1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

een eigen onderneming starten!

Auteur Bericht
Geplaatst: vrijdag 05 September 2014 11:29
Ik heb de stap genomen om zelfstandige te worden!
Ik heb 11 jaar in de zorg gewerkt en ben nu al meer dan een half jaar werkloos (helaas door de bezuinigingen).
Een voorinschrijving bij kvk heb ik al gedaan en komende week heb ik er een afspraak.
Ik ga begeleiding aanbieden aan kinderen met autisme en hun ouders.
Maar hoe nu verder?
Ik heb veel vragen en ben benieuwd wie me kan helpen!

1. Is het de bedoeling om een heel bedrijfsplan, logo e.d. te maken?
2. Wat moet ik aan uurloon tellen?
3. Waar moet ik nog meer aan denken???

Ik heb er veel zin in, maar weet even niet waar te beginnen.
Alvast bedankt!
Roy Geplaatst: zondag 07 September 2014 12:09
Beste Nadine,

Goed dat je een eigen onderneming probeert te starten om weer aan het werk te komen! Ik ben sinds deze week gestart met mijn eigen onderneming en kom erachter dat er veel meer bij komt kijken.

Over je vragen:
1 - De bedoeling.... Dat ligt volledig aan jezelf. Als jij het nodig acht om een bedrijfsplan op te stellen dan kan je dat doen. Dit ligt volledig aan je intenties. Een bedrijfsplan is bijvoorbeeld erg handig als je een goed overzicht voor jezelf wil hebben of een lening nodig hebt bij de bank. Een logo is ook niet verplicht, het kan wel een goed handelsmerk zijn voor je bedrijf. Een handelsmerk of huisstijl kan goede reclame betekenen, maar het is maar net waar je je klanten vandaan haalt. En hoe. Hetzelfde geldt voor een website/e-mailadres/visitekaartjes/folders... Enz.
2 - Het leuke aan ZZP-er zijn is dat je je eigen uurloon kan bepalen. Hier op de site wordt er vaak over gediscussieerd dus misschien kan je daar wat ideeën uit opdoen. Belangrijk hierbij zijn het aantal onbetaalde uren die je voor iemand maakt in vergelijking tot de betaalde uren, het percentage dat naar de belasting gaat en de overige kosten die je werk hebt. Maak voor jezelf een rekensommetje hoeveel uur je aan het werk wil zijn en hoeveel je daarbij wil/moet verdienen.
3 - Vooral dat je BTW bij je facturen moet schrijven. De belastingdienst weet hoeveel BTW je moet vragen en daar kan je het dan ook opzoeken. Ook kan degene die je bij de inschrijven van de KVK helpt er misschien meer over vertellen. Op de site van de belastingdienst staat ook veel informatie over verschillende kosten/aftrekposten van ZZP-ers, misschien handig om daar eens naar te kijken. Daarnaast is het slim op een VAR verklaring aan te vragen, misschien een WA-beroepsverzekering en vast nog wat waar ik nu ook mee aan het uitzoeken ben.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Vriendelijke groet,

Roy
Geplaatst: maandag 08 September 2014 09:03
Bedankt voor je reactie!
Linda Geplaatst: maandag 08 September 2014 14:50
Beste Nadine,

Wees wel realistisch!

Er wordt enorm bezuinigd op de zorg en een PGB hebben straks nog maar weinig mensen. Alleen als je kan aantonen meer dan 10 uur zorg nodig te hebben in de week heb je met ingang van 2015 nog een PGB. Uit eigen zak begeleiding betalen, dat doen echt enorm weinig mensen.

Toen ik in 2009 begon als ZZP-er werkte ik 60 uur in de week en sluisde ik sommige nieuwe cliënten door naar een kennis. (ik kon de aanvragen dus geen eens aan) Nu ben ik blij dat ik nog 30 uur in de week kan werken, veel cliënten zijn hun PGB namelijk kwijt geraakt door de bezuinigingen.

