1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Jeugdzorg en WMO

Auteur Bericht
Gast Geplaatst: donderdag 11 December 2014 09:39
Drie jaar geleden vroeg ik samen met de moeder van een cliënt een herindicatie aan voor een jongeman met ADHD en ODD.

De jongeman had klasse 3 individuele begeleiding, klasse 1 groep en klasse 1 verblijf. Helaas verloren we de indicatie verblijf.
Er bleef echter een redelijke hoge indicatie over, waarvan mijn client toch nog naar verblijf kon en dit werd ook goedgekeurd door het Zorgkantoor.

Een jaar later moeten we wederom voor een herindicatie en wat gebeurt er? De client schiet naar klasse 2. Daarvan werd het moeilijker om toch verblijf te kunnen bekostigen, maar moeder vond het belangrijker dat ze af en toe even op adem kon komen dus ze stuurt haar kind toch naar het weekendje weg.
Een jaar later wederom herindicatie en dan gebeurt het volgende: Jeugdzorg eist dat er KPG wordt ingezet voor de jongeman. Ouders hebben echter alle trajecten al doorlopen en er valt de ouders niks meer bij te brengen. Mijn client heeft begeleiding nodig en niet de ouders. Ze kennen een herindicatie toe voor een half jaar en in dat half jaar moet de KPG opgestart worden en verwachten ze dat er daarna geen begeleiding meer nodig is.
Mijn client heeft echter ADHD en ODD zit op Cluster 4 onderwijs en is echt niet ineens van deze diagnose af, dus we gaan in bezwaar.
Het bezwaar wordt toegekend en we krijgen een indicatie van een jaar en de indicatiesteller wordt verteld dat KPG niet genezend werkt.

We moeten dit jaar weer voor een herindicatie en helaas wederom zeurt Jeugdzorg over de KPG en stelt dit opnieuw als eis. Moeder is het gevecht ondertussen zo zat en laat het er maar bij zitten. Zij besluit de indicatie te laten verlopen.

Moeder zelf ook belast met een diagnose heeft een herindicatie nodig en we melden ons al bij de WMO (CIZ omzeilen we deze keer) afgelopen week word ik gebeld door de WMO. Ik heb een uitgebreid verslag gemaakt en verteld over de thuissituatie en wat er dan gebeurt is niet te geloven. De dame van de WMO verteld mij dat niet alleen moeder een indicatie nodig heeft, maar het belangrijk is dat haar kind een indicatie verblijf krijgt toegekend en ze willen graag een afspraak maken om dit te bespreken.
Dus we vragen nu helemaal nergens om en de WMO komt er zelf mee. Hoe krom kan het zijn?

Waar is Jeugdzorg dan mee bezig? hebben ze geen idee welke gevolgen hun besluit kunnen hebben, want op deze manier worden kinderen onnodig uit huis geplaatst.

Mijn advies is nu dus aan mensen die voor hun kind gekort zijn op hun indicatie om toch via de WMO een ophoging aan te vragen, ze zijn minder halsstarrig dan Jeugdzorg.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.