1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Vrij besteedbare bedrag

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: zaterdag 27 December 2014 15:44
Weet iemand hoe een PGB-houder met ingang van 1 januari zijn VTB kan krijgen?

Ik zie nu vaak dat PGB-houders dit bedrag als extra inkomsten zien en naar hun eigen rekening overmaken, of medicatie voorschieten van dit bedrag. Maar nu is het niet meer over te boeken omdat het PGB bij de SVB of de ziektekostenverzekering in beheer is.

Ik neem aan het nu alleen nog besteed kan worden aan waar het voor bedoeld is en dat is voor buitengewone kosten die niet vergoed mogen worden vanuit het PGB. Maar dan moeten wij zorgverleners dat denk ik apart vermelden op de factuur.

Heeft hier iemand meer informatie over?
I.E Geplaatst: zondag 28 December 2014 00:08
Goede zaak da het niet meer overgeboekt kan worden naar de eigen rekening!!!!
Gast Geplaatst: zondag 28 December 2014 11:33
Ben ik helemaal met je eens hoor, ze doen er gewoon hun boodschappen van ;-)
Geplaatst: zondag 28 December 2014 12:05
hallo. het vbb is m.i. niet voor de zorgverleners bedoeld. het is voor extra kosten zoals, hoe klein ook, pennen enveloppen, postzegels, of andere kosten die bijvoorbeeld ook onder de tog kunnen vallen. google maar eens. groetjes
Gast Geplaatst: zondag 28 December 2014 14:39
En wanneer er een indicatie voor begeleiding groep is voor entree. En wanneer ouders dus geen toegang meer hebben tot het pgb zal dit volgens mij apart gefactureerd moeten worden.
Maar misschien is het ook mogelijk om dit gewoon schriftelijk in te dienen bij de SVB
M.C.T Geplaatst: maandag 29 December 2014 13:08
De SVB heeft aangekondigd, dat daar in 2015 nadere info over komt.
Nader Geplaatst: zaterdag 28 Maart 2015 12:50

Goede zaak da het niet meer overgeboekt kan worden naar de eigen rekening!!!!



Wat zitten er soms toch vreselijk niet-nadenkende mensen op dit forum.
De lonen moeten hoog zijn anders komen jullie niet rond, maar als een pgbhouder terecht een budget krijgt om vrij te besteden krijg je dit soort reacties.

Hebben mensen die het eens zijn met de quote weleens gekeken naar de lijst met wat je allemaal NIET van het pgb mag betalen?! Veel meer niet dan wel namelijk. In mijn geval is dat vrij besteedbare bedrag niet eens voldoende om die kosten te dekken.
Linda Geplaatst: zaterdag 28 Maart 2015 15:23
Welke onkosten bedoel je dan Nader?

Vind je ons kortdenkend als wij aangeven dat het VTB niet is bedoeld om je boodschappen van te doen? Je boodschappen hebben toch niks te maken met het PGB?
Nader Geplaatst: zaterdag 28 Maart 2015 19:24

Welke onkosten bedoel je dan Nader?

Vind je ons kortdenkend als wij aangeven dat het VTB niet is bedoeld om je boodschappen van te doen? Je boodschappen hebben toch niks te maken met het PGB?



Nee, ik vind jullie kortdenkend als je er vanuit gaat dat het aan boodschappen op gaat.

Voorbeeld van hulp die ik zelf inhuur en die niet van het PGB betaald worden maar van mijn Wajong:
Begeleid werken/ coaching bij het werken: geen vergoeding
Financiele coaching of zelfs bij bewindvoering: geen vergoeding
Gesprekken instanties: geen vergoeding

Ik vind het niet erg dat ik dingen zelf moet betalen of hulp moet vragen aan buren en ben blij dat ik ook hulp mag inkopen.
Maar ik vind het wel jammer dat wordt aangenomen dat het VTB een onverdiende luxe is en dat er eten van wordt gekocht of gewoon lol mee wordt gemaakt.

