1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Reistijd doorbelasten tegen gelijk uurtarief begeleiding

Auteur Bericht
Sandra Geplaatst: dinsdag 25 November 2014 20:25
Mag dit? Reistijd doorbelasten tegen gelijk uurtarief begeleiding?

Hulpverlener zegt: Mijn tarief is € 48,00 per uur. Reistijd wordt doorbelast tegen een gelijk tarief. Indien u een PGB heeft voor individuele begeleiding en er in uw indicatie gesproken wordt over behoefte aan overzicht, structuur in huis en omgeving, bestaat de mogelijkheid dat mijn dienstverlening wordt vergoed uit uw PGB.


Zorgvrager zegt: Volgens de website van PerSaldo mag geen reistijd doorbelast worden tegen een gelijk uurtarief begeleiding: voor reiskosten geldt een vastgestelde vergoeding van €0,19 per km. Zie hiervoor het overzicht van de Vergoedingenlijst voor Begeleiding.

Hulpverlener zegt: U geeft aan maximaal 3 uur per afspraak te willen besteden. Omdat ik diverse opdrachtgevers heb, ik veel reis overdag en de kosten van € 0,19 mijn reiskosten niet dekken, hanteer ik de in mijn eerdere mail genoemde tarieven. De duur van de inzet heeft hier invloed op.
Judith Geplaatst: woensdag 26 November 2014 15:20
de zorgaanbieder mag dit zo vragen en willen, maar de zorgvrager kan de reistijd niet verantwoorden en dus niet betalen uit pgb... 0,19 cent per km is een hele normale vergoeding.
Marianne Geplaatst: donderdag 27 November 2014 12:26
Idd, reistijd mag niet gerekend worden. Vanaf 2015 mag km-vergoeding ook niet meer gerekend worden door professionals? Dit wordt dan geacht in het uurtarief verrekend te zijn. Een uitzondering zijn familieleden met een max. 20 euro-tarief, die mogen nog wel km-vergoeding rekenen in 2015.
Eline Geplaatst: maandag 01 December 2014 09:10

Idd, reistijd mag niet gerekend worden. Vanaf 2015 mag km-vergoeding ook niet meer gerekend worden door professionals? Dit wordt dan geacht in het uurtarief verrekend te zijn. Een uitzondering zijn familieleden met een max. 20 euro-tarief, die mogen nog wel km-vergoeding rekenen in 2015.


Heb je hier een bron van? Ik ben hier als professional namelijk niet van op de hoogte en heb net alle zorgovereenkomsten voor 2015 getekend. En daarin heb ik de km-vergoeding van €0,19 per km. los opgenomen en niet in mijn uurloon... :?

Wat betreft de oorspronkelijke vraag : als het om hulp per 1 jan 2015 gaat, dan zou een tarief van €48 incl reisKOSTEN (als hetgeen v.Cadsand zegt klopt) nog niet zo vreemd zijn, afhankelijk van de afstand die afgelegd moet worden. Aangezien de reiskostenvergoeding dan daarbij in zou zitten.
Zorgverlener wil echter volgens mij de reisTIJD vergoed zien en dat mag niet vergoed worden uit een PGB. Dan zal dan voor eigen rekening zijn en dan wordt het een duur grapje voor de budgethouder.
I.E Geplaatst: maandag 01 December 2014 12:51
Of het nu wel of niet mag, als je het als zorgvrager het hier niet mee eens bent dan zoek je toch een andere zorgaanbieder!!!!!!
M.C.T Geplaatst: dinsdag 02 December 2014 13:20
PGB gaat over "handen aan het bed". Dan hoort de reistijd in het uurtarief te zijn verdisconteerd. Bij € 48.- per uur lijkt mij dat het geval, evenals vergader,rapportage en voorbereidingstijd.
Myriam Geplaatst: donderdag 04 December 2014 12:54
€48,- incl reiskosten lijkt me een zeer redelijk tarief, zeker omdat het niet om 1 uurtje gaat maar 3 uur per keer.
Ook ik heb trouwens overeenkomsten afgesloten met een km-vergoeding van € 0,19. Als dat niet meer mag in 2015 dan zou ik nu nieuwe contracten af moeten sluiten. Waar kan ik de informatie vinden dat de km-vergoeding komt te vervallen? Ik neem aan dat het hier alleen over woon- werkverkeer gaat en niet over vervoer van de client zelf.
Star Counseling Geplaatst: donderdag 04 December 2014 20:08

€48,- incl reiskosten lijkt me een zeer redelijk tarief, zeker omdat het niet om 1 uurtje gaat maar 3 uur per keer.
Ook ik heb trouwens overeenkomsten afgesloten met een km-vergoeding van € 0,19. Als dat niet meer mag in 2015 dan zou ik nu nieuwe contracten af moeten sluiten. Waar kan ik de informatie vinden dat de km-vergoeding komt te vervallen? Ik neem aan dat het hier alleen over woon- werkverkeer gaat en niet over vervoer van de client zelf.



