1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Uurtarief PGB begeleiding

Auteur Bericht
Geplaatst: dinsdag 06 Januari 2015 13:45
Voor mijn praktijk ben ik op zoek naar een overzicht van uurtarieven voor begeleiding op PGB basis.
Ik weet dat er overzichten zijn, maar ik kan ze niet vinden voor 2015.

Het gaat dus niet over het totaal tarief wat een pgb houder te besteden heeft, maar wat gangbare uurtarieven zijn voor het aanbieden van begeleiding.

Ik kan dit nergens op het internet vinden en aangezien ik graag marktconforme tarieven hanteer, vind ik dit wel belangrijk.

Misschien kunt u mij verder helpen.

Vriendelijke bedankt,

Hartelijke groet,

Lise
Suzanne Geplaatst: dinsdag 06 Januari 2015 23:37

Voor mijn praktijk ben ik op zoek naar een overzicht van uurtarieven voor begeleiding op PGB basis.
Ik weet dat er overzichten zijn, maar ik kan ze niet vinden voor 2015.

Het gaat dus niet over het totaal tarief wat een pgb houder te besteden heeft, maar wat gangbare uurtarieven zijn voor het aanbieden van begeleiding.

Ik kan dit nergens op het internet vinden en aangezien ik graag marktconforme tarieven hanteer, vind ik dit wel belangrijk.

Misschien kunt u mij verder helpen.

Vriendelijke bedankt,

Hartelijke groet,

Lise




Het ligt er aan of je gediplomeerd bent voor de zorg welke je wilt gaan geven.
Elke gemeente gaat zijn eigen maximum tarieven bepalen. Misschien kun je bij de gemeente waar je woont, vragen wat hun tarieven zijn. Als je niet de juiste papieren hebt, wordt je waarschijnlijk een informele zorgverlener en heb je kans dat je straks met het maximumtarief van € 20 te maken krijgt. Bij de juiste diploma's kun je professioneel zorgverlener worden met een hoger uurloon.
Geplaatst: woensdag 07 Januari 2015 09:01
Bedankt voor de reactie.

Ik begrijp dat er nog veel onhelder is.

Toch blijf ik het vreemd vinden. Iedereen mag zich als PGB hulverlener in zetten, maar het is niet duidelijk wat de tarieven zijn die je hanteren moet. Dan gaan mensen dus zelf wat bedenken toch?! Dan krijg je dat goed opgeleide mensen veel te lage tarieven aangeboden krijgen door zorgvragers en minder opgeleide mensen hoge tarieven kunnen vragen...

Zelf ben ik HBO en geregistreerd en in het bezit van een AGB code.

Ik ga inderdaad contact zoeken met de gemeente hierover, toch het lijkt mij meer een maatschappelijke vraag dan op individuele niveau.

Hartelijke groet,

Lise
Judith Geplaatst: donderdag 08 Januari 2015 10:08
Op persaldo.nl staan ook de richtlijnen
VBBB Geplaatst: donderdag 08 Januari 2015 12:28
Als begeleider bepaal je niet meer zelf je uurtarief. Dit wordt door de gemeenten bepaald. Vreemd is het dat ik twee clienten heb die in vogelvlucht ca 15 km uit elkaar wonen waarbij de een een maximum uurloon van euro 35,= en de ander een maximum uurloon van euro 75,= mag betalen.
Dus de begeleider bepaalt niet zijn uurloon echter de gemeenten via de zorgvrager.
Bij bovenvermelde clienten zijn de zorgovereenkomsten goed gekeurd volgens SVB echter budgetten en het aantal uren zijn nog niet bekend.
Met deze clienten heb ik afgesproken dat we de zorg op basis van de uren uit de CIZ indicatie voortzetten tot dat we het aantal uren cq budget weten. De risico's van eventueel dadelijk niet te betalen uren neem ik dan maar voor lief.

VBBB
Marja Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 01:35
max 63,- euro per uur bij begeleiding, volgens svb . maar ik ga uit van 17.- per uur anders ligt straks het gehele landelijke budget voor zorg op z'n gat. bij welke baas verdien je nou 63,- euro per uur? denk toch eens na met je boeren verstand! daar is deze regeling helemaal kapot door gemaakt.
Marianne Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 11:18
Ik heb een fulltime ZZP-praktijk (begeleiding). Vanwege lage WMO-tarieven in mijn regio ben ik aan het rekenen geslagen.

