1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

Uitkering en hulp worden

Auteur Bericht
Hakkie Geplaatst: dinsdag 09 September 2014 08:59
Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
Ik heb een ww uitkering en kom binnenkort in de bijstand.Het is onmogelijk voor mij om een baan te vinden want daar ben ik waarschijnlijk al te oud voor en wordt dus steeds afgewezen.Ik moet dus wel zwart werken wil ik iets bijverdienen.Kortom , als ik een pro abo neem en ik ga mij aanbieden als hulp ben ik dus niet van plan dit aan te geven aan de belasting of de sociale dienst or what so ever. MOET ik het allemaal aangeven? Kan dit werk ook zwart? Wordt er iets doorgegeven aan de SD?
M.C.T Geplaatst: dinsdag 09 September 2014 13:16
Dit forum is er niet om tips uit te wisselen met het doel zorgkantoor, belastingen, UWV en/of GSD te tillen. Kennelijk vindt U het normaal, dat de gemeenschap er voor U is. Als dank probeert U de gemeenschap te tillen.

Uw profiel klopt dus niet: "Ik ben een eerlijke man, recht door zee en betrouwbaar. Ik maak geen misbruik van anderen".
Hakkie Geplaatst: dinsdag 09 September 2014 15:50
U snapt het volgens mij niet.Wij allen worden door de overheid voor het lapje gehouden.Dus ik vindt het niet meer als normaal om de bal terug te kaatsen.Je wordt in deze maatschappij gedwongen om de boel te tillen wil je meedoen met deze maatschappij. Ik ben eerlijk en recht door zee tegen iedereen.Laat dat duidelijk dat ik niemand til maar dat ik gedwongen ben om zwart te gaan werken wil ik ook een boterham kunnen betalen..Uw opmerking is ook typisch voor iemand die de situatie niet begrijpt en waarschijnlijk niet (gedwongen in de WW) is terrecht gekomen.Een beetje meer respect graag!!
Margot Geplaatst: dinsdag 09 September 2014 18:46
Zodra je via PGB werkt is het wit. Al het geld moet nl verantwoord worden. Dus degene die jou betaald vanuit het pgb geeft jouw naam en gegevens door. Voor zwart werk zou ik hier geen pro abonnement nemen.
Hakkie Geplaatst: dinsdag 09 September 2014 22:54
okay , bedankt voor de tip
Star Counseling Geplaatst: woensdag 10 September 2014 19:07
Beste Hakkie,

Als u binnenkort in de bijstand komt zou ik willen adviseren om of uw profiel hier te verwijderen of uw bovenstaande vraag. zwartwerken mag niet en als je in de bijstand zit en ze komen erachter dan ben je strafbaar en kun je de hele uitkering (en meer, namelijk met boete) gaan terugbetalen. Omdat er nu steeds sterker gecontroleerd wordt (ook op internetactiviteit) kan het zijn dat de Dienst sociale zaken uw profiel hier vindt en zeer kritische vragen gaat stellen, aangezien u hier open en bloot beschrijft dat u van plan bent om zwart te gaan werken.
Verder is het niet mogelijk om zwart te werken voor zorgvragers op deze site, zorgvragers met een PGB moeten dit verantwoorden, ook aan de belastingdienst moet ieder jaar doorgegeven worden wat er uitbetaald is aan zorgverleners, het is dus altijd bekend bij de belastingdienst als u voor een zorgvrager werkt, geeft u zelf niets door, dan weten ze u dus altijd te vinden en kunt u een flinke naheffing tegemoet zien.
I.E Geplaatst: woensdag 10 September 2014 20:08

U snapt het volgens mij niet.Wij allen worden door de overheid voor het lapje gehouden.Dus ik vindt het niet meer als normaal om de bal terug te kaatsen.Je wordt in deze maatschappij gedwongen om de boel te tillen wil je meedoen met deze maatschappij. Ik ben eerlijk en recht door zee tegen iedereen.Laat dat duidelijk dat ik niemand til maar dat ik gedwongen ben om zwart te gaan werken wil ik ook een boterham kunnen betalen..Uw opmerking is ook typisch voor iemand die de situatie niet begrijpt en waarschijnlijk niet (gedwongen in de WW) is terrecht gekomen.Een beetje meer respect graag!!




