1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

wat vinden jullie ervan ?

Auteur Bericht
Anja Geplaatst: zondag 09 November 2014 20:42
Ik krijg een pgb tarief aangeboden van €250 voor 24 uurs zorg slaap/waak in het weekend.
Voor dagzorg en slaap/waak van 17.00 tot 08.00 een tarief van € 180,
Is dit een eerlijk tarief?

Afem
Linda Geplaatst: zondag 09 November 2014 23:59
Zelf maak ik altijd de volgende berekening, ik werk regelmatig nachtdiensten voor een uitzendbureau en verdien dan 150 euro schoon per nacht. Ik bouw dan vakantiegeld op en krijg ziektegeld als ik ziek wordt en bouw ook pensioen op. Een dienst duurt hooguit 9 uur.
Doe dit gemakshalve even keer twee dan zitten we op 18 uur en hoor ik dus 300 euro schoon te krijgen.

Dan heb je eigenlijk het antwoord al dat 250 euro voor een 24-uursdienst te laag wordt betaald.

Ooit heb ik op basis van het PGB bij iemand met ALS 24uurs-diensten gedraaid en dat was erg zwaar werk en dat betaalde 366 per dienst. In de nacht werd ik ongeveer drie keer geroepen voor hulp bij het draaien.
Deze cliënt had een indicatie voor 24 uurszorg en het jaarbudget was gedeeld door het aantal dagen in het jaar en dan kwam je op 366 euro uit per dienst.

Ook heb ik gewerkt bij een dame waar ik alleen aanwezig was in de nacht en er eigenlijk nooit uit hoefde te komen, de ander dag kon ik dus gewoon werken en dat betaalde 180 euro per nacht.

Op dit moment staat er op deze site ook een oproep voor 24-uursdiensten en die bieden een tarief van 150 euro????? dat is absoluut zeer onderbetaald, door deze berichten krijgen andere zorgvragers het idee dat het tarief redelijk is.
Dus of de indicatie is niet orde en er hoort een ophoging aangevraagd te worden of er zit iemand in de zorg die een hoger tarief ontvangt waardoor er minder overblijft voor andere zorgverleners, vaak zie je dit wanneer er familie ook zorg verleent.

Het is dus jouw overweging om er voor te gaan werken of niet, er zijn namelijk genoeg zorgverleners die er wel voor komen werken en op deze manier deze misstanden in stand houden, echter wanneer er een zorgverlener in beeld komt die een hoger tarief betaald zijn ze snel overgestapt en op deze manier zit een zorgvrager voor een dubbeltje op de eerste rang en is het verloop van zijn of haar zorgverleners erg hoog.

Persoonlijk zal ik voor dit tarief niet komen werken en als we nou allemaal deze instelling aannemen, dan worden de tarieven vanzelf een stuk redelijker en komen deze misstanden steeds minder vaak voor. Voor dit tarief werk ik namelijk liever voor een uitzendbureau en heb ik in mei lekker vakantiegeld en als ik ziek word krijg ik ziektegeld en op mijn 69e krijg ik pensioen ;-)
Ad Geplaatst: donderdag 13 November 2014 13:14
Lees voordat de discussie verder gaat dit bericht van het Zorginstituut Nederland (voorheen het CvZ) :
Dit is uit het info bulletin van November '14. !!