Van het uurtarief gaat af (landelijk geaccepteerde normen):

3% reservering opvangen ziekte (waar moet ik van leven als ik niets reserveer?)
8 % vakantietoeslag (net als iemand in loondienst)
16 % pensioenopbouw (of ik zie af van pensioen opbouwen)
0% onregelmatigheidstoeslag (zie ik zelf van af, ben wel wekelijks in het weekend, 's avonds en 's nachts aan het werk)
35 % niet declarabele uren (reistijd, administratie, bijscholing, rapportage, begeleidingsplannen opstellen, telefoontjes tbv cliënten) Een ZZP-er heeft 35-45 % aan niet declarabele uren, een werknemer 20 % (maar die lasten zijn voor de werkgever, de werknemer krijgt die uren wel betaald).

Er is dan al 62% van het uurtarief op.

In het uurloon zit ook 19 ct per km om van en naar cliënten te gaan.
De overige bedrijfskosten bedragen 4 euro per declarabel uur (boekhouder, software tbv cliëntbegeleiding, telefoon, verzekering, keurmerk, lidmaatschappen, bijscholing, enz.).

Een werknemer in loondienst in mijn sector met mijn opleiding, ervaring verdient 3200 euro bruto. Dat haal ik niet. Geeft niks, want ik werk al 12 jaar met passie. Maar ik wil wel dat mijn werk op waarde geschat wordt en ga niet onder het minimumloon werken.
Gast Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 15:52
Beste Marja,

Hoe kan je uitgaan als zzp-er van een uurtarief van 17 euro bruto? daar kan geen ZZP-er van rondkomen hoor!
Anthera Geplaatst: woensdag 14 Januari 2015 21:02
Volledig mee eens v. Cadsand! Eigenlijk kan het niet uit dat ik voor een gemiddeld uurtarief van 38 euro werk. Maar ja.....ik doe het met mijn hart en ziel en kan net rondkomen....en ben eigen baas (':D') dus ben ik tevreden. Maar als gemeenten mij gaan opleggen dat ik maar 20 euro per uur mag verdienen, dan word ik wel boos. Dan voel ik me met 25 jaar agogische ervaring en HBO opgeleid echt niet op waarde geschat en serieus genomen!

Ik heb een fulltime ZZP-praktijk (begeleiding). Vanwege lage WMO-tarieven in mijn regio ben ik aan het rekenen geslagen.

Van het uurtarief gaat af (landelijk geaccepteerde normen):

3% reservering opvangen ziekte (waar moet ik van leven als ik niets reserveer?)
8 % vakantietoeslag (net als iemand in loondienst)
16 % pensioenopbouw (of ik zie af van pensioen opbouwen)
0% onregelmatigheidstoeslag (zie ik zelf van af, ben wel wekelijks in het weekend, 's avonds en 's nachts aan het werk)
35 % niet declarabele uren (reistijd, administratie, bijscholing, rapportage, begeleidingsplannen opstellen, telefoontjes tbv cliënten) Een ZZP-er heeft 35-45 % aan niet declarabele uren, een werknemer 20 % (maar die lasten zijn voor de werkgever, de werknemer krijgt die uren wel betaald).

Er is dan al 62% van het uurtarief op.

In het uurloon zit ook 19 ct per km om van en naar cliënten te gaan.
De overige bedrijfskosten bedragen 4 euro per declarabel uur (boekhouder, software tbv cliëntbegeleiding, telefoon, verzekering, keurmerk, lidmaatschappen, bijscholing, enz.).

Een werknemer in loondienst in mijn sector met mijn opleiding, ervaring verdient 3200 euro bruto. Dat haal ik niet. Geeft niks, want ik werk al 12 jaar met passie. Maar ik wil wel dat mijn werk op waarde geschat wordt en ga niet onder het minimumloon werken.

:D :D
Birgitte Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 17:25

Voor mijn praktijk ben ik op zoek naar een overzicht van uurtarieven voor begeleiding op PGB basis.
Ik weet dat er overzichten zijn, maar ik kan ze niet vinden voor 2015.

Het gaat dus niet over het totaal tarief wat een pgb houder te besteden heeft, maar wat gangbare uurtarieven zijn voor het aanbieden van begeleiding.

Ik kan dit nergens op het internet vinden en aangezien ik graag marktconforme tarieven hanteer, vind ik dit wel belangrijk.

Misschien kunt u mij verder helpen.

Vriendelijke bedankt,

Hartelijke groet,

Lise




Het ligt er aan of je gediplomeerd bent voor de zorg welke je wilt gaan geven.
Elke gemeente gaat zijn eigen maximum tarieven bepalen. Misschien kun je bij de gemeente waar je woont, vragen wat hun tarieven zijn. Als je niet de juiste papieren hebt, wordt je waarschijnlijk een informele zorgverlener en heb je kans dat je straks met het maximumtarief van € 20 te maken krijgt. Bij de juiste diploma's kun je professioneel zorgverlener worden met een hoger uurloon.