Een ongegronde aanname die vrij pijnlijk kan zijn voor de mensen die op jullie hulp rekenen. Soms lijkt het of een deel van de hulpverleners op dit forum niet beseft dat er ook clienten mee lezen.
Star Counseling Geplaatst: maandag 30 Maart 2015 00:13
Even voor de duidelijkheid: het vrijbesteedbare bedrag is VRIJ BESTEEDBAAR. Oftewel de PGB houder mag zelf weten waar hij/zij dat aan uitgeeft en hoeft daar geen facturen voor aan te leveren of verantwoording over af te leggen. Dit vrijbesteedbare bedrag bestaat nog steeds in elk geval gedurende het overgangsrecht en dat kan de PGB houder opnemen middels een speciaal formulier bij de SVB. Het wordt dan op de rekening van de PGB houder gestort.

In de praktijk wordt dit geld gebruik voor alle kosten die niet binnen het PGB vallen maar wel gerelateerd zijn aan het hebben van zorg en een PGB. Kosten als: administratiekosten (papier, kopieën, printerinkt, enveloppen, postzegels, aangetekende brieven), telefoonkosten (lopen aardig op sinds 1/1/15 wegens puinzooi bij de SVB), kosten voor verzorgingmaterialen zoals overschoenen, chirurgische handschoenen en beschermende kleding voor verzorgenden, toegangskosten voor als je een verzorgende of begeleider mee moet nemen naar bijv. zwembad, sauna etc, waarbij persoonlijke verzorging of 1 op 1 begeleiding noodzakelijk is wegens aandoening, kosten voor mee-etende zorgverleners. (jaren hebben zorgverleners de avondmaaltijd mee genuttigd, gratis en voor niks!). en vast nog veel meer dat ik niet genoemd heb! In de praktijk hou je er als PGB houder dus echt weinig tot niets aan over, maar als dat wel zo zou zijn dan zou je er dus ook gewoon boodschappen van mogen doen, omdat het bedrag écht vrijbesteedbaar en verantwoordingsvrij is!
Gast Geplaatst: maandag 30 Maart 2015 10:01
Beste Nader,

Ik zeg niet dat iedereen er boodschappen mee doet, ik zie het alleen gebeuren en daarmee geef ik aan dat ik zie gebeuren dat het budget anders wordt besteed dan waar het voor bedoeld is.

Als ik in het verleden heb zien gebeuren dat iemand een nieuwe schutting gaat laten plaatsen van het VTB dan klopt dat toch niet?
Andere mensen hebben deze 250 euro ook niet te besteden en als deze kosten nou verantwoord moeten gaan worden dan zal er veel geld overblijven waardoor er niet zo bezuinigd hoeft te worden als nu het geval is, waar de budgethouder ook beter van wordt.

Het VTB is bedoeld om onkosten mee te dekken die voortkomen uit de ondersteuning/begeleiding en niet om maar gewoon op je prive rekening te storten en lekker boodschappen van te gaan doen.
Nader Geplaatst: maandag 30 Maart 2015 14:32
Als ik aan het eind van het jaar de 250 krijg geef ik het misschien wel uit aan een fiets. Dat wil niet zeggen dat ik eerder geen kosten heb gehad.
M.C.T Geplaatst: dinsdag 31 Maart 2015 14:39
Hoeveel tijd denk je dat het kost om steeds allerlei mensen uit te leggen, dat zij de regie niet voeren, maar de opdrachtgever?
PGB is ondermeer ingevoerd om de bemoeizucht en regeldrift van zorgverleners in te dammen. U wilt niet weten hoeveel tijd dat kost!
I.E Geplaatst: dinsdag 31 Maart 2015 20:03

Hoeveel tijd denk je dat het kost om steeds allerlei mensen uit te leggen, dat zij de regie niet voeren, maar de opdrachtgever?
PGB is ondermeer ingevoerd om de bemoeizucht en regeldrift van zorgverleners in te dammen. U wilt niet weten hoeveel tijd dat kost!



