1. Ingelogd blijven
  2. Inlog gegevens vergeten?

Nog geen lid?
Gratis aanmelden bij de Nationale Hulpgids.

recht op vakantiegeld en zwangerschapverlof?

Auteur Bericht
Hester Geplaatst: zaterdag 09 Augustus 2014 12:11
Hoi collega's,

Ik werk sinds enige tijd als (zzp-er) PGB-begeleidster voor 2 clienten met een AWBZ-budget.
Maandelijks stuur ik een rekening naar mijn clienten voor de gewerkte uurtjes.
Nu hoorde ik dat ik ook recht heb op vakantiegeld, doorbetaling bij ziekte en eventueel zwangerschapsverlof (doorbetaling dus).
Klopt dit? Zo ja, moet ik dit dan iedere maand of 1x per jaar op de rekening erbij zetten?

Hartelijke groet,

Esther
Angelique Geplaatst: zondag 10 Augustus 2014 07:04
Hallo Esther,

Als zzpèr ben je zelfstandig en niet in loondienst. Je hebt dan ook geen recht op ziekte en/of vakantiegeld, dat zit bij je uurloon in berekend. Daarom vraag je als zzpèr een hoger uurloon, je moet alles zelf betalen en regelen,

Succes, Angelique
Hester Geplaatst: zondag 10 Augustus 2014 09:41
Hoi Angelique,

Ja, dat was ook mijn gedachte en zo ben ik het werk ook aangegaan. Maar begon toch ff te twijfelen...
Bedankt voor je antwoord!

Esther
F. Geplaatst: dinsdag 12 Augustus 2014 12:00

Hallo Esther,

Als zzpèr ben je zelfstandig en niet in loondienst. Je hebt dan ook geen recht op ziekte en/of vakantiegeld, dat zit bij je uurloon in berekend. Daarom vraag je als zzpèr een hoger uurloon, je moet alles zelf betalen en regelen,

Succes, Angelique



Je kan een bepaalde verzekering afsluiten om zwangerschapsverlof te krijgen wanneer nodig.
Dan krijg je 75 % van je loon als ik het goed onthouden heb.
Normaal krijg je 100%.

Vakantiegeld moet je bij je uur loon inrekenen. Dan krijg je dit maandelijks erbij.

Er zijn pgb bureaus etc die je kunnen helpen met dit soort vragen.

Gr en succes
Franny
Sabine Geplaatst: donderdag 14 Augustus 2014 12:13
Als je als zzp er werkzaam bent heb je recht op zwangerschapsverlof.
Deze kun je via het uwv aanvragen en heet een ZEZ-uitkering.
Afhankelijk van het aantal uren dat je werkzaam bent en het loon wat je in de afgelopen jaren hebt verdiend wordt je uitkering berekend.
Voor ziekte moet je jezelf inderdaad verzekeren en het vakantiegeld heb je zelf in je uurloon meegerekend.

Wij gebruiken cookies om het gebruik van de website te verbeteren.
We vinden je privacy belangrijk en beperken daarom het gebruik van cookies zoveel mogelijk.

Ik ga akkoord met het gebruik van cookies

Wil je meer lezen over ons gebruik van cookies en hoe je dat kunt aanpassen, klik dan hier. Lees ook ons privacybeleid.