Birgitte Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 17:29
Hallo Lise,
Ik hoor ook nogal wat variabele tarieven. Er is ook nogal verschil tussen gediplomeerde begeleiders en niet gediplomeerden. Voor niet gediplomeerden, mantelzorgers is een tarief tot 20, 00 euro bruto gangbaar. Ik ben zelf een HBO er als aktiviteiten begeleidster voor bijv. aktieve alzheimer clienten en vraag bruto 25, oo euro en ben in loondienst van het gezin , van pgb. Ben je zzp dan liggen je tarieven hoger omdat je zelf rekening moet houden met de belasting afdragen.

Succes Birgitte






Voor mijn praktijk ben ik op zoek naar een overzicht van uurtarieven voor begeleiding op PGB basis.
Ik weet dat er overzichten zijn, maar ik kan ze niet vinden voor 2015.

Het gaat dus niet over het totaal tarief wat een pgb houder te besteden heeft, maar wat gangbare uurtarieven zijn voor het aanbieden van begeleiding.

Ik kan dit nergens op het internet vinden en aangezien ik graag marktconforme tarieven hanteer, vind ik dit wel belangrijk.

Misschien kunt u mij verder helpen.

Vriendelijke bedankt,

Hartelijke groet,

Lise




Het ligt er aan of je gediplomeerd bent voor de zorg welke je wilt gaan geven.
Elke gemeente gaat zijn eigen maximum tarieven bepalen. Misschien kun je bij de gemeente waar je woont, vragen wat hun tarieven zijn. Als je niet de juiste papieren hebt, wordt je waarschijnlijk een informele zorgverlener en heb je kans dat je straks met het maximumtarief van € 20 te maken krijgt. Bij de juiste diploma's kun je professioneel zorgverlener worden met een hoger uurloon.

Sonja Geplaatst: vrijdag 23 Januari 2015 14:48
Als zzp-er bepaal je zelf je tarief, ik heb de NZA tarievenlijst geraadpleegd en daarna ZZP NL. Het hangt ook af van je onkosten en leefsituatie.
Je kunt geen vergelijking maken met loondienst en of bemiddelingsbureau's.
Maar, Waarom mogen wij in de zorg niet eens goed betaald worden?
25 euro is echt minimaal voor een gediplomeerde verzorgende of verpleegkundige!
Als je goed presteerd mag je daar ook voor beloond worden, het zit alleen nog niet in de denkwijze van enkele hulpverleners.
Angelique Geplaatst: woensdag 11 November 2015 00:07
Ik ben onlangs gestart als zzper en vindt het ronduit schandalig dat vele pgb- houders een uurloon van 10 tot 15 euro bieden en dan ook nog van je verwachten dat je voor dat bedrag op 5 verschillende tijdstippen per week voor een uurtje per dag komt werken. En sommigen stellen dan ook nog de eis dat je HBO opgeleid moet zijn. Dit tarief is een belediging voor goed opgeleide en ervaren professionals! Ik heb me dan ook ten stelligste voorgenomen niet voor dit tarief te gaan werken want dan ondermijn ik onze beroepsgroep. Ik heb veel respect voor de budgethouders maar door het bieden van zulke lage tarieven lijkt het respect steeds meer een eenrichtingsverkeer te worden.
Tanja Geplaatst: woensdag 11 November 2015 10:11
Vraag bij de gemeente na wat zij goed keuren....zij hebben een tabel...
M.C.T Geplaatst: woensdag 11 November 2015 11:16

Ik ben onlangs gestart als zzper en vindt het ronduit schandalig dat vele pgb- houders een uurloon van 10 tot 15 euro bieden en dan ook nog van je verwachten dat je voor dat bedrag op 5 verschillende tijdstippen per week voor een uurtje per dag komt werken. En sommigen stellen dan ook nog de eis dat je HBO opgeleid moet zijn. Dit tarief is een belediging voor goed opgeleide en ervaren professionals! Ik heb me dan ook ten stelligste voorgenomen niet voor dit tarief te gaan werken want dan ondermijn ik onze beroepsgroep. Ik heb veel respect voor de budgethouders maar door het bieden van zulke lage tarieven lijkt het respect steeds meer een eenrichtingsverkeer te worden.



Het valt mij op, dat U geen minimumtarief noemt in Uw advertentie. Lijkt mij handig en het voorkomt onnodig werk en frustratie over en weer.
Gerard Geplaatst: donderdag 10 December 2015 22:24
Beste Lise,

De tarieven houden enerzijds ook verband met het niveau van opleiding en doelgroep. Maar een gemiddelde is dat voor persoonlijke begeleiding in de meeste tariefoverzichten een bedrag van 37,50 wordt beschreven.
je kunt zekerheidshalve ook altijd het PGB tarieven overzicht van de betreffende gemeente online opvragen.