Respect ????
Lex Geplaatst: maandag 15 September 2014 18:50

Weet iemand een antwoord op mijn vraag?
Ik heb een ww uitkering en kom binnenkort in de bijstand.Het is onmogelijk voor mij om een baan te vinden want daar ben ik waarschijnlijk al te oud voor en wordt dus steeds afgewezen.Ik moet dus wel zwart werken wil ik iets bijverdienen.Kortom , als ik een pro abo neem en ik ga mij aanbieden als hulp ben ik dus niet van plan dit aan te geven aan de belasting of de sociale dienst or what so ever. MOET ik het allemaal aangeven? Kan dit werk ook zwart? Wordt er iets doorgegeven aan de SD?



Beste Hakkie,

Wat de anderen op jouw vraag schreven, dat je NIET zwart kunt werken naast uw bijstandsuitkering, klopt, helaas voor u en velen.
Ik zit zelf allang in de bijstand en gezien mijn chronische ziekten en vooral ook omdat ik waarschijnlijk te oud ben (en ook NIET MEER aan het werk kom), heb ik jaren ervaring in wat je WEL/NIET moet opgeven aan het CWI (nu dan UWV geheten).

Ik neem aan dat u dan binnenkort een WWB-uitkering krijgt?
Zo ja, dan moet u iedere maand een statusformulier invullen en opsturen naar uw uitkeringsinstantie.
In dat statusformulier staan vijf vragen, waaronder de vraag of u de afgelopen maand EXTRA INKOMSTEN hebt ontvangen uit werk (eigen bedrijf bijvoorbeeld ook), vrijwilligerswerk, etc.
Wanneer u dus van plan bent om ZWART te gaan werken naast uw bijstandsuitkering, moet u DAT dus OOK opgeven d.m.v. de bovenbedoelde vraag met JA te beantwoorden. Daarnaast zelf ook opgeven hoeveel geld u met dat werk verdiend hebt en een kopie van dat salarisstrookje meesturen met dat ingevulde statusformulier.
Het is dus echt waar dat ze, zeker sinds de laatste paar jaren, erg streng zijn in controles, en echt overal achter kunnen komen.
Behalve dat mijn vraag eigenlijk is: WAAROM U BINNENKORT IN DE BIJSTAND KOMT EN NIET UW HUIDIGE (NOG) WW-UITKERING MAG BEHOUDEN (misschien dat u antwoord op wilt geven?).
Kan ik u echt aanraden om, zelfs nog voordat u in die bijstand komt, aan te geven bij uw (evt. nog huidige) uitkeringsinstantie dat u graag PGB-hulp wilt worden en daarin wilt gaan werken.
In dat geval hoop ik dat u de juiste diploma's of ervaringen in dat werk al hebt, dan kunt u ook aantonen dat u geschikt bent voor dat werk en juist NIET graag in de bijstand wilt komen/zitten.
Indirect weet ik nl. dat het CWI (UWV) juist openstaat voor eigen initiatieven van haar cliënten en dan juist met u een gesprek aangaat daarover, en wie weet wat er dan mogelijk is.
Naar mijn mening bereik je dan meer dan d.m.v. ZWART WERKEN hun te frauderen.
En onder het mom van: NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS!

Kijk, ik begrijp uw standpunt t.a.v. de maatschappij hoor, begrijp me a.u.b. NIET verkeerd.
Maar ik wil u graag behoeden voor een straf naderhand als u hun gefraudeerd heeft, want DAT verdient niemand.
Ik hoop dat u de goed, bedoelde adviezen die hier beschreven worden (ook die van mij dus) kunt/wilt opvolgen.
En mocht u willen reageren op mijn schrijven, dan vind ik dat prima hoor, en ben dan wel benieuwd wat u mij terugschrijft.
Dus mogelijk nog tot een keer mails via dit forum.
En ik wens u i.i.g. veel succes met uw werkplannen i.c.m. uw bijstandsuitkering!

Met vriendelijke groet,
Lex.
Miriam Geplaatst: maandag 02 Februari 2015 11:21
Ook ik kom uit de bijstand. Met een flinke burn-out toch aan een opleiding begonnen en me als ZZP-er ingeschreven. Ja, dan werk je een aantal jaar zonder dat je meer krijgt dan je WWB-uitkering, maar je draagt tenminste wel een gedeelte bij. Als je echt wat wil, moet je er voor werken! Deze maand voor het eerst geen uitkering meer, ik verdien het zelf .... Naar mijn mening is dat de manier die respect verdient, de eerlijke manier. Mensen die het netjes en eerlijk doen krijgen het steeds zwaarder, o.a. door mensen die de boel bedonderen!

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.