1. Kortdurend verblijf / logeeropvang
In 2015 zal de functie ‘kortdurend verblijf’ anders gaan heten,te weten ‘logeeropvang’.
Officieel heet hetgeen u inkoopt alleen ‘logeeropvang’ op het moment dat u dat inkoopt bij een zgn. toegelaten instelling. U mag
dan alle kosten, van zowel de zorg als van het verblijf (overnachting, eten en drinken) uit het PGB betalen. Uiteraard kunt u
ook elders logeren, maar u mag dan alleen de zorg die u ter plekke heeft gehad uit het PGB betalen. U kunt het dan niet ‘logeeropvang’ noemen in bijvoorbeeld een budgetplan of zorgbeschrijving.
U beschrijft dan gewoon de zorg. Wat is een toegelaten instelling? Een zorgaanbieder kan een toelating aanvragen in het kader van de Wet toegelaten zorginstellingen (Wtzi). Als uw zorgaanbieder niet is toegelaten dan kunt u de zorgaanbieder uit uw PGB alleen de zorg betalen. De kosten van verblijf moeten door u zelf betaald worden.
Uw zorgaanbieder kan bij het CIBG te Den Haag een aanvraag voor een toelating indienen.
Om uw zorgaanbieder voldoende tijd te geven om een toelating aan te vragen zal het zorgkantoor uw zorgaanbieder tot 1 april
2015 beschouwen als toegelaten instelling. Maar het is dan wel nodig dat u het zorgkantoor vóór 1 januari 2015 een brief van uw
zorgaanbieder stuurt waarin hij verklaart dat hij een aanvraag zal indienen bij het CIBG.
U mag met uw PGB maximaal twee etmalen per week logeeropvang inkopen. Net als nu mag u deze dagen in 2015 opsparen
voor een langere logeerperiode.
Gast Geplaatst: donderdag 13 November 2014 13:26
Ik zie en lees steeds meer onzinnige reacties op deze site en bij diverse onderwerpen. !!
Ik adviseer iedereen een naar een site van een zorgkantoor te gaan en daar op "vergoedingenlijst" te klikken.
Dan krijg je een volledig overzicht van de uitgaven die wel of niet mogen worden vergoed / betaald uit het Pgb.!
Eventueel wordt daarin ook verwezen naar andere wet- en regelgeving...."'Tis maar dat je weet waar je het zoeken moet...
Succes.!
Carina Geplaatst: donderdag 13 November 2014 13:30

Lees voordat de discussie verder gaat dit bericht van het Zorginstituut Nederland (voorheen het CvZ) :
Dit is uit het info bulletin van November '14. !!

1. Kortdurend verblijf / logeeropvang
In 2015 zal de functie ‘kortdurend verblijf’ anders gaan heten,te weten ‘logeeropvang’.
Officieel heet hetgeen u inkoopt alleen ‘logeeropvang’ op het moment dat u dat inkoopt bij een zgn. toegelaten instelling. U mag
dan alle kosten, van zowel de zorg als van het verblijf (overnachting, eten en drinken) uit het PGB betalen. Uiteraard kunt u
ook elders logeren, maar u mag dan alleen de zorg die u ter plekke heeft gehad uit het PGB betalen. U kunt het dan niet ‘logeeropvang’ noemen in bijvoorbeeld een budgetplan of zorgbeschrijving.
U beschrijft dan gewoon de zorg. Wat is een toegelaten instelling? Een zorgaanbieder kan een toelating aanvragen in het kader van de Wet toegelaten zorginstellingen (Wtzi). Als uw zorgaanbieder niet is toegelaten dan kunt u de zorgaanbieder uit uw PGB alleen de zorg betalen. De kosten van verblijf moeten door u zelf betaald worden.
Uw zorgaanbieder kan bij het CIBG te Den Haag een aanvraag voor een toelating indienen.
Om uw zorgaanbieder voldoende tijd te geven om een toelating aan te vragen zal het zorgkantoor uw zorgaanbieder tot 1 april
2015 beschouwen als toegelaten instelling. Maar het is dan wel nodig dat u het zorgkantoor vóór 1 januari 2015 een brief van uw
zorgaanbieder stuurt waarin hij verklaart dat hij een aanvraag zal indienen bij het CIBG.
U mag met uw PGB maximaal twee etmalen per week logeeropvang inkopen. Net als nu mag u deze dagen in 2015 opsparen
voor een langere logeerperiode.

Annet Geplaatst: vrijdag 14 November 2014 16:41
Eens met "gast".
En wat is "eerlijk". Het hangt er van af wat je te bieden hebt. Ben je studente, heb je nog niet zoveel ervaring, moet je er 's nachts weleens uit, ja of nee, ben je verpleekundige, verzorgende, welk niveau, hoeveel ervaring, ben je pro=actief, welke werkhouding heb je, heb je een beroepsaansprakelijkheidsverzekering, volg je regelmatig bijscholingen, blijf je jezelf goed op de hoogte houden d.m.v. het lezen van vakliteratuur, forums over zorg enz enz.
Ik kan me ook voorstellen dat als je het geld hard nodig hebt, of net begint als zzp 'er, je onder het tarief gaat zitten.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.