Het vinden van nieuwe cliënten is erg moeilijk, omdat de vergoeding per uur die wordt geboden vaak 15 euro is. Ik kan daar niet voor komen werken. Er zijn echter mensen die hier wel voor komen werken en op die manier het idee geven dat het uurtarief redelijk is.
Als je 15 euro per uur zal accepteren als uurtarief dan heb je met een uitkering netto meer over. Dus kan kan je wel nagaan hoe slecht betaald die 15 euro is.

Het uurtarief is door het Zorgkantoor vastgesteld op minimaal 35 euro per uur. Punt is dat wanneer zorgvragers 15 euro per uur bieden, ze het dubbel aantal uren begeleiding per week in kunnen kopen dan waarvoor ze een indicatie hebben. En dit is helaas toegestaan!

Erg belangrijk is dat je goede verslagen kunt schrijven, want jouw verslag geeft het oordeel over wel of geen PGB. Je dient alle regels van het PGB goed te kennen, omdat je anders absoluut de mist in gaat met de verslagen.

Denk dus nog even goed na of dit echt is wat je wilt, want het is vandaag de dag niet meer allemaal rozengeur en maneschijn.

Succes!!!!
Geplaatst: dinsdag 09 September 2014 15:50
Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk en daardoor ben ik ook nog aan het twijfelen om het allemaal daadwerkelijk te gaan starten. Ik wil daarom beginnen met een zorgovereenkomst via SVB.
Joke Geplaatst: woensdag 10 September 2014 10:45

Ik heb de stap genomen om zelfstandige te worden!
Ik heb 11 jaar in de zorg gewerkt en ben nu al meer dan een half jaar werkloos (helaas door de bezuinigingen).
Een voorinschrijving bij kvk heb ik al gedaan en komende week heb ik er een afspraak.
Ik ga begeleiding aanbieden aan kinderen met autisme en hun ouders.
Maar hoe nu verder?
Ik heb veel vragen en ben benieuwd wie me kan helpen!

1. Is het de bedoeling om een heel bedrijfsplan, logo e.d. te maken?
2. Wat moet ik aan uurloon tellen?
3. Waar moet ik nog meer aan denken???

Ik heb er veel zin in, maar weet even niet waar te beginnen.
Alvast bedankt!


Hoi Nadine
Je schrijft dat je in de verzorging gewerkt heb, toch wil je begeleiding aan kinderen met autisme bieden. Heb je daar dan wel ervaring in of een diploma.
Op dit moment zijn er veel aanbieders in deze sector en is het zeker raadzaam om hierin een goed plan te maken. Een logo is altijd handig zodat mensen een bepaalde associatie met je bedrijf hebben.
Verder zijn er inderdaad veel mensen die hun pgb kwijtgeraakt zijn en is er een stuk minder werk in en de uurlonen die hier meestal gegeven worden liggen inderdaad onder de grens.
Al met al is het niet zo makkelijk als het lijkt en een goede voorbereiding is zeker de moeite waard.
Geplaatst: woensdag 10 September 2014 12:59
Bedankt voor je reactie.
Ik heb overigens niet geschreven in de verzorging, maar in de zorg. Ik heb een diploma Social Work en jarenlange ervaring met kinderen met autisme.
Juristnet Cv Geplaatst: donderdag 11 September 2014 18:55
Dag Nadine,

je zou kunnen overwegen mee te doen met een Cooperatie van ondernemers. Bijvoorbeeld een thuiszorg cooperatie, waarin je aangesloten bent als ondernemer.


Beste Nadine,

Goed dat je een eigen onderneming probeert te starten om weer aan het werk te komen! Ik ben sinds deze week gestart met mijn eigen onderneming en kom erachter dat er veel meer bij komt kijken.

