1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Student en hulpaanbieder

Auteur Bericht
Timo Geplaatst: maandag 29 September 2014 15:19
Dag allemaal,

Ik heb naast dit forum verschillende site's bezocht om antwoord op mijn vraag te vinden. Helaas blijft het volgende voor mij nog steeds onduidelijk.

Vorig jaar ben ik begonnen met het zorg verlenen aan een jongen met PGB. Ik heb toen samen met de budgethouder een zorgovereenkomst ondertekend en momenteel ga ik eens in de zoveel tijd(incidenteel) bij mijn cliënt langs.
Declareren doe ik vrijwel direct nadat ik mij mijn cliënt ben langsgegaan. Vervolgens krijg ik dit netto uitbetaald.
Verleden jaar heb ik geen aangifteformulier ontvangen en ik heb geen andere bijbaantjes.

Weet iemand of ik toch verplicht ben actie te ondernemen door bv. een aangifteformulier in te vullen?
Star Counseling Geplaatst: maandag 29 September 2014 16:49
Nee dat ben je niet verplicht zolang je geen bericht van de belastingdienst krijgt dat je belastingaangifte moet doen. Je schrijft dat je netto uitbetaald krijgt (waarschijnlijk via opting-in via het SVB Servicecentrum?) dan wordt er al loonbelasting en inkomensafhankelijke Zvw afgedragen.
De enige reden om wél belastingaangifte te doen zou zijn als je verwacht dat je geld terug krijgt van de belastingdienst, bijv. omdat je gemaakte medische kosten, gemaakte reiskosten woon-werkverkeer of gemaakte studiekosten kunt opvoeren (hou daarbij rekening met de drempelbedragen).
Timo Geplaatst: maandag 29 September 2014 17:58

Nee dat ben je niet verplicht zolang je geen bericht van de belastingdienst krijgt dat je belastingaangifte moet doen. Je schrijft dat je netto uitbetaald krijgt (waarschijnlijk via opting-in via het SVB Servicecentrum?) dan wordt er al loonbelasting en inkomensafhankelijke Zvw afgedragen.
De enige reden om wél belastingaangifte te doen zou zijn als je verwacht dat je geld terug krijgt van de belastingdienst, bijv. omdat je gemaakte medische kosten, gemaakte reiskosten woon-werkverkeer of gemaakte studiekosten kunt opvoeren (hou daarbij rekening met de drempelbedragen).



Hartelijk dan voor je heldere antwoord.
Ik weet voldoende!
Geplaatst: donderdag 02 Oktober 2014 19:21
Ik wil graag even reageren op het netto ontvangen van een vergoeding volgens PGB. Ik heb volgende ervaring. De pgb-houder moet per kwartaal/half jaar of jaarlijks verantwoording afleggen van zijn of haar pgb-uitgaven. Door het afsluiten van een zorgovereenkomst worden de naam/adres en bsn-nummer van de zorgverlener genoteerd en komen de gegevens en ook de uitbetaalde bedragen bij de Belastingdienst terecht. Ik weet niet of de Belastingdienst altijd en bij iedereen in aktie komt. Het kan zijn dat het van de hoogte van het ontvangen bedrag afhangt. Ik krijg al jaren het verzoek om aangifte te doen en afgelopen jaar ontving ik van de belastingdienst een brief met daarin het bedrag dat ik in dat specifieke jaar aan pgb-inkomsten had ontvangen. Dit bedrag stond ook in mijn vooraf door de Belastingdienst ingevulde aangifte. Het blijft vlgs mij afhankelijk van je persoonlijke (inkomens) situatie. Misschien een proefberekening IB? Carla
Star Counseling Geplaatst: vrijdag 03 Oktober 2014 19:56
Carla: als iemand nettoloon ontvangt, dan is de loonbelasting al afgedragen, hoeft de budgethouder dus ook geen belastingopgave in te vullen (geldt alleen voor de zorgverleners die BRUTO worden uitbetaald) en zal er dus ook geen reden voor de belastingdienst zijn om iemand een verzoek om aangifte te sturen, omdat de loonbelasting al is afgedragen!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.