1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

2500 euro vrij besteedbaar.

Auteur Bericht
Ineke Geplaatst: dinsdag 27 Februari 2007 22:42
Ik werk met verschillende klanten die een pgb hebben, nu wordt er gezegd dat er 2500 euro niet hoeft te worden gespecificeerd naar het zorgkantoor. Dit i.v.m. minder administratie voor de clienten. Mijn vraag is of er iemand is die mij een antwoord kan geven of de belastingdienst niet wil weten wat er met het geld is gebeurd. Ik voorzie problemen omdat het mij logisch lijkt dat de belasting dit bij de inkomsten kan gaan optellen. Dit zou voor sommige mensen kunnen betekenen dat ze net boven een bepaald inkomen komen, zodat ze niet meer in aanmerking komen voor b.v. huursubsidie
Geplaatst: woensdag 28 Februari 2007 13:05
De eerste 2500 hoef je niet meer te verantwoorden, dit om de administratieve lasten voor budgethouders te verminderen. Hoe het met belastingen zit vraag ik mij ook af. Alhoewel ik niet denk dat het bedrag bij je inkomen wordt opgeteld, want die 2500 is gewoon PGB en PGB wordt niet bij je inkomen opgeteld. Maar: als men van die 2500 geen administratie bijhoud (wat dus niet meer hoeft vanwege administratieve lasten verminderen!), dan weet men aan het eind van het jaar niet meer aan wie/wat die 2500 is besteed, dus kan men dat ook niet invullen op de jaarlijkse belastingformulieren die je als PGB houder in moet vullen en op stuurt naar het zorgkantoor (die ze weer doorstuurd naar de belastingdienst). Dus moet je die formulieren nog invullen voor die eerste 2500? en zo niet: kan de belastingdienst niet alsnog eisen van budgethouder dat deze verteld aan wie het bedrag is besteed? Of ligt die opgave plicht in dit geval bij de zorgverlener(s)?
(Ik weet wel dat budgethouders met een budget tot 2500 deze formulieren voor de belastingdienst niet meer hoeven in te vullen)
Geplaatst: woensdag 28 Februari 2007 19:10
Hebt u een netto persoonsgebonden budget gekregen van € 2.500 per jaar of minder, dan hoeft u geen verantwoording af te leggen over de besteding van dit budget. U kunt het dus volledig naar uw eigen inzicht besteden. U kunt het niet alleen gebruiken om zorg en begeleiding in te kopen, maar zo mogelijk ook om uw administratie uit te besteden of om lid te worden van Per Saldo. Deze eerste € 2.500 wordt ook wel het 'verantwoordingsvrije bedrag' genoemd.

je kunt er dus alleen rekeningen naar een ANDER toe mee betalen. en geen rekeningen voor zorg of begeleidng, het kan dus nooit als geld voor jezelf worden gebruikt want je kan alleen jezelf uit betalen door een zorgfunctie: dus als loon. je kunt het alleen aantonen met bonnen of offertes die van een ander bedrijf zijn.

als je zorg in begeleiding of verzorging uitbetaalt aan jezelf heb je een baan en moet je belasting betalen.
Ineke Geplaatst: maandag 12 Maart 2007 22:10
Het is mij nog steeds niet duidelijk. Ik weet dat iemand met een persoonsgebonden budget geen verantwoording over de eerste 2500 euro hoeft af te leggen aan het zorgkantoor. Maar het lijkt mij niet logisch dat de belastingdienst zomaar accepteerd dat mensen met een pgb de 2500 euro ook daadwerkelijk aan derden hebben uitbetaald. Mijn indruk is dat je als pgb ontvanger er verstandig aan doet om toch alle rekeningen en bonnen te bewaren waarmee je kan aangeven hoe je het geld hebt besteed. Klopt dit idee of zit het toch anders? Misschien ben ik wat te achterdochtig, maar ik heb de indruk dat alleen het zorgkantoor hier minder administratie door krijgt maar dat je als gebruiker van het PGB nog alles bij moet houden.
Geplaatst: dinsdag 13 Maart 2007 19:27
op de site van de svb, kun je het ook lezen, maar daar staat:

