1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Voor wie geldt het minimumloon?

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: woensdag 07 Januari 2015 21:13
Juridisch vraagje/arbeidsrecht:
ben je er als budgethouder aan gehouden -minimaal- het minimumloon te betalen?
Zo ja, alleen als je werkgever bent? (Van familie in de 1e en 2e graad kun je geen werkgever zijn volgens de SVB).
Is het ontvangen van minstens minimumloon alleen bedoeld voor mensen die in loondienst zijn?
Suzanne Geplaatst: woensdag 07 Januari 2015 23:38
Natuurlijk ben je verplicht iedereen minimaal het minimumloon uit te betalen, waarom zou je minder willen betalen?
Suzanne Geplaatst: woensdag 07 Januari 2015 23:45
Ik lees op de website van de SVB dat familieleden, freelancers en zorginstellingen geen minimumlooneis
hebben, wist ik niet. Beetje vreemd ook.
Emile & Mireille Geplaatst: donderdag 08 Januari 2015 12:21
Ben het volledig met het antwoord eens!!!!!!!!!!
Annemarie Geplaatst: donderdag 08 Januari 2015 13:01
"Als u een zorgovereenkomst heeft afgesloten met uw partner, een familielid, een freelancer of een zorginstelling, bent u niet verplicht om het minimumloon te betalen.

Heeft u een arbeidsovereenkomst afgesloten, dan bent u wel verplicht om minstens het minimumloon te betalen. Maar u mag natuurlijk ook meer betalen."

Je kunt dus prima werkgever zijn van familie, maar dan ben je alleen niet verplicht om het minimumloon te betalen.........
I.E Geplaatst: donderdag 08 Januari 2015 16:58
Hetgeen Annemarie hier heeft geschreven is juist. Ik vind het onbegrijpelijk ,arbeidsomstandigheden een derde wereld land waardig maar het zij zo !!!
Maar ik mag hopen dat niemand werk aanvaardt dat onder het minimumloon wordt betaald. De mensen die dit wel doen verpesten de markt voor anderen en mensen die onder het minimumloon willen uitbetalen zijn in mijn ogen gewoon asociaal!
Gast Geplaatst: donderdag 08 Januari 2015 20:24
Tja het is inderdaad niet "normaal"om onder het minimum te gaan betalen, toch gebeurt het want wanneer mensen 15 euro per uur bruto betalen dan is dit toch absoluut 8 euro netto en ik verdien toch echt meer bij een werkgever per uur.
De zorgverleners die dit bedrag accepteren, zorgen er voor dat dit dus gebeurt en geven zo ook het signaal af bij de gemeente dat deze tarieven best wel redelijk zijn.
Marianne Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 10:55
Met familieleden in de 1e en 2e graad mag je geen arbeidsovereenkomst sluiten om ze uit PGB in te huren. Die zijn dus niet beschermd.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.