1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

mentorschap en inkomsten uit pgb

Auteur Bericht
Geplaatst: maandag 22 December 2014 10:29
hallo
sinds een paar maanden ben ik mentor geworden voor de dochter van een vriend van mij.
per januari 1-1-2015 ga ik haar ook begeleiden via zijn pgb, betaald dus.Het mentorschap doe ik vrijwillig en ontvang daar geen vergoeding voor.Nu heb ik vandaag van iemand gehoord dat dit niet mag omdat ik al mentor ben en er sprake zou zijn van belangenverstrengeling.Nu is mijn vraag mag ik deze vrouw betaald begeleiden via zijn pgb ook als ik mentor ben of is dit verboden?
M.C.T Geplaatst: maandag 22 December 2014 13:51
Dat mag. U zult dat met haar bewindvoerder moeten afspreken.
PGB is er voor mensen, die regie kunnen voeren. Zo niet dan hoort er een bewindvoerder te zijn, met wie de afspraken gemaakt moeten worden. Anders behoort er geen PGB te zijn.
Een mentor is geen curator en behoort de regie, dus niet over te nemen.
Geplaatst: dinsdag 23 December 2014 13:39

Dat mag. U zult dat met haar bewindvoerder moeten afspreken.
PGB is er voor mensen, die regie kunnen voeren. Zo niet dan hoort er een bewindvoerder te zijn, met wie de afspraken gemaakt moeten worden. Anders behoort er geen PGB te zijn.
Een mentor is geen curator en behoort de regie, dus niet over te nemen.




Bedankt voor je reactie
Ik heb dit met haar bewindvoerder besproken en die heeft er geen probleem mee,maar ik vroeg me dit af omdat er veel gesproken wordt over belangenverstrengeling.
M.C.T Geplaatst: dinsdag 23 December 2014 20:41
Goed, dat U daarop verdacht bent. Dat levert een goed gesprek met de bewindvoerder op over de vraag of dit vanuit betrokkene gezien een goede oplossing biedt. Bovendien heeft de kantonrechter daardoor ook evt. de kans om mee te kijken.
Dat lijkt mij een stuk beter dan dat iemand uitsluitend afspraken met zichzelf maakt.

In de ogen van het zorgkantoor en de SVB is het dan ook goed geregeld.
Marianne Geplaatst: donderdag 25 December 2014 12:19
Er is wel degelijk sprake van belangenverstrengeling. De mentor hoort toe te zien op de kwaliteit van de zorg. Dan moet je dus je eigen werk beoordelen.
Desalniettemin ben ik ook hulpverlener voor mijn zoons waarvan ik ook mentor ben.
M.C.T Geplaatst: donderdag 25 December 2014 19:17
Zolang netwerkzorg nog uit PGB betaald mag worden ligt het gevaar van belangenverstrengeling altijd op de loer.
Zeker als betrokkene zelf geen regie kan voeren beoordelen anderen wat diens belangen en wensen zijn.
Bij bewindvoering en mentorschap is er in dat opzicht formeel iets geregeld.
Als derden klachten hebben kunnen die rechtstreeks naar de kantonrechter om over de mentor en bewindvoerder te klagen, waardoor er een onafhankelijk toets kan volgen. Het overnemen van regie is daardoor enigszins geformaliseerd en de verantwoordelijkheid is helder en transparant..

De afgelopen jaren is het daarmee een aantal keren fors fout gegaan: Instellingen, die thuislozen opvangen, PGB aanvragen voor betrokkene en vervolgens alle regie overnemen. Gevolg: Minimale zorg tegen maximale tarieven, en wanneer het fout gaat is het risico voor de cliënt!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.