--------------------------------------------------------------------------------
Het verantwoordingsvrije bedrag is verhoogd naar €2500,00 , wat betekent dit voor mij?
Voor u als budgethouder houdt deze maatregel in dat u over de eerste € 2500,00 geen verantwoordingsformulieren en geen jaarlijks opgaafformulier hoeft te versturen naar het zorgkantoor. Het resultaat is een administratieve lastenvermindering.

Let op: Het Persoonsgebonden budget wordt verstrekt voor zorg. De regeling brengt met zich mee dat er een schriftelijke overeenkomst met de zorgverlener of de zorgverlenende instantie moet worden gesloten. De zorgverlener ontvangt van u loon of een vergoeding. Inkomsten uit arbeid dienen jaarlijks te worden verstrekt (aangifte) aan de Belastingdienst. Dit geldt ook voor het verantwoordingsvrije bedrag

Het Persoonsgebonden budget dat u vanaf 1 januari 2007 voor hulp bij het huishouden van uw gemeente ontvangt, valt niet onder deze AWBZ regeling.
Geplaatst: maandag 27 Augustus 2007 13:20
Vraagje:

Hoe hebben jullie dit voorgaande jaren geregeld met de belastingdienst.
Een ieder van ons had een vrijbesteedbaar bedrag van 1,5 % van het netto jaar PGB met een minimum van 250 euro.
Ik heb dit o.a. gebruikt voor postzegels- enveloppen- en printpapier ivm PGB administratie, entree van dagjes uit van begeleidster met m'n dochter enz....
Heb hier nooit bonnetjes van bewaard, en er is niemand geweest die ooit een waarschuwing heeft gegeven ivm belastingdienst die die over nog een naheffing zou doen.
Ik zie het zo, je hebt een bepaald netto pgb, je verantwoord aan het zorgkantoor wat je moet verantwoorden, aan het eind van het jaar geef je keurig op aan welke zorgverlener wat is betaald. Zorgkantoor verstrekt precies dezelfde gegevens aan de belastingdienst.
Waar zijn we bang voor?
Controle door belastingdienst zou betekenen dat alle PGB-houders standaard een aanslag zouden krijgen voor de betalen loonbelasting over een bedrag van 2500 euro. Aan ons dus de taak om een bezwaarschrift in te dienen, op basis van alle bewaarde bonnetjes.
Ik zie dit nog niet echt gebeuren........hoezo lasten verlichting tav PGB administratie?

Als mijn redenatie (echt) niet klopt hoor ik het natuurlijk graag.
Groetjes Bimmie
Ineke Geplaatst: vrijdag 07 September 2007 17:58
Wat ik begrepen heb is die 2500 natuurlijk voor zorg inkopen bedoeld. Maar ik heb het nagevraagd bij iemand die voor mij de belasting invuld. Voor mensen met een PGB die hoeven geen verantwoording af te leggen.
Maar als hulpverlener moet je natuurlijk wel belasting betalen over de inkomsten die je krijgt. Het 250 euro vrij te besteden bedrag was o.a. voor administratie kosten zoals postzegels briefpapier en andere zaken die er nog bij komen kijken. Het wil naar mijn idee niet zeggen dat je als budgethouder moet kunnen laten zien aan welke hulpverlener je dit hebt uitgegeven, maar wel wat er voor is gedaan. Ik neem een voorbeeld. Als een gehandicapt kind die een PGB heeft eens een keer een weekeindje weg wil en er gaat begeleiding mee, kan volgens mij en het weekeindje en de begeleiding ervan worden gedeclareerd. Het is dan wel logisch dat de bonnen van entree en zo worden bewaard. Ik hoop dat ik gelijk heb, want dit is de informatie die ik heb gekregen.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.