1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

hoeveel administratie voor pgb-houder

Auteur Bericht
Esther Geplaatst: dinsdag 11 November 2014 16:43
Goedemiddag,

Via een bemiddelingsbureau werk ik voor een demente mw, waarvoor afgelopen zomer een PGB is aangevraagd. Ik werk met nog 2 zzp'ers bij deze mw. Nou wil ik weg bij dit bemiddelingsbureau en rechtstreeks voor deze mw gaan werken. Mijn collega zzp'ers willen wel via het bemiddelingsbureau blijven werken. De dochter van mw twijfelt of ze mij wel rechtstreeks via het PGB wil laten werken, omdat ze bang is dat ze dan veel administratieve rompslomp op haar bordje krijgt. Ik heb haar gezegd dat ik voor haar ga uitzoeken wat deze verandering voor haar zou gaan betekenen. Kunt u mij zeggen wat er allemaal op haar af gaat komen als ik rechtstreeks via het PGB ga werken en mijn collega's bij het bemiddelingsbureau blijven, dat destijds ook de indicatie e.d. geregeld heeft? En hoe zal dat straks zijn in 2015? Graag jullie reactie.

groeten van Esther
M.C.T Geplaatst: dinsdag 11 November 2014 22:01
Dat hangt af van het contract, dat U heeft met het bemiddelingsbureau. Als daarin een concurrentiebeding staat, mag U deze cliënt niet van hen overnemen.
Voorts vind ik het niet horen, dat een bemiddelingsbureau kennelijk een PGB beheert. Wellicht is het tijd om een onderbewindstelling aan te vragen, waarna een bewindvoerder benoemd wordt, niet zijnde het bemiddelingsbureau. Familieleden kunnen zonder advocaat rechtstreeks bij de kantonrechter een onderbewindstelling aanvragen. Zie: www.goedvertegenwoordigd.nl
Het is heikel om een contract af te sluiten met iemand, die daarvan de gevolgen niet overziet. Vanuit professioneel oogpunt is dat onethisch.
Zoals het er nu op lijkt speelt het bemiddelingsbureau de baas en zijn hun fouten voor rekening van de cliënt.
Dus eerst een OBS regelen en daarna met de bewindvoerder de afspraken maken!

Technisch is dat niet moeilijk: Als Uw cliënt een ZZP heeft:
- Een zorgbeschrijving maken.
- Een contract opstellen. Zie op de website van de SVB voor modelcontracten.
- Contract en zorgbeschrijving naar het zorgkantoor sturen.
- Contract eveneens naar de SVB sturen.
- In januari kan de cliënt aan de SVB doorgeven wat maandelijks betaald moet worden.

Als Uw cliënt geen ZZP heeft, maar wel een indicatie voor verpleging en verzorging, moet zij per 1-1 bij de zorgverzekeraar zijn voor PGB betalingen. Die hebben nog niets laten weten. Dus het wordt nog spannend hoe dat zal gaan.
Suzanne Geplaatst: donderdag 13 November 2014 14:25
Ik ben het helemaal met bovengenoemde reactie eens. Het is wel heel vreemd als je je hele budget overlaat aan een bemiddelingsbureau, terwijl de kinderen niet weten hoe een PGB werkt.
Wie weet hoeveel geld zo'n bureau er van overhoudt. Maar bovendien heeft zo'n bureau alle macht in handen.

Zulke bureaus zouden eigenlijk verboden moeten worden.
Geplaatst: vrijdag 14 November 2014 16:29
Ik heb ook een poosje via een bureau zorg ingekocht voor mijn zoon omdat er spoed bij was.
Ik moest 42,- euro p u betalen, bleek later dat de mensen die het werk deden onder de 15 euro kregen!!!!!
waren zelf ook niet op de hoogte wat ze werkelijk per uur kregen!
Ik ben er zodra het kon weggegaan en zelf mensen ingehuurd
fransje
Annet Geplaatst: vrijdag 14 November 2014 16:50
Als mensen niemand hebben of zelf hun administratie niet goed kunnen regelen kunnen ze beter niet voor een PGB kiezen.
Mensen kunnen zelf een testje doen op Per Saldo of een PGB geschikt voor hun is.
Per 1-1-2015 kunnen mensen met een indicatie ook een eigen zzp 'er verzorging/begeleiding inhuren via de WMO, dan houden ze zelf de regie en kunnen hun eigen zorgverlener kiezen. Een zzp 'er is en blijft altijd een stuk goedkoper dan iemand via een organisatie
Esther Geplaatst: vrijdag 14 November 2014 18:15
Bedankt voor jullie reacties!
groet, Esther

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.