Ik heb nu al van verschillende cliënten uit verschillende gemeenten gehoord dat idd de km reiskostenvergoeding niet meer mag. Voor de zekerheid heb ik nu met iedereen een overeenkomst afgesloten met een tarief waarin de reiskosten verrekend zijn.
Geplaatst: zaterdag 06 December 2014 12:34
In verband met bovenstaande vraag ik me het volgende af: een vriendin heeft geïndiceerde zorg via buurtzorg; men hanteert daar een tarief voor alle patiënt gerelateerde zorg (dus ook het lezen van mail en reistijden); het tarief is 60 euro per uur.

Kan iemand me zeggen, of dit reëel is nu en hoe het dan volgend jaar gaat of zou moeten gaan?
M.C.T Geplaatst: zaterdag 06 December 2014 16:10
Verpleging en persoonlijke verzorging gaan naar de ziektekostenverzekeraar en daar verandert niets in.

Bij buurtzorg werkt iedereen in loondienst. Incl. werkgeverslasten, vakantie, vakantiegeld en eindejaarsuitkering kost een werknemer bij buurtzorg minimaal € 40.- per feitelijk gewerkt uur. Daar komt het ziekterisico nog bij. ( maximaal twee jaar doorbetalen).
Daarbij hebben grotere instellingen ook nacht en weekenddiensten, die nodig zijn als hulp ook op afroep beschikbaar moet zijn.
Bij een andere instelling ben ik zo'n tarief ook tegengekomen en dat moest minimaal betaald worden per bezoek. ( 15 min).
Dit tarief is dus niet ongebruikelijk, maar een PGB is in de regel niet voldoende om dit tarief te betalen.
Voor persoonlijke verzorging lijkt mij € 60.- te hoog.
Uw vriendin zou kunnen overwegen particulier verpleging in te kopen.
Een alternatief is PGB omzetten in ZIN.
Marianne Geplaatst: vrijdag 19 December 2014 00:07
De informatie dat reiskosten alleen nog door familieleden mogen worden opgevoerd: heb ik gelezen bij Per Saldo. Check de standaardcontracten van de SVB en je ziet het daarop terug.
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 19 December 2014 17:22

De informatie dat reiskosten alleen nog door familieleden mogen worden opgevoerd: heb ik gelezen bij Per Saldo. Check de standaardcontracten van de SVB en je ziet het daarop terug.



Alleen nog door familieleden??? Huh hoezo?
Marianne Geplaatst: vrijdag 19 December 2014 17:34
http://www.svb.nl/int/nl/ssp/salarisadministratie/salaris_reiskosten_bepalen/reiskosten/ Hier vind ik inderdaad toch iets anders.
Suzanne Geplaatst: woensdag 07 Januari 2015 00:34

De informatie dat reiskosten alleen nog door familieleden mogen worden opgevoerd: heb ik gelezen bij Per Saldo. Check de standaardcontracten van de SVB en je ziet het daarop terug.




Als ik de zorgovereenkomsten nakijk, zie ik dat reiskosten wel aan alle zorgverleners gegeven mag worden. Ik lees nergens, ook in uw link niet, dat dat alleen voor familieleden geldt.