Wat heeft dit te maken met een vrij besteedbaar bedrag?
M.C.T Geplaatst: woensdag 01 April 2015 16:02
Dat kost allemaal extra energie en tijd, dus geld.
Petra Geplaatst: donderdag 02 April 2015 12:57
Ik vind dat het helemaal afgeschaft moet worden. Mijn clienten ZIN moeten ook zelf hun handschoenen voor de zorgverleners en de postzegels betalen. En als ik een uitje organiseer ( als dat al kan) moet de client en ik dit ook zelf betalen. Vreselijk als ik lees dat iemand dit maar zo gewoon vind en er aan het eind van het jaar een fiets voor koopt. Ik weet zeker dat dit geld hier echt niet voor is bedoeld....... daarom moeten ze het maar snel stoppen en besteden aan andere doelen zoals thuiswonende ouderen waar indicaties worden gekort.
Ad Geplaatst: donderdag 02 April 2015 13:58
Ik ben het als ervaren budgethouder volledig eens met auteur G.Wehcamp.! Uit dit onderwerp blijkt maar weer eens andermaal dat en hoe budgethouders niet om kunnen gaan met de wet- en regelgeving rond een Pgb budget.! Vind je het gek dat er zoveel misstanden ontstaan bij budgethouders en daardoor terugvorderingen ontstaan. Het klinkt arrogant maar er zijn maar weinig budgethouders die de kennis en ervaring hebben om een budget goed te beheren. Nu de regels strakker worden vind er een schifting plaats. Een goede ontwikkeling mijn inziens...Ik zou de budgethouders eens willen adviseren te kijken naar de bestedingslijst op de sites van de zorgkantoren.!! Daar is te lezen wat je wel en niet met het budget mag doen. Er wordt door iedereen maar van alles geroepen zonder eerst naar het antwoord op de vraag op zoek te gaan op internet. Maar roepen is zo makkelijk, toch.?? :?
Alda Geplaatst: donderdag 02 April 2015 15:05
Hallo, Het VTB is bedoeld voor uitgaven die niet direct gedeclareerd kunnen worden uit het PGB en vrij besteedbaar zijn
Ik gebruik dit VTB altijd voor verjaardagen en andere kleine attenties voor mijn werknemers en andere mensen die iets voor me doen. Met groet, Alda.
Frans Geplaatst: donderdag 02 April 2015 15:30
Een zorgverlener heeft helemaal niets met het vrij besteedbaar bedrag te maken, ik vraag mij echt af waar sommige zorgverleners zich mee bemoeien. Zorgvragers hebben genoeg extra kosten waar de meeste zorgverleners geen enkel inzicht in hebben of waar zij zich niet druk over maken.
Een zorgvrager vraagt zich toch ook niet af hoe de zorgverlener de kinderbijslag besteedt ?
Ik ben blij dat sommige zorgverleners, die in dit forum een grote broek aantrekken , niet bij mij komen!!!
Nader Geplaatst: vrijdag 03 April 2015 13:52

Ik vind dat het helemaal afgeschaft moet worden. Mijn clienten ZIN moeten ook zelf hun handschoenen voor de zorgverleners en de postzegels betalen. En als ik een uitje organiseer ( als dat al kan) moet de client en ik dit ook zelf betalen. Vreselijk als ik lees dat iemand dit maar zo gewoon vind en er aan het eind van het jaar een fiets voor koopt. Ik weet zeker dat dit geld hier echt niet voor is bedoeld....... daarom moeten ze het maar snel stoppen en besteden aan andere doelen zoals thuiswonende ouderen waar indicaties worden gekort.



Als je reageert op een topic, lees het even goed door. Scheelt onnozele reacties.

Eerder schreef ik dat ik diverse soorten hulp inhuur die niet van het PGB betaald mogen worden. Het hele jaar door heb ik daarom kosten. Als ik het vrij te besteden bedrag ontvang staat dat in geen verhouding tot de zorgkosten die ik eerder heb gemaakt.

Dus als ik een fiets zou kopen als ik het geld ontvang is dat mijn zaak. Hiermee wilde ik aantonen dat het kan lijken of iemand een schutting/fiets voor dit geld koopt, maar je weet helemaal niet wat voor kosten iemand daarvoor al heeft gemaakt.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.