1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Zorgkantoren kennen geen nieuwe PGB’s toe

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 23 Februari 2007 15:50
Wachtlijsten PGB zijn onaanvaardbaar
Cliëntenorganisaties Per Saldo en de NPCF vinden het onaanvaardbaar dat door het subsidieplafond nieuwe budgethouders op een wachtlijst terechtkomen. Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) heeft een beleidsregel genaamd ‘overschrijding subsidieplafond PGB’ afgekondigd. Dit houdt in dat zorgkantoren vanaf maandag 19 februari géén nieuwe persoonsgebonden budgetten (PGB’s) mogen toekennen. Nieuwe cliënten die een PGB aanvragen moeten vanaf vandaag op een wachtlijst worden geplaatst.

19 februari 2007
Wachtlijsten PGB
Zorgkantoren kennen geen nieuwe PGB’s toe
Het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) heeft besloten dat zorgkantoren vanaf vandaag –maandag 19 februari- geen nieuwe persoonsgebonden budgetten (PGB) meer mogen toekennen. Het subsidieplafond is bereikt. Nieuwe cliënten die een PGB aanvragen worden door het zorgkantoor op een wachtlijst gezet. Mensen moeten ten allen tijde kunnen kiezen voor een PGB.
Geplaatst: vrijdag 23 Februari 2007 17:14
ik vindt het ook flink balen en helpt ookvolgens mij weinig! maar we kunnen ons beter bedenken, waarom is dit zo gebeurt en hoe verder? naar mijn mening zijn de ïn natura instelling"hier ten grondslag aan! zij hebben vorig jaar awbz geld gebruikt om alle indicaties die vereist werden te indiceren, dus geld dat nodig was om zorg te bekostigen is op gegaan aan bureau werkzaamheden/administratie! en toen was de in natura pot dus leeg! daarnaast waren veel instelling bang dat ze van de kaart werden gehaald omdat ze door de wmo niet meer zouden verdienen als ze geen contract met de gemeente zouden krijgen. dus geen in natura klanten meer voor huishoudelijke hulp! om die 2 redenen hebben organisatie die in natura zorg mochten leveren hun klanten over gehaald om via pgb alsnog zorg bij hun in te kopen, zodat ze om die gaten te vullen toch inkomsten hadden. hoeveel bestaande clienten zijn dus nu massaal op pgb over gestapt? puur door regel geving overheid en slimmigheid van de in natura leverende zorg instanties. logisch dat het dan veel sneller op gaat! al merkbaar in februari dus niet niks! het indiceren is nu zo goed als klaar en moet nu alleen bij gehouden worden maar wat er verder met de wmo gebeurt zal het aantal pgb klanten beinvloeden. zorg moet wel geleverd worden maar zo maar eindeloos geld in de zorg stoppen zonder beleid is ook heel fout, dus een bezinning vindt ik op zijn plaats.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.