Met vriendelijke groet,

Gerard



Voor mijn praktijk ben ik op zoek naar een overzicht van uurtarieven voor begeleiding op PGB basis.
Ik weet dat er overzichten zijn, maar ik kan ze niet vinden voor 2015.

Het gaat dus niet over het totaal tarief wat een pgb houder te besteden heeft, maar wat gangbare uurtarieven zijn voor het aanbieden van begeleiding.

Ik kan dit nergens op het internet vinden en aangezien ik graag marktconforme tarieven hanteer, vind ik dit wel belangrijk.

Misschien kunt u mij verder helpen.

Vriendelijke bedankt,

Hartelijke groet,

Lise

Gast Geplaatst: donderdag 10 December 2015 23:20
Sinds de overheveling van het PGB naar gemeenten bepaalt de betreffende gemeente wat het tarief is, te vinden op hun website. Je kunt proberen er onder te gaan zitten, maar aangezien de tarieven al schandalig laag zijn lijkt me dat niet mogelijk.
ik heb ook gezocht naar een overzicht van tarieven voor begeleiding maar dat nog niet kunnen vinden, als jij het alsnog vindt hoor ik het graag.
Nationale Hulpgids team Geplaatst: vrijdag 22 Januari 2016 11:47
Beste lezers van dit onderwerp,

Bekijk ook eens de pgb-tarieven voor 2016:

https://www.nationalehulpgids.nl/pgb/pgb-tarieven.html

Met vriendelijke groet,

Colinda van der Zalm
Het Nationale Hulpgids team
Geplaatst: donderdag 04 Februari 2016 23:22
De PGB-tarieven voor Begeleiding worden hier niet vermeld, alleen dat ze bepaald worden door de gemeenten.
Trudy Geplaatst: zaterdag 06 Februari 2016 13:41

Vraag bij de gemeente na wat zij goed keuren....zij hebben een tabel...



Angelique, ik ben het helemaal met je eens. Ik krijg ook door nu ik hier zo'n 6 weken bezig ben dat men inderdaad zo weinig mogelijk wil betalen maar zoveel als mogelijk je wilt zien. Verder krijg ik door dat vele hier/ pgb zorgverleners geen bedrijf hebben en het er gewoon naast doen en dus het werk doen waar ze niet voor geschoold zijn en zo komen mensen die het als baan/ ZZP hebben maar moeilijk aan hun inkomen. Ik was bv met iemand in onderhandeling die iemand zocht voor beide ouders. Diegene moet injecteren / subcutaan en medicatie geven, 1 van de ouders was dement. Kinderen willen een hulp tegen hulp inkomen 15-20 euro per uur, ik had het idee dat ze wel vanuit de SVB voldoende kregen en zodoende ook de 1 uurtje in de vroege ochtend, en nog 4 u verspreid over de gehele dag/ avond, gehele week. Echt idioot en niet de zorg voor 1 maar voor 2 mensen in een uur.
Ik begreep wel met mijn diploma en kennis kon ze niet dat krijgen wat ze hebben wilden. Er zijn regels omtrent de wet BIG. Dit is een voorbeeld waarbij echt alles geschonden wordt.
Er zijn vaste bedragen voor begeleiding en verpleegkundige. OOK de ZVW geeft PGB , kijk bij de zorgverzekering van hr of mw en je weet de bedragen. Dat ze de formele zorgaanbieder ( AGB, Bedrijfsverzekering, KVK en klachtenregeling) nu hebben ingevoerd vind ik al een stap in de goede richting maar de controle is blijkbaar flut. Te vaak zijn er ongeschoolde mensen bezig met verpleegtechnische handelingen en andere zaken waar ze geen diploma voor hebben en ze werken voor zo'n laag bedrag, dat is ook niet ethisch . Er is voor de gemeente als de Zorgverzekeraar en de Wet - BIG op dit gebied nog een hoop te doen. En ik weiger met mijn verpleegkunde opleiding en post-hbo geschoold in de geestelijke gezondheidszorg voor 15 euro aan de gang te gaan en diegene die dit er voor wil geven, doet aan uitbuiting. Ik zou voor max 2 euro aan de gang zijn per uur met alle kosten van kiwa keurmerkpas , verzekeringen, lidmaatschappen beroepsverenigingen, belastingen, ziektegeld, pensioen, vakantiegeld, AGB en VECOZO ( decl systeem), scholingskosten ( ik wil nl goed zijn in mijn vak) en administratie tijd eraf. Dat begrijpt iedereen toch wel.. o en dan vergeet ik zelfs de reiskosten nog.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.