1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

kan je als ZZPer ook voor partner werken?

Auteur Bericht
Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 16:13
Goedendag,
Eigenlijk is de vraag al gesteld. Ik heb jaren geleden werk opgezegd om voor mijn zieke partner te zorgen. ( met liefde trouwens) Nu maak ik mij zorgen om mijn toekomst omdat ik straks als hij zou overlijden met niets sta.... per saldo zegt dat het veel beter is om ZZPer te worden of in loondienst ga werken bij een Thuiszorgorganisatie zodat ik verzekerd ben. Kan dit, en hoe werkt dat dan?

Bedankt vast voor Uw antwoord.
M.C.T Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 19:43
Als ZZPer ben je evenmin verzekerd bij werkloosheid en ziekte. Die risico's moet je dan zelf verzekeren.
Bovendien heb je geen belastingkortingen als ZZPer als je maar één opdrachtgever hebt.

Je kunt wel proberen bij een thuiszorgorganisatie in dienst te komen, die je dan betaalt voor de zorg voor je partner. Bij werkloosheid heb je dan wel recht op WW. De tijd, dat je WW kunt krijgen is afhankelijk van de duur van het dienstverband.

Een andere optie is jezelf betalen uit een PGB van je partner. In dat geval zoveel mogelijk daarvan sparen, zodat je in het geval dát kunt overbruggen. Familie wordt niet gezien als werkgever, zodat je je niet kunt verzekeren voor werknemersverzekeringen.

Heel jammer, dat je alle schepen achter je hebt verbrand. Hier wordt zelden over gesproken en is zeker een onderdeel van het Eigen Krachtverhaal.
Geplaatst: zondag 01 Maart 2015 21:42
Hallo,

Soms is de situatie zo dat je keuzes moet maken en alle schepen achter je moet verbranden door de omstandigheden.
Van het PGB is nog weinig te sparen als je een hoge bijdrage moet betalen aan het CAK....Zal eens informeren hoe dat zit bij een Thuiszorgorganisatie.
M.C.T Geplaatst: maandag 02 Maart 2015 13:14
Heel weinig mensen staan stil bij het gegeven, dat betaling uit PGB aan partners tot gevolg heeft, dat het gezinsinkomen hoger wordt dan zonder PGB het geval zou zijn geweest en dat daarmee de eigen bijdrage stijgt.
In zo'n geval gaat (veel) meer dan de IB terug naar de overheid.
Door het maximum tarief voor familie a € 20.- per uur blijft zo ongeveer de helft netto over en dan heb je geen werknemersrechten.

Vorig jaar stond hierover een schrijnend artikel in de VK:
Iemand begon met een goede baan en een eigen huis. Gaf eerst haar baan op, om vervolgens bij zorgbehoeftige vader in te trekken.
Na overlijden van vader stond zij letterlijk zonder inkomen op straat, omdat het huis van vader verkocht moest worden.
De overheid doet net of bij mantelzorg de schoorsteen plotseling gratis rookt; niet dus!

Ik weet niet of dat bij U het geval is, maar ik meld dit, zodat (ook) anderen dit in hun overwegingen kunnen meenemen.
Geplaatst: maandag 02 Maart 2015 16:52
Ja, daar heeft U helemaal gelijk in. ik heb een soort zelfde verhaal. In principe wordt je gestraft omdat je zo goed bent om je geliefde jaren te verzorgen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.