1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Risico bij aannemen PGB-er met VAR-ROW verklaring

Auteur Bericht
Frank Francesco Geplaatst: woensdag 04 Februari 2015 09:31
Er is al veel geschreven over de VAR-ROW verklaring op dit forum en de rest van internet. Bijna iedereen zegt, dat beide partijen achteraf toch een risico lopen dat de belastingdienst toch oordeelt dat er sprake is van een dienstverband en heffingen alsnog betaald moeten worden. Conclusie: het is niet eenduidig zoals bij de VAR-WUO.

Mijn vraag: heeft iemand het in de praktijk meegemaakt (en dan heb ik het over zorgverleners die naast hun dienst verband nooit meer dan 12 uur per week volgens PGB werken als "resultaat overige werkzaamheden".

Ben benieuwd! Alvast dank, Frank {Sound-Heart/Aubade bij u Thuis}
M.C.T Geplaatst: woensdag 04 Februari 2015 15:01
Bij resultaat overige werkzaamheden is de opdrachtnemer aansprakelijk voor de betaling van de belasting en niet de opdrachtgever.
Je bent dan geen ZZPer. Een ZZPer claimt ook de belastingvrijstellingen, die bij ZZPers gelden en dat ben jij dus kennelijk niet.
Geplaatst: donderdag 05 Februari 2015 12:24
Het bericht van gwehkamp klopt niet.
Alleen bij een VAR WUO is de opdrachtgever niet aanspreekbaar. De opdrachtgever heeft de plicht zelf te controleren of er sprake is van ondernemerschap.
Ik heb het meegemaakt dat de psychiater voor wie ik werkte controle kreeg, en met mij was er geen probleem, maar met een ander, systeemtherapeut, wel, want die had een vast aantal uren afgesproken tegen een vaste prijs. Ik weet niet of er een naheffing volgde.
groet,
Maarten
M.C.T Geplaatst: vrijdag 06 Februari 2015 14:13
In dat geval geef je de inkomsten niet op aan de belasting als overige werkzaamheden, maar als ondernemer?
Petra Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2015 11:54
Ik heb hier ook een vraag over.
Ik ben ingeschreven bij de kvk en heb een Var aangevraagd. Omdat ik daarnaast ook in loondienst werk, heb ik een var row gekregen en niet de var wuo die eigenlijk nodig was. Wat te doen? Ik kan niet voor 20 euro per uur gaan werken en daarom een dienstverband aangaan. Maar ik word door de belastingdienst dus niet als volledige zzp-er gezien. Welk risico lopen zowel ik als mijn opdrachtgever en hoe kunnen we dat voorkomen? Ik heb mijn verwachte omzet al wel doorgegeven aan de belastingdienst en moet daarover ook belasting etc. betalen.
Zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden?
Star Counseling Geplaatst: zaterdag 16 Mei 2015 18:02
opdrachtgevers lopen geen risico zolang je niet meer dan 3 dagen per week voor ze werkt! (als de werkzaamheden dan niet als ondernemerswerkzaamheden worden aangemerkt, val je onder de driedagenregeling en loopt de opdrachtgever geen enkel risico)

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.