemaakt dat je bij een eerste gesprek bij een nieuwe cliënt al gevraagd werd of je mee wilde doen aan fraude? Ik kan hier geen details neerzetten ivm evt herkenbaarheid voor de cliënt. Ik zou dit dolgraag willen aangeven ergens, maar ik heb niet echt bewijs en weet niet hoe ik dit het beste kan doen. Is hier een telefoonnummer voor? Ik hoop dat iemand me kan helpen want het zit me niks lekker!

Bij voorbaat dank!



Hoi Anouk, ik heb dit zelf ook een keer gehad deze vraag en ik heb volmondig geweigerd. Dit ging om een gevalletje PGB teveel. De persoon in kwestie wilde mij meer uren laten schrijven zodat deze er zelf ook van kon profiteren. Ik zou zeggen niet doen, het kan je je naam kosten en je bedrijf en doet mee aan fraude. Als je het wil melden kan je dat gewoon bij de gemeente doen waar de persoon in kwestie woont.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.