Over je vragen:
1 - De bedoeling.... Dat ligt volledig aan jezelf. Als jij het nodig acht om een bedrijfsplan op te stellen dan kan je dat doen. Dit ligt volledig aan je intenties. Een bedrijfsplan is bijvoorbeeld erg handig als je een goed overzicht voor jezelf wil hebben of een lening nodig hebt bij de bank. Een logo is ook niet verplicht, het kan wel een goed handelsmerk zijn voor je bedrijf. Een handelsmerk of huisstijl kan goede reclame betekenen, maar het is maar net waar je je klanten vandaan haalt. En hoe. Hetzelfde geldt voor een website/e-mailadres/visitekaartjes/folders... Enz.
2 - Het leuke aan ZZP-er zijn is dat je je eigen uurloon kan bepalen. Hier op de site wordt er vaak over gediscussieerd dus misschien kan je daar wat ideeën uit opdoen. Belangrijk hierbij zijn het aantal onbetaalde uren die je voor iemand maakt in vergelijking tot de betaalde uren, het percentage dat naar de belasting gaat en de overige kosten die je werk hebt. Maak voor jezelf een rekensommetje hoeveel uur je aan het werk wil zijn en hoeveel je daarbij wil/moet verdienen.
3 - Vooral dat je BTW bij je facturen moet schrijven. De belastingdienst weet hoeveel BTW je moet vragen en daar kan je het dan ook opzoeken. Ook kan degene die je bij de inschrijven van de KVK helpt er misschien meer over vertellen. Op de site van de belastingdienst staat ook veel informatie over verschillende kosten/aftrekposten van ZZP-ers, misschien handig om daar eens naar te kijken. Daarnaast is het slim op een VAR verklaring aan te vragen, misschien een WA-beroepsverzekering en vast nog wat waar ik nu ook mee aan het uitzoeken ben.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Vriendelijke groet,

Roy

Villa Vrolijk Geplaatst: maandag 29 September 2014 20:10
Hoi Nadine!

Mijn eerste berichtje op dit forum is aan jou :-)

Het is niet ingewikkeld om als zelfstandige in de 'zorg' te gaan werken...

Als jij middels een freelance contract bij/met mensen aan het werk gaat en zij betalen jou uit het pgb.
Die contracten zijn te vinden en te downloaden.
Zelf facturen maken en versturen..

Je hoeft in de zorgsector geen btw te betalen en als zelfstandige heb je de eerste 3jaar recht op allerlei voordelige belastingskortingen (startersaftrek, kleine zelfstandige korting ed) Mits je aan een aantal voorwaarden voldoet, zoals het urencriterium.

Het is handig om naar zo'n startersdag van de kvk te gaan en zou zelf adviseren nu wat voorwerk doen en 1januari starten..

Heb je al een aantal opdrachtgevers en hoe wil je deze gaan werven?Een logo en plan is zoals eerder ook al gezegd nodig als jij denkt dat nodig te hebben...maar niet noodzakelijk..

Ik ben per 1 jan. als ingeschrevene bij de kvk begonnen. Werk bij gezinnen met een gehandicapt thuis in de thuisondersteuning..

Belangrijkste gelukkig zijn en houden van je werk...dan komt het allemaal wel goed!

Gr. Anja
Karin Geplaatst: donderdag 02 Oktober 2014 22:42
Toevoeging aan het bericht van Anja: de btw-vrijstelling geldt alleen voor geïndiceerde zorg. Bij particuliere zorgvragers geldt deze vrijstelling niet.
Verder ben ik het er helemaal mee eens. Doe wat je leuk vindt en waar je goed in bent!
Succes!
Joke Geplaatst: donderdag 09 Oktober 2014 10:40

Bedankt voor je reactie.
Ik heb overigens niet geschreven in de verzorging, maar in de zorg. Ik heb een diploma Social Work en jarenlange ervaring met kinderen met autisme.



Mijn excuses Nadine , ik had het blijkbaar niet goed gelezen.

Joke

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.