Alleen in de contracten met freelancers niet, omdat die al in het uurtarief zitten.
Geplaatst: zaterdag 17 Januari 2015 07:55
reistijden worden niet vergoedt vanuit een pgb. onzin verhaal. vele werkgevers doen dat ook niet als een werknemer besluit om uren te wilen reizen om een client te willen helpen. dan is dat diens keuze. pgb is niet bedoeld om die uren te vergoeden. dat zou wel handig zijn . bv ik ga in maastricht werken en ik woon in groningen . en de pgb persoon moet mijn uren betalen van reizen . wat gebeurd er dan bij die persoon thuis niets. EN DIE PERSOON krijgt geld voor reizen a 48 euro per uur voorts eist die ook nog 3 uur .
EN moet het budget van de pgb houder daar aan besteed worden???? onzin verhaal en 48 euro is een behoorlijk loon. geldtrekkers. als je voor pgb werkt hou je aan de regels je mag reiskosten vergoeden tot een maximum van 50 km . 19 ct per km indien een hulpverlener verder woont moet doe het uit eigen zak betalen. ook de uren reizen je werkt voor pgb of niet .
of je gaat iets anders zoeken. en heb je klachten ga naar zorgkantoor enz en val mensen met een pgb er niet mee lastig die moeten ook bezuinigen . En hebben met regels te maken. je reistijden un het uurtarief opnemen is fraude . vraag me af of die mensen echt wel zorg willen bieden. of gebruiken ze pgb dat ze er goed geld aan overhouden. ik zeg weg met deze mensen. Hulpverleners lees de regels 48 euro per uur belachelijk en dan ook nog uren berekenen van reizen en de eis dat je 3 uur afneemt. Je kunt je afvragen of die persoon wel zo goed is als je zoveel tijd hebt om te reizen . reizen is geen hulp bieden thuis. weg er mee . 48 euro per uur en dan 3 uur per dag. mooie inkomsten en dan ook nog de reistijd vergoeden. tja ???????.. :evil: weg ermee
Myriam Geplaatst: donderdag 22 Januari 2015 13:16
In de zorgovereenkomst voor freelancers staat duidelijk dat reiskosten in het uurtarief zitten; zie vraag 7.
In de zorgovereenkomst zijnde een arbeidsovereenkomst kun jee reiskosten aangeven bij vraag 11.
Verder wordt in de overeenkomst met een instelling geen melding gemaakt van reiskosten. Ik neem aan dat hier alleen sprake is van een uurtarief incl. alle overige lasten die de zorginstelling conform zijn CAO verplicht is te betalen aan zijn werknemers, zoals vakantietoeslag, wellicht reiskosten etc...
€48 per uur lijkt mij meer dan voldoende om die kosten uit te betalen, zekere als het meer dan 1 uur per keer is.
Margot Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 13:19
Nee, reistijd mag niet vergoed worden uit het pgb.
Echter wil ik toch reageren op bovenstaande; dat 48 euro zo veel betaald zou zijn; voor een zpp er is dit toch echt een redelijk normaal bedrag. Mensen vergeten dat een zpp er alles moet betalen van dit bedrag , belasting, ziektegeld , vakantiegeld, aansprakelijkheidsverzekering , pensioenverzekering , noem maar op.
Verder is het als zpp er moeilijk om 8 uur werken op een dag te halen , omdat je steeds met [onbetaalde] reistijd tussendoor zit.
Ik ben het dus eens dat deze persoon iets onredelijks vraagt ; hij mag geen uurtarief rekenen voor reistijd , maar 48 euro per uur [ dus INCLUSIEF de reistijd] dat is echt redelijk naar mijn mening. Ik zie te vaak allerlei oproepen van budgethouders die zorg willen inkopen voor 15 euro per uur. Sorry , maar dat is pas onredelijk!
Margot Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 13:20
zzp er bedoel ik...
I.E Geplaatst: woensdag 28 Januari 2015 15:42

zzp er bedoel ik...



Helemaal met je eens !! Zag ze vandaag ook weer staan b.v.hulp /begeleiding op zaterdag/zondag voor een tarief van 10-15 euro. Echt niet normaal en om in de geest van degene te blijven waar jij volgens mij op reageerde Deze zorgvragers...........weg ermee!!!
Gea Geplaatst: zondag 17 Mei 2015 18:34

. Ik zie te vaak allerlei oproepen van budgethouders die zorg willen inkopen voor 15 euro per uur. Sorry , maar dat is pas onredelijk!



Nou, zo onredelijk vind ik dat niet hoor. De kwaliteit van zorg of begeleiding is niet te toetsen aan het feit of je ZZP-er bent of niet .
Als budget houder zou ik ook niet een dure kracht aannemen als ik hetzelfde kan krijgen voor minder.

Daarnaast vind ik het niet integer om uurloon te verhogen om zo die kilometervergoeding te dekken uit een budget die
bestemd is voor zorg en begeleiding .. Ik heb het altijd al gezegd : de marktwerking binnen zorg en welzijn leid tot beroepsdeformatie .Dit is zo`n voorbeeld.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.