1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

nieuwe regels pgb

Auteur Bericht
W Geplaatst: maandag 05 Januari 2015 15:28
De gemeente waar ik woon wil 2015 een overgang jaar maken voor de hh1. Wel willen ze het wassen per 1 januari 2015 een algemene voorziening maken. Daarvoor willen ze een wasservice in het leven roepen. Omdat de deadline niet gehaald is stellen ze dat uit tot 1 juni 2015. Nu heb ik een gedeeltelijke indicatie voor was die niet zomaar overgenomen kan worden door een 'wasserette'. Die je dan ook zelf moet betalen. Sowieso is het raar als je een gedeelteljke indicatie hebt dat je opeens je was door een 'wasservice' moet laten doen. Dan moet ik gaan betalen voor het gedeelte dat ik nu zelf kan doen, en het gedeelte dat een wasserette niet over kan nemen wordt dus niet meer gedaan.
Mijn vraag is dus ook of het zomaar kan dat de gemeente een gedeelte van je indicatie tot algemene voorziening maakt.
I.E Geplaatst: maandag 05 Januari 2015 16:43
Een gedeeltelijke indicatie voor wassen? Ik dacht eerst dat het om persoonlijke verzorging ging maar verder lezend zag ik dat het gaat over het wassen van kleding e.d. Maar hoezo dan een gedeeltelike indicatie? Een deel van de was doet u zelf en het andere deel wordt voor u gedaan?
W Geplaatst: maandag 05 Januari 2015 19:22

Een gedeeltelijke indicatie voor wassen? Ik dacht eerst dat het om persoonlijke verzorging ging maar verder lezend zag ik dat het gaat over het wassen van kleding e.d. Maar hoezo dan een gedeeltelike indicatie? Een deel van de was doet u zelf en het andere deel wordt voor u gedaan?



Klopt. het staat onder huishoudelijke hulp, dus gaat het inderdaad om de was doen.
En inderdaad, een gedeelte doe ik zelf. net als mensen een gedeeltelijke indicatie kunnen hebben voor schoonmaken, bv ze doen zelf de afwas en al het lichte afstoffen op sta hoogte ende rest doet de hulp kun je ook een gedeeltelijke indicatie voor wassen hebben. Maar dat maakt verder weinig uit voor mijn vraag.
Marianne Geplaatst: zaterdag 10 Januari 2015 10:47
Een tegenvaller, maar het mag inderdaad, topicstarter.
W Geplaatst: vrijdag 30 Januari 2015 16:12
Inmiddels is duidelijk geworden door een uitspraak van de rechter dat de gemeente dit niet mag. De gemeente mag de regels veranderen maar moet vervolgens wel via een persoonlijk gesprek onderzoeken of deze regels passend zijn. Anders moet de gemeente maatwerk leveren. De gemeente heeft wel keukentafelgesprekken aangekondigd, maar inmiddels hebben ze de voorziening 'was' al afgeschaft zonder gesprek. Dus het eerste bezwaarschrift is de deur uit. Als ze de hele huishoudelijke hulp per 2016 af willen schaffen volgt waarschijnlijk het 2e bezwaarschrift. Word vervolgd zal ik maar zeggen. info over rechtszaak en regels op de site van Ieder in https://iederin.nl/nieuws/17444/stelt-het-keukentafelgesprek-niks-voor--meld-het-ons/
Gast Geplaatst: vrijdag 13 Februari 2015 17:02
Gemeent kiest eieren voor zijn geld !!!!
Na mijn bezwaarschift heeft de gemeente eerst telefonisch geprobeerd of ik mijn bezwaar in wilde trekken. Mooi niet.
Vervolgens kreeg ik een bevestiging van mijn bezwaar en en voorlopige datum half maart voor de behandeling van mijn bezwaarschift.
En deze week.... een brief dat de gemeente mijn situatie nader wil onderzoeken. Met een vaag verhaal erbij dat dit in het belang van de commissie als voor mij is voor een zorgvuldige behandeling van mijn bezwaar. Ze willen daarom de behandeling van mijn bezwaarschift aanhouden, tenzij ik niet akkoord ga, om nader onderzoek te doen.
Mocht na dit nader onderzoek men niet aan mijn bezwaren tegemoet kan komen dan kan er alsnog een hoorzittingsdatum gepland worden.
Dus mensen, maak bezwaar !
accepteer niet zomaar het afschaffen van (delen) van huishoudelijke hulp. Kijk op de site van Ieder in voor tips en lees daar ook over de uitspraak van de rechtszaak die er is geweest op 10 december. De gemeente mag niets zomaar afschaffen of tot algemene voorziening maken voordat ze hebben onderzocht of het voor jou passen is. (middels het beroemde keukentafelgesprek)
En zet goed voor jezelf op een rijtje waarom je de nieuwe regeling niet passend vind zodat je goede argumenten hebt. En neem gerust een vertrouwd iemand mee. Word vervolgd....
W Geplaatst: zondag 15 Mei 2016 09:06
Na een vol jaar in bezwaar en beroepsprocedures gezeten te hebben heeft de rechter mij in het gelijk gesteld. De gemeente mag niet zomaar de HH stoppen, die besluiten zijn door de rechter teruggedraaid. Diep triest dat je naar de rechter moet om de zorg te krijgen die je nodig hebt. En dat op deze manier alleen de mondige mensen die het gevecht met de gemeente aan durven te gaan en volhouden nog de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.